Katalog Grażyna Kwaśniewska Różne, Scenariusze "Czasopismo moich marzeń" ? scenariusz zajęć bibliotecznych.Czasopisma moich marzeńScenariusz zajęć w bibliotece szkolnej (2 godz. Lekcyjne)Lekcję postanowiłam przeprowadzić nieco inaczej niż w poprzednich latach. Olbrzymia ilość czasopism młodzieżowych, ich zróżnicowany poziom oraz trudności w doborze "własnego" czasopisma wśród uczniów spowodowały, że wraz z nimi podjęłam wyzwanie stworzenia wzorca nowego czasopisma. Czasopisma stanowiącego tematy kierujące rozwojem intelektualnym młodego człowieka. Cele operacyjne Uczeń potrafi: - korzystać z różnych źródeł informacji - segregować informacje pod kątem ich przydatności - krytycznie oceniać uzyskane informacje - określić rolę prasy i jej wpływ na poglądy młodego człowieka Metody: pogadanka, dyskusja, kolaż Pomoce: egzemplarze czasopism przyniesionych przez uczniów, egzemplarze czasopism z biblioteki szkolnej, plansze przedstawiające podział czasopism ze względu na: częstotliwość; treść itp... nożyczki, blok techniczny. Dzień przed lekcją poproś uczniów o przyniesienie egz. ulubionego czasopisma. Przebieg zajęć: I etap lekcji - Poznawanie różnych czasopism 1. Omów z uczniami podział czasopism, wykorzystując przygotowane plansze. Podaj przykłady czasopism mieszczących się w granicach poszczególnych podziałów. 2. Przedstaw charakterystyczne elementy w budowie czasopisma także jak: stałe rubryki, działy, metrykę, tytulaturę, spis treści itp. 3. Przejdź z uczniami do omówienia przyniesionych przez nich czasopism. Zwróćcie wspólnie uwagę na wartość prezentowanych artykułów, na aktualności i rzetelność przedstawionych informacji. 4. Zacznij dyskusję z uczniami od próby oceny przyniesionych czasopism. Zaproponuj stworzenie wzorca takiego czasopisma, które odpowiadałoby wszystkim. Uzgodnijcie częstotliwość wydawania, działy. Itp. II etap lekcji - Tworzenie własnego "wzorcowego" czasopisma Podziel klasę na grupy (ilość grup zależy od ustalonej wcześniej ilości proponowanych działów) . Poproś uczniów, aby z przyniesionych czasopism wycięli te informacje, które chcą zamieścić w utworzonym modelu czasopisma. Wycięte artykuły uczniowie naklejają na kartki z bloku technicznego tworząc nową stronę nowego czasopisma (zasugeruj też, że mogą wkomponować w tworzone strony ilustracje wykonane samodzielnie, a także samodzielnie pisane teksty) .. Zbierz wykonane karty i spróbujcie je ułożyć w jedną całość. Obejrzyjcie jeszcze raz wynik waszej pracy i omówcie uzyskany efekt. Odpowiedzcie sobie na pytanie czy wykonany model czasopisma odpowiada waszym zapotrzebowaniom czytelniczym ? Podsumowanie lekcji: Podkreśl znaczenie informacji prasowej w życiu, zwróć uwagę na konieczność uważnego i krytycznego jej oceniania. Opracowanie: Grażyna Kwaśniewska Wyświetleń: 3302
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |