Autorski program zajęć koła teatralnego dla uczniów klas IV - VI szkoły
podstawowej.
Cele nadrzędne
1. Edukacja czytelnicza i medialna poprzez:
- doskonalenie techniki czytania, recytacji;
- kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem na poziomie semantycznym i
krytyczno - twórczym;
- eksponowanie wartości moralnych i wychowawczych w literaturze, teatrze;
- poszerzenie wiedzy o tworzywie teatru.
2. Edukacja prozdrowotna poprzez:
- kształcenie nawyku przyjemnego, aktywnego i zdrowego spędzania czasu;
- rozwijanie pozytywnych uczuć wobec siebie i innych (np. samoakceptacji,
szacunku, tolerancji, uznania),
- kształcenie pozytywnych postaw (np. asertywności, partnerstwa, koleżeństwa,
aktywności).
3. Wychowanie do życia w społeczeństwie poprzez:
- rozwijanie umiejętności komunikacji, wspólnej zabawy i pracy;
- kształcenie postaw prospołecznych (j. w.).
Tematyka |
Zadania |
Cele szczegółowe |
Liczba przeznaczonych godzin |
I. Działania
dydaktyczne
1.Słowne znaki teatru
2.Pozasłowne znaki teatru
3.Jak nawiązać kontakt z widzem?
|
Zabawy, ćwiczenia w za-kresie deklamacji, przemawiania, prowadzenia dialogu.
Ćwiczenia i zabawy mimiczne, drama.
Swobodny ruch w zamierzonym celu (tu: improwizowane sytuacje, wyimaginowane
przedmioty i postacie). |
Wskazywanie pozytywnych przykładów
organizowania czasu wolnego. Łączenie nauki
z zabawą. Uwalnianie od różne-go rodzaju obciążeń psychicznych (np.
niepowodzeń w szkole), stwarzanie okazji do otwartości, wyzwalanie
możliwości twórczych i w związku z tym kształtowanie poczucia własnej
wartości, asertywności. Rozwijanie umiejętności pro-wadzenia dialogu i w
związku
z tym dawanie możliwości lepszego samopoczucia w sytuacji rozmowy.
Zaznajomienie z różnymi zabawami zespołowymi
i kształtowanie umiejętności uczestniczenia w zabawie. Stwarzanie okazji do
nawiązania przyjaźni.
|
10
|
II. Działania laboratoryjne
1.Sporządze-nie harmonoramu przedstawień.
2.Przygoto-
wywanie
oprawy
scenicznej
3.Działalność propagandowa |
Zaplanowanie repertuaru. Czytanie ze
zrozumieniem tekstów literackich, scena-riuszy. Propozycje realizacji.
Przydział ról. Projekty scenografii, przygotowanie. Dobór kompozycji
muzycznych, efektów akustycznych. Przygotowanie plakatów, afiszów
propagandowych. |
Pobudzenie aktywności, twórczych inwencji
poprzez wyzwalanie wiary we własną wartość. Zaspakajanie potrzeb zabawy
i potrzeb artystycznych., wyrażania myśli, pragnień (tu: asertywność,
otwartość). Wskazywanie zachowań sprzyjających kontaktom w grupie
rówieśniczej (tu: stwarzanie okazji do akceptacji w grupie). Wypełnia-nie
czasu wolnego zajęciami praktycznymi (tj. odpowiadającymi osobistym
zainteresowaniom i aspiracjom, łączącymi zabawy z rozwijaniem posiadanych
zdolności). Nastawienie zadaniowe. |
32 |
III. Warsztaty teatralne- realizacja repertuaru |
Próby, organizacja przedstawień. |
Wyeliminowanie nieśmiałości
i nieufności. Umacnianie postawy akceptacji siebie i poczucia własnej
wartości jako osoby
o pewnych zdolnościach. Aktywne i pozytywne spędza-nie wolnego czasu,
izolacja od negatywnych wpływów środowiska. Współdziałanie
i dobre samopoczucie w grupie. Działania na rzecz innych, świadomość bycia
potrzebnym. |
36 |
Opracowanie: Jadwiga - Mariolla Jonas