Katalog Grażyna Lipska Różne, Różne Analiza wyników ankiety diagnozującej problemy z zakresu higieny zdrowia psychicznego uczniów XXI LO osiągających bardzo wysokie wyniki w nauce.Analiza wyników ankiety diagnozującej problemy z zakresu higieny zdrowia psychicznego uczniów XXI LO osiągających bardzo wysokie wyniki w nauce.Ankieta przeprowadzona została w dniu 8 stycznia 2002 roku.Badaniem objęłam uczniów klasy III a i II c. W klasie III a ankietę wypełniło 34 uczniów co stanowi 95% stanu klasy, w tym 12 uczniów z diagnozowanej grupy. W klasie II c ankietę wypełniło 32 uczniów co stanowi 86,5% stanu klasy, w tym 11 uczniów z diagnozowanej grupy. Wyniki ankiety dla poszczególnych zespołów klasowych. Klasa III a Odpowiedzi na pytania ankiety. 1. Czy czujesz się zobowiązany /a do wywiązywania się ze wszystkich obowiązków szkolnych? a) wobec siebie tak - 44,1% raczej tak - 47% raczej nie - 8,9% nie - 0% b) wobec rodziców tak - 29,4% raczej tak - 41,2% raczej nie - 17,6% nie - 11,8% c) wobec nauczycieli tak - 11,8% raczej tak -44,1% raczej nie - 35,2% nie - 8,9% d) inne tak - 8,9% 2. Czy potrafisz zorganizować sobie czas? tak - 61,7% raczej tak - 47% raczej nie - 32,4% nie - 5,9% 3. Czy Twoim zdaniem frekwencja ma wpływ na osiągane przez Ciebie wyniki? tak - 35,3% raczej tak - 32,4% raczej nie - 23,5% nie - 5,9% * Brak odpowiedzi - 2,9% 4. Czy osiągasz wysokie wyniki dydaktyczne (powyżej 4,5) tak - 35,5% nie - 64,5% 5. Czy czujesz się przeciążony pracą związaną z obowiązkami szkolnymi? tak - 50% raczej tak - 47% raczej nie - 3% nie - 0% 6. Czym jesteś przeciążony /a? Zdecydowana większość uczniów czuje się przeciążona koniecznością uczenia się przedmiotów, z którymi nie wiążą przyszłości i dużą ilością testów przeprowadzanych w krótkim czasie. Wielu uczniów deklaruje przeciążenie nadmiarem materiału do opanowania, nadmiarem zajęć pozaszkolnych i dużą ilością pracy domowej z niektórych przedmiotów (j. polski, j. niemiecki, fakultety). W grupie uczniów osiągających wysokie wyniki dydaktyczne odpowiedzi na powyższe pytania kształtowały się następująco. 1. Czy czujesz się zobowiązany /a do wywiązywania się ze wszystkich obowiązków szkolnych? a) wobec siebie tak - 75% raczej tak - 25% raczej nie - 0% nie - 0% b) wobec rodziców tak - 58% raczej tak - 25% raczej nie - 8,5% nie - 8,5% c) wobec nauczycieli tak - 25% raczej tak -25% raczej nie - 41,5% nie - 8,5% d) inne tak - 17% 2. Czy potrafisz zorganizować sobie czas? tak - 17% raczej tak - 41,5% raczej nie - 41,5% nie - 0% 3. Czy Twoim zdaniem frekwencja ma wpływ na osiągane przez Ciebie wyniki? tak - 41,5% raczej tak - 17% raczej nie - 33% nie - 8,5% 4. Czy czujesz się przeciążony pracą związaną z obowiązkami szkolnymi? tak - 50% raczej tak - 41,5% raczej nie - 8,5% nie - 0% 5. Czym jesteś przeciążony /a? Zdecydowana większość uczniów czuje się przeciążona ilością klasówek (7 wypowiedzi). Zbyt wysoki poziom przedmiotów, z którymi nie wiążą przyszłości zgłaszają trzy osoby, wykonywanie prac projektowych zgłaszają trzy osoby. Pojedyncze wypowiedzi dotyczą nauki wieczorami, zajęć pozaszkolnych, dużej ilości lektur do przeczytania, prac domowych, poszczególnych przedmiotów (j. polski, j. niemiecki). 6. Bilans korzyści i strat wynikających z wywiązywania się ze wszystkich obowiązków przedstawia się następująco. a) Jedna osoba deklaruje, że nie ponosi żadnych strat. przemęczenie - 4 osoby mało czasu na sen - 3 osoby mało czasu na relaks - 2 osoby ograniczenie życia towarzyskiego - 4 osoby ograniczenie życia rodzinnego - 1 osoba brak czasu - 1 osoba brak czasu na hobby - 4 osoby dyskomfort psychiczny w przypadku nie uzyskania wysokich ocen - 1 osoba znużenie - 1 osoba przeciążenie fizyczne i umysłowe - 1 osoba stres - 2 osoby nakłady finansowe - 1 osoba b) Jedna osoba zgłasza, że nie odnosi żadnych korzyści. dobre samopoczucie - 2 osoby szacunek nauczycieli i kolegów - 1 osoba samozadowolenie - 1 osoba satysfakcja - 6 osób napęd, poczucie siły - 1 osoba kształtowanie pozytywnych cech charakteru - 2 osoby duma ze zdobytej wiedzy - 1 osoba wiedza ogólna - 1 osoba poszerzenie horyzontów myślowych - 1 osoba większe szanse na dobrą pracę w przyszłości - 3 osoby pewność zdania matury - 1 osoba większe szanse na indeks - 1 osoba zadowolenie rodziców - 2 osoby poczucie dobrze spełnionego obowiązku - 1 osoba ćwiczenie planowania zajęć - 2 osoby *Bilans korzyści i strat zrobiły trzy osoby z grupy uczniów nie osiągających wysokich wyników dydaktycznych. Klasa IIc Odpowiedzi na pytania ankiety. 1. Czy czujesz się zobowiązany /a do wywiązywania się ze wszystkich obowiązków szkolnych? a) wobec siebie tak - 46,8% raczej tak - 46,8% raczej nie - 3,2% nie - 3,2% b) wobec rodziców tak - 27,9% raczej tak - 59,3% raczej nie - 6,4% nie - 3,2% * Brak odpowiedzi - 3,2% c) wobec nauczycieli tak - 27,9% raczej tak -53,3% raczej nie - 9,4% nie - 9,4% d) inne tak - 15,6% 2. Czy potrafisz zorganizować sobie czas? tak - 34,3% raczej tak - 15,7% raczej nie - 25% nie - 0% 3. Czy Twoim zdaniem frekwencja ma wpływ na osiągane przez Ciebie wyniki? tak - 56,3% raczej tak - 28,1% raczej nie - 6,2% nie - 9,4% 4. Czy osiągasz wysokie wyniki dydaktyczne (powyżej 4,5) tak - 34,3% nie - 65,7% 5. Czy czujesz się przeciążony pracą związaną z obowiązkami szkolnymi? tak - 62,5% raczej tak - 24,9% raczej nie - 9,4% nie - 0% * Brak odpowiedzi - 3,2% 6. Czym jesteś przeciążony /a? Zdecydowana większość uczniów czuje się przeciążona dużą ilością pracy domowej (13 wypowiedzi), dużą ilością klasówek (11 wypowiedzi) i nadmiarem wiadomości (8 wypowiedzi). W grupie uczniów osiągających wysokie wyniki dydaktyczne odpowiedzi na powyższe pytania kształtowały się następująco. 1. Czy czujesz się zobowiązany /a do wywiązywania się ze wszystkich obowiązków szkolnych? e) wobec siebie tak - 63,6% raczej tak - 36,4% raczej nie - 0% nie - 0% f) wobec rodziców tak - 36,4% raczej tak - 54,6% raczej nie - 9% nie - 0% g) wobec nauczycieli tak - 45,6% raczej tak -36,4% raczej nie - 18% nie - 0% h) inne tak - 9% 2. Czy potrafisz zorganizować sobie czas? tak - 27,4% raczej tak - 54,6% raczej nie - 18% nie - 0% 3. Czy Twoim zdaniem frekwencja ma wpływ na osiągane przez Ciebie wyniki? tak - 27,4% raczej tak - 54,6% raczej nie - 0% nie - 18% 4. Czy czujesz się przeciążony pracą związaną z obowiązkami szkolnymi? tak - 73% raczej tak - 9% raczej nie - 9% nie - 0% * Brak wypowiedzi - 9% 5. Czym jesteś przeciążony /a? Jedna osoba nie czuje się przeciążona. Większość uczniów czuje się przeciążona nadmiarem klasówek w ciągu jednego tygodnia (5 wypowiedzi), pracami domowymi (4 wypowiedzi). Pojedyncze wypowiedzi dotyczą konieczności uczenia się wszystkich przedmiotów, zajęć pozalekcyjnych, obowiązków domowych, nadmiaru zbędnego lub mało ważnego materiału, nadmiaru godzin spędzonych w szkole, okienek, zerówek. 6. Bilans korzyści i strat wynikających z wywiązywania się ze wszystkich obowiązków przedstawia się następująco. a) Straty: brak wolnego czasu - 5 osób zmęczenie - 6 osób niewyspanie - 5 osób nakłady finansowe - 1 osoba ból głowy, brzucha - 1 osoba wyczerpanie - 3 osoby rozdrażnienie - 1 osoba nerwowość - 1 osoba zdenerwowanie - 1 osoba brak czasu dla przyjaciół - 4 osoby brak czasu dla rodziny - 1 osoba obniżenie wydajności - 1 osoba psucie się wzroku - 1 osoba zestresowanie - 1 osoba nerwica, kłopoty ze snem, brak apetytu - 1 osoba b) Jedna osoba oświadcza, że nie ponosi żadnych korzyści, przyczynia się tylko do dobrego imienia szkoły i zadowolenia dyrektora. Jedna osoba wyraża przypuszczenie, że korzyści ujawnią się być może w przyszłości. wiedza teoretyczna - 4 osoby satysfakcja własna - 4 osoby satysfakcja rodziców - 1 osoba samozadowolenie - 2 osoby dobra opinia nauczycieli - 2 osoby dobra opinia uczniów - 1 osoba studia - 2 osoby duma rodziców - 1 osoba inwestycja na przyszłość - 1 osoba rozwijanie pamięci - 1 osoba zdobycie umiejętności - 1 osoba finansowe (rodzice płaca za piątki i szóstki) - 1 osoba * 20 osób z grupy nie osiągającej wysokich wyników dydaktycznych zrobiło bilans korzyści i strat. Dyskusja wyników ankiety. 1. Wyniki ankiety ukazują, że uczniowie naszej szkoły osiągające wysokie wyniki dydaktyczne nie tylko odnoszą korzyści ale i ponoszą z tego powodu straty. Z 23 ankietowanych uczniów z omawianej grupy tylko jedna osoba stwierdziła, że nie ponosi żadnych kosztów. Trzy osoby twierdzą, że osobiście nie odnoszą żadnych korzyści ponosząc określone straty. 2. Zdecydowana większość badanych (20 osób) potrafi określić uzyskiwane korzyści i opisać ponoszone straty. W większości przypadków korzyści dotyczą samego ucznia, czasami korzyści z pracy ucznia odnoszą rodzice, szkoła. Straty dotyczą samych uczniów, którzy źle się czują fizycznie i psychicznie. 3. Kilka wypowiedzi uczniów może być odczytana jako wołanie o pomoc. Bilans korzyści i strat jest w ich przypadku zdecydowanie ujemny. 4. Fakt wypełnienia całej ankiety przez uczniów klasy II c i część uczniów klasy III a świadczy o potrzebie wypowiedzenia się i zainteresowania nauczycieli swoja sytuacją. Działania. 1. Przedstawić wyniki ankiety na spotkaniu Nauczycielskiej Grupy Samorozwoju w dniu 15.01.2002. 2. Przekazać wyniki ankiety wychowawcom klasy II c i III a. 3. Poinformować Radę Pedagogiczną o przeprowadzonej ankiecie i jej wynikach. 4. Dotrzeć do uczniów z ujemnym bilansem korzyści i strat i podjąć stosowne działania wychowawcze. Opracowanie: mgr Grażyna Lipska Wyświetleń: 1436
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |