Katalog Iwona Mrugała Lekcja wychowawcza, Program nauczania Program wychowawczo-profilaktyczny z elementami edukacji europejskiejProgram wychowawczo-profilaktyczny z elementami edukacji europejskiejKlasa I A GimnazjumCele: - Kształtowanie pozytywnego postrzegania siebie i określenie własnej tożsamości - Kształcenie umiejętności prawidłowego współdziałania w grupie i pełnienia ról społecznych - Rozwijanie umiejętności uczenia się - Kształcenie postawy twórczej - Kształtowanie postawy pro zdrowotnej - Postępowanie zgodnie z przyjętymi normami i zasadami w celu kształtowania pożądanych postaw - Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw pro społecznych - Stosowanie norm prawa obowiązującego w szkole - Rozumienie i szanowanie prawa innych ludzi - Wykazywanie postawy tolerancji wobec wyglądu, obyczajów i religii innych ludzi I Organizacja zespołu klasowego 1. Samorząd klasowy - Wybory samorządu klasowego - Podział zadań między członków samorządu (gospodarowanie finansami klasy) - Współpraca samorządu klasowego z samorządem szkolnym 2. Organizacja pracy w klasie i w szkole - Statut szkoły, wewnątrzszkolny system oceniania, regulamin uczniowski, regulamin "Złotej i Srebrnej Tarczy" oraz "Kryształowego Dzwonka" - zapoznanie i omówienie - Kontrakt klasowy - Dyżurny klasowy i jego obowiązki II Troska o wyniki w nauce i zachowanie 1. Regularna analiza wyników nauczania 2. Opieka nad dziećmi z trudnościami w nauce - zorganizowanie wśród uczniów zdolnych grupy samopomocowej dla uczniów słabych (profilaktyka) - Systematyczne kontakty z rodzicami uczniów słabych (profilaktyka) - Ścisły kontakt z pedagogiem szkoły - Współpraca z innymi nauczycielami w zakresie egzekwowania niezbędnego minimum wiadomości i umiejętności 3. Praca z uczniem zdolnym - Zachęcanie do udziału w zajęciach kół zainteresowań (profilaktyka) - Umożliwianie udziału w konkursach przedmiotowych (profilaktyka) - Zadawanie dodatkowych zadań i prac domowych (profilaktyka) 4. Okresowa analiza wyników nauczania oraz zachowania poszczególnych uczniów - Samoocena uczniów (profilaktyka) - Informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu w zeszytach korespondencji z rodzicami oraz w trakcie: - dni otwartych - wywiadówek - rozmów telefonicznych i osobistych III Udział w uroczystościach klasowych, szkolnych i środowiskowych 1. Dzień Edukacji Narodowej 2. Święto Odzyskania Niepodległości - udział w apelu 3. Jasełka szkolne - udział w przedstawieniu szkolnym 4. Wigilia klasowa - spotkanie z udziałem rodziców, prezentacja osiągnięć i umiejętności dzieci (profilaktyka) 5. Walentynki - kartki walentynkowe 6. Dni Ziemi - udział w sprzątaniu osiedla i okolic szkoły, udział w apelu i konkursie ekologicznym 7. Święto Konstytucji 3 Maja - udział w apelu szkolnym 8. Dzień Sportu i Dzień Dziecka - udział w zawodach i zabawach na terenie szkoły 9. Udział w 2 dyskotekach szkolnych 10. Zakończenie roku szkolnego IV Kształtowanie postaw społeczno - moralnych i patriotycznych 1. "Żyjemy i uczymy się w Europie" (edukacja europejska) - Co to jest prawo, norma prawna i moralna? Po co tworzy się i zapisuje się prawa? - Obowiązki i prawa ucznia - Jestem człowiekiem - jestem dzieckiem i mam swoje prawa - Mam swoje prawa, ale inni też je mają - Zasada poszanowania godności - "Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe" - Jestem niepowtarzalny - obywatelstwo, dobra osobiste, prawo do tożsamości - Mam prawo do życia w rodzinie - Szanujemy religie wyznawane przez innych ludzi - Prawo do prywatności - Co to jest demokracja? - "Tychy - moje miejsce na Ziemi" - Rozwijanie szacunku do tradycji i symboli narodowych - Pozycja Polski w Unii Europejskiej 2. Komunikacja interpersonalna (profilaktyka) - Autoprezentacja - Skuteczna komunikacja w grupie klasowej - Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych? (zajęcia z wykorzystaniem programu wychowawczo-profilaktycznego: "Spójrz inaczej") V Wychowanie pro zdrowotne - bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne uczniów 1. BHP - omówienie zasad bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią - Niewłaściwe zachowania pieszego i rowerzysty - wskazanie zagrożeń jakie stwarzają dla siebie i innych - spotkanie z policjantem (IX 2003) - Zasady zachowania się w środkach transportu - Zasady zachowania się na wycieczkach szkolnych 2. Profilaktyka uzależnień - negatywny wpływ narkotyków, nikotyny i alkoholu na młody organizm - prelekcja pracownika SANEPID-u (profilaktyka) 1. Higiena okresu dojrzewania - Dlaczego i jak należy dbać o higienę osobistą i czystość otoczenia - Pierwsza pomoc - jak postępować w przypadku skaleczeń, poparzeń i zasłabnięć VI Kształtowanie postaw proekologicznych (edukacja ekologiczna) 1. Udział w akcji Sprzątanie Świata (20.09.2003r.) 2. Udział w organizacji szkolnych Dni Ziemi (04.2004r.) 3. Zbieranie surowców wtórnych 4. Opieka nad kwiatami w sali lekcyjnej VII Współpraca z rodzicami 1. Zebranie organizacyjne (17.09.2003r.) - zapoznanie z dokumentami: - Statut Szkoły - Wewnątrzszkolny system oceniania - Plan pracy wychowawcy klasowego 2. Wywiadówki: 12.01.2004r., 11.02.2004r., 19.05.2004r. 3. Dni Otwarte dla Rodziców: 19.11.2003r. i 17.04.2004r. 4. Przeprowadzenie wywiadów środowiskowych VIII Wycieczki i wyjścia klasowe (profilaktyka) IX 2003r. - Beskid Mały "Magurka" - wycieczka jednodniowa X 2003r. - Zajęcia terenowe - Poznanie historii i zabytków architektury Starych Tychów XI 2003r. - Zajęcia terenowe w Planetarium Śląskim i stacji meteorologicznej V 2004r. - Warszawa -m.in.lekcja wCentrum Informacji Europejskiej - wycieczka trzydniowa X 2003 - V 2004r. - cyklicznie odbywające się spotkania w Polskim Towarzystwie Geograficznym IX 2003 - VI 2004r. - wyjścia do kina, teatru, galerii sztuki Opracowanie: mgr Iwona Mrugała Wyświetleń: 1415
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |