Katalog

Irena Barcikowska
Przyroda, Plany metodyczne

Plan metodyczny lekcji otwartej z przyrody w kl. IV.

- n +

Plan metodyczny lekcji otwartej z przyrody w klasie IV.

Program nauczania przyrody w szkole podstawowej DKW - 4014 -51/99
Dział programu: "Ochrona przyrody".
Temat: "Sprzątanie Świata - Polska 2001" - cel akcji i jej przebieg.

Cel główny
Przygotowanie uczniów do udziału w akcji "Sprzątanie Świata - Polska 2001".

Cele pośrednie
- dostrzeganie problemów związanych z zagrożeniami nękającymi środowisko przyrodnicze,
- rozwijanie troski o czystość środowiska,
- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
- umiejętność pracy w zespole.

Kompetencja kluczowa

Dbałość o czystość środowiska.

Umiejętności składowe
Standardy osiągnięć:
- uczeń właściwie ocenia sytuację dotyczącą zanieczyszczenia środowiska
- uczeń dostrzega zależności między stanem środowiska, a działaniami człowieka,
- uczeń potrafi wykorzystywać wiadomości z różnych źródeł wiedzy,
- uczeń umie podjąć właściwą decyzję w trosce o dbałość środowiska.

Umiejętności operacyjne:
Standardy wymagań:
- uczeń potrafi przytoczyć najważniejsze idee akcji "Sprzątania Świata"
- uczeń umie wymienić rodzaje zanieczyszczeń środowiska,
- uczeń umie wskazać na mapie świata kraj w którym zainicjowano przebieg akcji "Sprzątania Świata",
- uczeń potrafi wskazać na planie Tomaszowa-Maz. miejsce przebiegu akcji "Sprzątanie Świata - Polska 2001",
- uczeń określa swój stosunek do sprzątania świata,
- uczeń podaje propozycje sposobów sprzątania świata,
- uczeń wie, jak należy zachować się w czasie akcji sprzątania świata.

Wskaźniki
- uczeń potrafi zaprojektować plakat, przedstawiający sposoby sprzątania środowiska,
- uczeń umie uporządkować określony teren np. pracownię po odbytych zajęciach;
- uczeń potrafi przekonać rodziców o słuszności własnej decyzji czynnego udziału w akcji "Sprzątania Świata",
- uczeń potrafi właściwie przygotować się do udziału w porządkowaniu wyznaczonego miejsca w terenie,
- uczeń przestrzega zasady bezpieczeństwa w czasie trwania akcji.

Metody
1. Pogadanka.
2. Burza mózgów.
3. Metaplan /tworzenie plakatu/.

Formy pracy.
Indywidualna i grupowa,
Czas pracy 60 minut.
Strategia
O/P (operacyjna /emocjonalna).

Środki dydaktyczne
1. Plakaty propagujące akcje "Sprzątania Świata".
2. Informatory nt. akcji "Sprzątania Świata".
3. Karty pracy uczniów.
4. Mapa świata.
5. Plan Tomaszowa Maz.
6. Pismo do rodziców z prośbą o wyrażenie zgody na udział dziecka w akcji "Sprzątania Świata".
7. Arkusze papieru.
8. Kolorowe mazaki.
9. Klej.

T0K LEKCJI
I. Faza wprowadzająca.
1. Sprawdzenie obecności uczniów..
2. Pogadanka, przybliżająca uczniom ideę akcji "Sprzątania Świata".
3. Rozdanie "Kart pracy ucznia" /załącznik nr1/.
4. Odczytanie przez uczniów tematu lekcji.
5. Wskazanie na mapie świata kraju w którym zainicjowano akcję sprzątania świata i wskazanie na planie Tomaszowa Maz. terenu, który uczniowie będą sprzątać w br.

II. Faza realizacyjna.
1. Uczniowie indywidualnie określają swój stosunek do akcji "Sprzątanie Świata", odpowiadając TAK lub NIE na pytanie zawarte w zadaniu 1 w "Karcie pracy".
2. Praca w grupach.
Uczniowie podzieleni zostają na pięć zespołów. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru wraz z wypisanym na oddzielnej kartce wiodącym problemem lekcji "Sprzątać Świat?. Tak! Ale jak? Zespoły uczniowskie wykonują plakaty, prezentujące ich własne pomysły na posprzątanie Świata.
3. Liderzy grup omawiają wykonane zadania.
4. Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa, które należy przestrzegać w czasie akcji "Sprzątania Świata" w oparciu o zapis zawarty w "Karcie pracy ucznia".


III. Faza podsumowująca.

1. Wklejenie "Kart pracy ucznia" do "zeszytów ćwiczeń".
2. Omówienie pracy domowej.

Porozmawiaj z rodzicami na temat akcji "Sprzątania Świata" i przekonaj ich do słuszności Twojego udziału w tej akcji.


3. Rozdanie uczniom kartek z prośbą o wyrażenie zgody przez rodziców na udział dziecka
w akcji /załącznik nr 2/.
4. Ocena pracy uczniów.
IV. Ewaluacja.
Uczniowie przez podniesienie /lub nie podniesienie/ ręki wyrażają swoją wolę udziału w akcji
"Sprzątanie Świata -Polska 2001".


Załącznik 1 KARTA PRACY
Lekcja
dn..........

Temat. "Sprzątanie Świata Polska 2001" - cel akcji i jej przebieg.

Zadanie 1
Odpowiedz na poniższe pytania, wstawiając wyraz TAK lub NIE w miejsce kropek oraz wykonując wspólnie z kolegami z grupy plakat przedstawiający Wasze pomysły na posprzątanie Świata.


SPRZĄTAĆ ŚWIAT?........ .!

ALE JAK ?

Zadania 2. ZAPAMIĘTAJ!
W czasie akcji "Sprzątania Świata"

NIE WOLNO:
- zbierać igieł od strzykawek; strzykawek, środków opatrunkowych, niewybuchów i niewypałów,
- podnosić zbyt ciężkich przedmiotów,
- oddalać się od grupy
- wychodzić na ulice,
- drażnić zwierząt spotkanych w lesie.

W czasie akcji "Sprzątania Świata"

NALEŻY:
- pracować rękawicach ochronnych,
- zbierać śmieci do plastikowych worków,
- być ubranym stosownie do pogody,
- wszystkie wątpliwości uzgadniać z wychowawcą.

Praca w domu.
Porozmawiaj z Rodzicami na temat akcji "Sprzątania Świata".

Załącznik 2

Tomaszów Maz. dn. 17.09.01



Wyrażam zgodę na udział córki /syna.....................................................
w akcji "Sprzątanie Świata - Polska 2001".

Dzieci sprzątać będą w dn. 21.09.2001 w godz. od 8.00 do l2.00 odcinek lasu od pętli MZK nr 8 przy ul. Modrzewskiego do leśniczówki, pod opieką nauczycieli: Ireny Barcikowskiej, Reginy Kwapisz oraz studentów odbywających praktyki nauczycielskie w naszej szkole: Jolanty Jabłońskiej i Grzegorza Plichty.


...............................................
Podpis Rodziców

Opracowanie: mgr Irena Barcikowska

Wyświetleń: 2390


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.