AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Włodarczyk
Geografia, Scenariusze

Konflikt człowiek - przyroda

- n +

Konspekt lekcji geografii

Temat: KONFLIKT CZŁOWIEK - PRZYRODA

Hasło programowe: Wybrane problemy geografii świata

Zakres treści: Zanieczyszczenie atmosfery i wód, degradacja terenu, ochrona przyrody.

Cel ogólny: Degradacja terenów i sposób ochrony środowiska przyrodniczego.

Cele szczegółowe:

Wiadomości
A - Uczeń zna:
- Formy ochrony przyrody: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody,
- Terminy: degradacja, rekultywacja.
B - Uczeń wyjaśnia:
- Znaczenie terminów: efekt cieplarniany, dziura ozonowa.

Umiejętności
C - Uczeń potrafi:
- Podać przykład degradacji terenów i niekorzystnego wpływu na litosferę i atmosferę,
D - Uczeń potrafi:
- Zaproponować rozwiązania zmierzające do zachowania równowagi w przyrodzie.

Postawy: Podejmowanie działań i konieczności ochrony środowiska przed degradacją.

Metoda: Drzewko decyzyjne.

Środki dydaktyczne: Podręcznik, karty pracy, mazaki.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne.
2. Uczniowie odpowiadają na pytanie: "Czy możliwy jest rozwój ludzkości bez ingerencji w środowisko naturalne?".
3. Nauczyciel formułuje problem lekcji zawarty w pytaniu: "Jak chronić środowisko przed degradacją?".
4. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy.
5. Każda grupa otrzymuje kartę pracy - drzewko decyzyjne z wpisanym celem i sytuacja wymagającą rozwiązania.
6. Sposób wypełniania kart objaśnia nauczyciel.

Faza realizacyjna
1. Uczniowie w grupach szukają sposobów poprawy zaistniałej sytuacji.
2. Wspólnie ustalają pięć możliwych rozwiązań.
3. Zapisują odpowiedzi na kartach pracy.
4. Następnie w grupach omawiają skutki (pozytywne i negatywne) zaproponowanych rozwiązań.
5. Każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy.

Faza podsumowująca
1. Nauczyciel wywiesza karty pracy wszystkich grup.
2. Uczniowie dyskutują nad efektami pracy poszczególnych zespołów.
3. Nauczyciel wybiera wraz z uczniami najlepsze rozwiązanie problemu. Wspólnie opracowują ostateczną wersję drzewka decyzyjnego.

Zadanie domowe dla chętnych: Sporządź listę obiektów chronionych, występujących w gminie (powiecie), w której mieszkasz.


Opracowanie: mgr Danuta Włodarczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3791


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.