Katalog Ewa Kosz Informatyka, Różne Wewnątrzprzedmiotowy system oceniania ? informatyka.Wewnątrz przedmiotowy system oceniania - informatykaRolą oceny nie jest przede wszystkim informowanie uczniów o ich osiągnięciach a także o brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się.1.Zasady oceniania wynikają z przyjętego "Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i dotyczą uczniów, którzy odbywają zajęcia z przedmiotu "Informatyka" 2."Informatyka" jest przedmiotem o charakterze wybitnie praktycznym, co spowodowało stworzenie szczególnych form oceniania wiedzy ucznia. Formy te będą opierać się na rozwiązywaniu problemów przez ucznia z wykorzystaniem komputera. a) badanie kompetencji ucznia będzie odbywać się przy komputerze, uczeń wykonuje zadania korzystając z komputera i odpowiedniego oprogramowania, b) zadania będą sprawdzały umiejętność: - rozwiązywania problemów przy pomocy komputera, - łączenia umiejętności praktycznej z wiedzą teoretyczną, - podstawowych metod pracy przy komputerze, - podstawowych pojęć i metod informatyki, - znajomości mechanizmów wspólnych dla różnych programów 3. Głównymi formami wiedzy i umiejętności ucznia z przedmiotu - Informatyka są: - prace wykonywane przez uczniów w toku lekcji - ocenianie bieżącej pracy ucznia na lekcji - uczniowie pracujący w dwuosobowych grupach wcale nie muszą otrzymać tej samej oceny, na ostateczną ocenę będzie się składać nie tylko końcowy efekt, ale też ich indywidualny wkład w wykonywanie pracy, - nauczyciel przy odbiorze pracy może zadać jeszcze kilka dodatkowych kontrolnych pytań uczniom lub zalecić powtórzenie pewnej czynności - zróżnicowanie ocen w zespole dwuosobowym jest możliwe wtedy gdy jeden z uczniów posiada lepsze umiejętności oraz wiedzę - w przypadku dłuższych zadań uczniowie mogą przechowywać efekty swojej pracy w komputerze i kontynuować zadanie na kolejnych zajęciach - sprawdziany praktyczne, które odpowiadają założonym końcowym efektom: sprawdzian 1 - polegający na rozwiązywaniu praktycznego problemu przy użyciu komputera, sprawdzian jest zapowiedziany i obejmuje tematy związane z ostatnimi lekcjami, w niektórych przypadkach sprawdzian może przyjąć formę testu lub może mieć formę tradycyjną i być realizowany na kartkach, sprawdzian 2 - polegający na praktycznym sprawdzeniu wiedzy i umiejętności ucznia, obejmuje kilka problemów związanych z zamkniętych działem realizowanego programu, Sprawdziany są zapowiedziane z dwutygodniowym wyprzedzeniem i wpisany do dziennika klasowego, czas trwania sprawdzianu 40 minut. - każdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen, które może uzyskać wykonując i przygotowując referat na temat określony przez nauczyciela lub stworzy własny projekt pracy (po uzgodnieniu z nauczycielem) 4. Ogólne założenia - w każdym semestrze uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania do zajęć lekcyjnych - zeszyt ucznia nie jest przedmiotem oceniania - sprawdziany praktyczne są obowiązkowe - jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może uczestniczyć w sprawdzianie to powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od momentu oddania prac przez nauczyciela - uczeń raz w semestrze może poprawić sprawdzian, ale tylko w przypadku gdy otrzymał z niego ocenę niedostateczną w terminie jednego tygodnia od momentu otrzymania wyników prac - wszystkie oceny są jawne dla uczniów, przyjmuje się skalę przyjętą w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania - bardzo ważną rolę przy wystawianiu oceny odgrywa umiejętność obsługi i wykorzystanie komputera podczas rozwiązywania problemów praktycznych Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych. - nauczyciel może wyciągnąć wobec ucznia konsekwencje gdy ten łamie lub nie przestrzega regulaminu szkolnej pracowni komputerowej (obniżenie oceny ze sprawowania) 5. Kryteria przy wystawianiu ocen: - ocenę celującą otrzymuje uczeń, który a) wykracza poza materiał realizowany w klasie, b) każdorazowo rozwiązuje specjalnie przewidziane w każdym sprawdzianie dodatkowe problemy i zadania c) demonstruje biegłość i sprawność w wykorzystaniu zdobytej wiedzy d) bierze czynny udział w konkursach informatycznych, internetowych - ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który dokładnie i samodzielnie rozwiązuje wszystkie problemy i zadania, sporadycznie rozwiązuje problemy wykraczające poza program - ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który ma trudności z samodzielnym formułowaniem problemu oraz rozwiązywaniem trudniejszych zagadnień, rozwiązuje większość problemów i zadań - ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który potrafi rozwiązać typowe problemy i zadania wykorzystując właściwe oprogramowanie, jednak problemy trudniejsze gdzie potrzeba własnych rozwiązań przekraczają jego możliwości - ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który w sytuacjach trudniejszych nie radzi sobie bez pomocy nauczyciela, umie stosować metody i środki informatyki wybiórczo - ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował nawet podstawowych technik związanych z obsługą komputera i oprogramowania 6. Sposoby powiadamiania uczniów i rodziców o wynikach nauczania: - ocena ustna i ocena wynikająca ze sprawdzianu praktycznego jest jawna i zostaje wpisana do zeszytu ucznia - rodzice zobowiązani są do zapoznania się z oceną wpisaną do zeszytu w postaci złożonego podpisu - z postanowieniami wewnątrzprzedmiotowego systemu oceniania stosowanego w ramach przedmiotu - informatyka nauczyciel zapoznaje uczniów na pierwszych zajęciach z tego przedmiotu PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA MOŻE ULEC EWALUACJI PO UPŁYWIE ROKU SZKOLNEGO OD DATY JEGO WPROWADZENIA Opracowanie: mgr EWA KOSZ Wyświetleń: 2058
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |