AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Irena Wita
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak walczyć ze stresem?

- n +

Jak walczyć ze stresem?

SCENARIUSZ ZAJĘĆ - LEKCJA WYCHOWAWCZA.

Cele:
- wprowadzenie w tematykę zdrowia psychicznego
- dostarczenie informacji jak kontrolować stres
- dostarczenie wiedzy służącej umiejętności rozładowywania swoich emocji

Metody pracy:
- werbalne metody - poszukujące: burza mózgów, pogadanka
- metody poszukujące oparte na praktycznym działaniu: inscenizacja
- metody ewaluacji: ankieta - samoocena

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne: paski papieru, arkusz szarego papieru, mazaki, ankieta dla każdego ucznia, arkusz brystolu

Realizacja:
1. Luźna rozmowa mająca na celu sprecyzowanie pojęcia "stres".

2. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat przeżytych w szkole i domu sytuacji stresowych.

3. Określenie emocji, które towarzyszą sytuacjom stresowym np. strach, poczucie winy, niepokój, gniew, przygnębienie (praca w grupach).

4. Nauczyciel wyjaśnia, że wyróżniamy trzy stadia stresu.
I - W sytuacji stresowej, np. wykonując pewną czynność, która sprawia trudności (sprawdzian, występ), organizm produkuje więcej adrenaliny. Odczuwamy jak krew uderza do głowy, zwiększa się puls, oddech jest przyspieszony, dłonie stają się wilgotne, przybywa energii.
II - Kiedy stres się przedłuża wkracza się w drugie stadium. Ciało zmuszone do gotowości zaczyna się przystosowywać do nienormalnych warunków. Traci się energię i szybciej się meczy.
III - Jeśli stres utrzymuje się nadal, to siły są na wyczerpaniu. Osoba czuje się opuszczona, bezradna, doprowadzona do ostateczności. Często popada w histerię - krzyczy, płacze. W trzecim stadium grozi człowiekowi poważne załamanie nerwowe. Należy zadbać o siebie i ustalić sobie poziom stresu.

5. Ćw. Uczniowie ustalają jaki jest właściwy dla nich poziom stresu. Każdy uczeń rozwiązuje ankietę starając się wybrać jedną możliwość: "a" lub "b".

Ankieta
I.
a) uważam za właściwe odpoczywać od nauki jak najczęściej, nie przemęczać się, prowadzić życie towarzyskie
b) poświęcam większość czasu nauce, a jeśli już marnuję czas na coś innego, to z poczuciem winy
II.
a) bardzo uważam żeby się nie spóźniać
b) nie warto się spieszyć, zawsze zdążę
III.
a) jestem dobrym słuchaczem
b) zdarza mi się komuś przerwać w pół zdania, żeby dokończyć je za niego
IV.
a) staram się zawsze nauczyć czegoś nowego
b) nie mam cierpliwości do dokształcania się
V.
a) nienawidzę własnych błędów, ale nie toleruję krytyki
b) traktuję własne błędy i krytykę jako pożyteczną informację na przyszłość

Wartość każdego stwierdzenia: 1a = 1, 1b = 2, 2a = 2, 2b = 1, 3a = 1, 3b = 2, 4a = 1, 4b =2, 5a = 2, 5b = 1.

Dodaj uzyskane punkty i zaznacz na skali:
5.....6.....7.....8.....9.....10

5 - 6 oznacza, że Twoje zachowania sprzyjają niskiemu napięciu i jest to zwykły dla Ciebie poziom stresu, z którym dobrze się czujesz; przy wyższym funkcjonujesz nieco gorzej
7 - 8 oznacza, że najlepiej działasz w sytuacji średniego napięcia i takiego poziomu stresu szukasz; przy wyższym i niższym nie czujesz się dobrze
9 - 10 oznacza, że Twoje zachowania sprzyjają wysokiemu napięciu i jest to zwykły dla Ciebie poziom stresu, który lubisz; przy niższym nudzisz się lub zasypiasz
0 - 4 przedział skali oznaczający szkodliwe bardzo niskie napięcie, któremu towarzyszy bierność, apatia, brak napędu do działania
11 - 15 przedział skali oznaczający szkodliwe wysokie napięcie - lękowo - agresywna dezorganizacja działania

5. Ćw. Uczniowie proponują jak likwidować objawy stresu (burza mózgów) np. spróbować docenić siebie, poczytać książkę, lepiej zorganizować sobie czas posłuchać muzyki.

6. Ćw. Uczniowie przygotowują scenki przedstawiające sytuację stresową i sposoby wyjścia z niej lub nie dopuszczenia do niej (praca w grupach).

7. Sformułowanie hasła dotyczącego walki ze stresem i umieszczenie go w klasie. Np. "To TY możesz rządzić stresem, nie odwrotnie".

Opracowanie: mgr Irena Wita
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kuźni Raciborskiej

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5491


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.