Katalog

Bożena Żołnierz
Różne, Artykuły

Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z nieumiejętnego korzystania z komputera

- n +

Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z nieumijętnego korzystania z komputera

Umiejętność posługiwania się komputerem, zdobywania informacji i ich przetwarzanie staje się we współczesnym świecie coraz bardziej potrzebna, a niekiedy nawet niezbędna. Obcowanie dziecka z komputerem ma wiele zalet i wad. Uczenie się z wykorzystaniem komputera jest dla dziecka niezwykle atrakcyjne, jednak niekontrolowane korzystanie może nieść ze sobą zagrożenia:

- zagrożenia fizyczne (wady postawy; skrzywienia kręgosłupa; wady wzroku; uszkodzenia nerwów odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka, dłoni),
- zagrożenia psychiczne (nerwice; lęki lub inne zmiany w układzie nerwowym, tzw. Padaczka ekranowa; uzależnienia; zatracenie poczucia realizmu - wielokrotna śmierć bohaterów i możliwość "cudownych uzdrowień"),
- zagrożenia moralne (łatwy i niekontrolowany dostęp do informacji; negatywne postawy i zachowania oraz schematyzm postępowania),
- zagrożenia społeczne (wyizolowanie ze społeczności grupowej; anonimowość; przestępczość komputerowa),
- zagrożenia intelektualne (bezkrytyczne zaufanie w możliwości komputera).

Zabawa przy komputerze jest dla dziecka bardzo miłą formą spędzania wolnego czasu, jednak nie może się ona odbywać kosztem nauki, izolowania się od kolegów czy rodziny. Komputer nie zastąpi też ruchu i wypoczynku na świeżym powietrzu. Każdy rodzic musi kontrolować czas spędzany przy komputerze oraz odpowiednio dobrać program komputerowy czy grę która może wiele nauczyć, rozwinąć refleks, zręczność i spostrzegawczość. Nieodpowiedni dobór programów może negatywnie wpłynąć na rozwój psychiki dziecka i doprowadzić do uzależnienia.

W psychologii uzależnień mówi się o trzech sferach uzależnienia:

I. W zielonej sferze żyją ci, którzy z różnych możliwości komputera korzystają w sposób umiarkowany

II. W sferze pomarańczowej są ci, którzy nadmiernie korzystali z możliwości oferowanych przez wirtualny świat, ale w porę się opamiętali

III. Strefa czerwona to strefa uzależnienia. Znajdują się w niej ludzie uzależnieni, którzy nie potrafią bez pomocy z zewnątrz powrócić do normalności

Rodzice i nauczyciele wspólnie powinni dbać, aby dzieci zainteresować grami rozwijającymi osobowość, aby miały dostęp do encyklopedii i programów edukacyjnych, aby nie były pozostawione same sobie i aby miały życzliwe zainteresowanie wokół siebie osób im bliskich.

Uzależnieniu należy przeciwdziałać poprzez:

- Rozmowy z dziećmi na temat ryzyka, jakie niesie nadmierne zaangażowanie w wirtualną rzeczywistość
- Zachęcanie do ruchu na świeżym powietrzu oraz do uprawiania sportu
- Nie bagatelizowanie pierwszych przejawów nadmiernej fascynacji komputerem, która nas rodziców i nauczycieli cieszy, ale niestety w nadmiarze bywa zgubna

Jeżeli zadbamy o prawidłową edukację komputerową i będziemy świadomi pewnych zagrożeń, wszystkie te niebezpieczeństwa mogą być tylko teoretyczne.

Przed współczesną szkołą stoi więc trudne i odpowiedzialne zadanie ukształtowania człowieka w pełnym znaczeniu tego słowa: rozumnego, wrażliwego moralnie, uczciwego, ale jednocześnie umiejącego świadomie i mądrze wykorzystywać nowoczesne zdobycze cywilizacji w celu zdobywania i przekazywania informacji, komunikowania się i uczenia, kształtowania wartości i postaw.

Procesu rozwoju techniki, w tym szczególnie technologii informacyjnej nie da się zahamować. Należy jednak korzystać z niej umiejętnie i rozsądnie. Człowiekowi dla równowagi psychicznej zawsze potrzebny będzie drugi człowiek. Musimy o tym pamiętać i być czujni.

Opracowanie: Bożena Żołnierz
SP Ostrów

Wyświetleń: 650


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.