![]() |
![]() |
Katalog Ewa Pietrzak Różne, Artykuły Opis i analiza przypadku wychowawczego.Opis i analiza przypadku wychowawczego"Znaczenie samooceny jest, więcogromnie ważne dla funkcjonowania jednostki, wpływa na wiele aspektów życia. Konsekwencją negatywnej postawy wobec siebie jest powstanie negatywnych postaw wobec innych ludzi". Janowski: "Poznawanie uczniów" 1. Wprowadzenie do diagnozy. Wiek dorastania to okres w życiu człowieka, w którym dokonuje się przeobrażenie dziecka w osobę dorosłą. Bardzo ważną sprawą dla dorastających jest akceptacja. Aprobata towarzyszy jest jedną z najważniejszych potrzeb dorastającej młodzieży. Prawidłowy rozwój społeczny jednostki zależy w dużej mierze od stopnia akceptacji jednostki przez grupę, od jej popularności wśród rówieśników. Dezaprobata w stosunku do jednostki lub całkowite jej odtrącenie ze strony grupy pociąga za sobą objawy nieprzystosowania społecznego, które może nawet doprowadzić do całkowitego wykolejenia. 2. Przyczyna przystąpienia do diagnozy: Niepokojące zachowania chłopca w postaci obniżenia wyników w nauce, wagarów, izolowanie się od rówieśników w klasie. 3. Przedstawienie diagnozowanego. Diagnozowany przeze mnie chłopiec to X, uczeń klasy Y szkoły średniej. Posiada normalną, czteroosobową rodzinę. Stosunki z rodzicami układają się poprawnie, aczkolwiek chłopiec posiada znacznie lepszy kontakt z matką niż z ojcem. W pierwszych latach nauki uczeń nie stwarzał żadnych problemów wychowawczych. Należał do pilnych, ambitnych, aczkolwiek mało zdolnych. Pierwsze symptomy kłopotów pojawiły się w klasie trzeciej. Były to kłamstwa, wagary, oceny niedostateczne. Promocję do klasy czwartej uzyskał dopiero po zdaniu poprawki z j. niemieckiego. W czwartym roku nauki powróciły problemy, w październiku zażył nadmierną ilość środków uspakajających. 4. Zastosowane metody badawcze: Obserwacje, wywiady, kwestionariusze, m.in. do badania samoakceptacji. 5. Diagnoza: Niska samoocena chłopca. Poczucie wartości zależy od tego jaką postawę przyjmujemy wobec siebie. Od niej zależy, czy będziemy stawiać i realizować ambitne cele, czy wycofywać się z życia. Można akceptować siebie, mimo słabości i wad, a można podkreślać niedostatki, nie lubić siebie - mimo zalet. Samoakceptacja wyzwala zaufanie do innych, wiarę we własne siły. Wyniki badań przeprowadzanych w klasie pozwalają stwierdzić u u ucznia X brak samoakceptacji, tzw. samoodtrącenie - nie akceptowanie siebie takim jakim się jest. Konsekwencje niskiej samooceny mogą prowadzić do agresji, nieumiejętności wchodzenia w stałe bliskie związki z innymi osobami, obniżenie wyników w nauce, szukania sposobów na wzmocnienie akceptacji w grupach nieformalnych, ucieczki w narkotyki i inne uzależnienia. Brak samoakceptacji jest groźny w skutki dla osobowości młodego, wchodzącego w życie człowieka. Doprowadza do trudności w podejmowaniu i rozwiązywaniu przez niego sytuacji trudnych, wycofywaniu się z zadań, może prowadzić do prób samobójstwa i form autodestrukcji. 6. Propozycja działań profilaktycznych: a. organizacja zajęć integrujących klasę, b. włączanie ucznia X do wspólnych prac klasowych, c. powierzanie mu odpowiedzialnych zadań, d. stawianie realistycznych wymagań, e. przeprowadzenie w klasie pogadanki na temat: "Jak podnosić poczucie własnej wartości?", a na spotkaniu z rodzicami "Jak dowartościować własne dzieci?" f. stworzenie w klasie atmosfery pomocy i wsparcia ucznia X g. ścisła współpraca z pedagogiem h. ścisła współpraca z psychologiem i. ścisła współpraca z rodzicami chłopca. BIBLIOGRAFIA: 1. Żebrowska M. (red.) Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa 1982. 2. McGinnis A. Sztuka pewności siebie. Warszawa 1996. 3. Janowski A. Poznawanie uczniów. Warszawa 1999. 4. Łobocki M. (red.) Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą. Lublin 1998. Opracowanie: Ewa Pietrzak Wyświetleń: 3685
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |