Katalog Danuta Włodarczyk Geografia, Scenariusze Konflikt człowiek - przyrodaKonspekt lekcji geografiiTemat: KONFLIKT CZŁOWIEK - PRZYRODAHasło programowe: Wybrane problemy geografii świata Zakres treści: Zanieczyszczenie atmosfery i wód, degradacja terenu, ochrona przyrody. Cel ogólny: Degradacja terenów i sposób ochrony środowiska przyrodniczego. Cele szczegółowe: Wiadomości A - Uczeń zna: - Formy ochrony przyrody: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody, - Terminy: degradacja, rekultywacja. B - Uczeń wyjaśnia: - Znaczenie terminów: efekt cieplarniany, dziura ozonowa. Umiejętności C - Uczeń potrafi: - Podać przykład degradacji terenów i niekorzystnego wpływu na litosferę i atmosferę, D - Uczeń potrafi: - Zaproponować rozwiązania zmierzające do zachowania równowagi w przyrodzie. Postawy: Podejmowanie działań i konieczności ochrony środowiska przed degradacją. Metoda: Drzewko decyzyjne. Środki dydaktyczne: Podręcznik, karty pracy, mazaki. Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca 1. Czynności organizacyjne. 2. Uczniowie odpowiadają na pytanie: "Czy możliwy jest rozwój ludzkości bez ingerencji w środowisko naturalne?". 3. Nauczyciel formułuje problem lekcji zawarty w pytaniu: "Jak chronić środowisko przed degradacją?". 4. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. 5. Każda grupa otrzymuje kartę pracy - drzewko decyzyjne z wpisanym celem i sytuacja wymagającą rozwiązania. 6. Sposób wypełniania kart objaśnia nauczyciel. Faza realizacyjna 1. Uczniowie w grupach szukają sposobów poprawy zaistniałej sytuacji. 2. Wspólnie ustalają pięć możliwych rozwiązań. 3. Zapisują odpowiedzi na kartach pracy. 4. Następnie w grupach omawiają skutki (pozytywne i negatywne) zaproponowanych rozwiązań. 5. Każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy. Faza podsumowująca 1. Nauczyciel wywiesza karty pracy wszystkich grup. 2. Uczniowie dyskutują nad efektami pracy poszczególnych zespołów. 3. Nauczyciel wybiera wraz z uczniami najlepsze rozwiązanie problemu. Wspólnie opracowują ostateczną wersję drzewka decyzyjnego. Zadanie domowe dla chętnych: Sporządź listę obiektów chronionych, występujących w gminie (powiecie), w której mieszkasz. Opracowanie: mgr Danuta Włodarczyk Wyświetleń: 3791
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |