AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aldona Wesołowska
Przyroda, Scenariusze

"Jaką drogę pokonuje pokarm w organizmie człowieka?" Scenariusz lekcji przyrody w klasie V.

- n +

Scenariusz lekcji przyrody w klasie V

Program: "Przyroda", DKW -4014-165/99

Dział programu: Człowiek i środowisko.

Temat: Jaką drogę pokonuje pokarm w organiźmie człowieka?

Zakres treści:
1. Wybrane czynności życiowe człowieka: odżywianie.
2. Ogólna charakterystyka układu pokarmowego.

Cele ogólne:
a. poznawcze: zapoznanie z budową i rolą układu pokarmowego człowieka.
b. wychowawcze: odkrywanie tajemnic swego ciała.
c. psychomotoryczne: wskazywanie na modelu tułowia, na planszy, na schemacie i na własnym ciele poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego.

Cele lekcji w zakresie:
Wiadomości
uczeń:
- nazywa narządy tworzące układ pokarmowy (jama ustna, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube, odbyt),
- opisuje procesy zachodzące w jamie ustnej (pobieranie, rozdrabnianie, trawienie pokarmu),
- wymienia funkcje poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (pobieranie, trawienie, przyswajanie, usuwanie nie strawionych resztek pokarmu).
Umiejętności
uczeń:
- pokazuje położenie narządów na modelu, planszy, schemacie, na sobie,
- wskazuje odcinki przewodu pokarmowego, w których pokarm ulega przekształceniu chemicznemu (żołądek, jelito cienkie),
- wyjaśnia, że odżywianie to dostarczenie pokarmu każdej żywej komórce.
Postaw
uczeń:
- aktywnie pracuje na lekcji i czuje się odpowiedzialny za efekt pracy grupy,

Metody:
- Praca z podręcznikiem, mapa mentalna, dyskusja,

Formy pracy:
- Grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- Kartki z jadłospisem, plansza z rebusem, schemat układu pokarmowego człowieka, model budowy tułowia człowieka, rozsypanka wyrazowa, rysunki narządów, karty pracy, instrukcje dla grup.

Przebieg lekcji:

I. Faza wstępna:
1. Czynności organizacyjno - porządkowe.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji. Uzupełnienie i utrwalenie wiadomości o odżywianiu.
3. Sprawdzenie pracy domowej (całodzienne jadłospisy).
4. Zapoznanie uczniów z celami i tematem lekcji.
a. rozwiązanie rebusa i odczytanie hasła "Trawienie pokarmu"(zał. 1).
b. wyjaśnienie pojęć: trawienie pokarmu, enzymy trawienne.
5. Zapisanie tematu lekcji.

II. Faza realizacji:
1. Uczniowie wykonują zadania w grupach według instrukcji (zał. nr 2)
a. Analizują budowę układu pokarmowego człowieka.
b. Porządkują rozsypankę rysunkową przedstawiającą poszczególne narządy układu pokarmowego i przyklejają je na karcie pracy (zał. nr 3)
c. Przyporządkowują poszczególnym narządom ich nazwy.
d. Dobierają w pary nazwę odcinka przewodu pokarmowego z pełnioną funkcją i przyklejają na karcie pracy.
e. Układają elementy rozsypanki wyrazowej i przyklejają na karcie pracy "Odżywianie to dostarczenie pokarmy każdej żywej komórce ciała przez krew".
2. Prezentacja wyników pracy zespołu. Grupa, która jako pierwsza wykonała zadania przedstawia swoją kartę pracy i omawia ją.
3. Uzupełnienie wypowiedzi przez nauczyciela.

III. Faza podsumowująca.
1. Zapisanie notatki do zeszytu.
2. Ocena pracy zespołów.
3. Ewaluacja (zał. nr 4).
4. Zadanie pracy domowej.

Praca podstawowa:
Ułóż zdanie z podanych wyrazów i zapisz je w zeszycie: naszego, organizmu, trucizna, dla, Alkohol, to.

Praca ponadpodstawowa:
Wykonaj z plasteliny model układu pokarmowego człowieka.

Literatura:
Cichy D.: "Gry dydaktyczne w nauczaniu biologii w szkole podstawowej", WSiP, Warszawa 1990, s. 104.
Golanko J.,Czekalska M.: Poradnik metodyczny "Przyroda w klasie czwartej", Nowa Era, Warszawa 1999.


Załącznik nr 1.

Rebus

Załącznik nr 2.

INSTRUKCJA

Na wykonanie zadań przeznaczono 15 minut.

Jeśli opracujecie poprawnie wszystkie zadania możecie zdobyć 10 punktów
(otrzymać ocenę bardzo dobrą).

Życzę Wam powodzenia.

Zadanie 1
Macie do dyspozycji model budowy tułowia człowieka i schemat budowy układu pokarmowego z podręcznika s. 133. Ułóżcie i naklejcie na karcie we właściwej kolejności ilustracje poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego. Dopasujcie do nich odpowiadające im nazwy.
pkt.4

Zadanie 2
Dobierzcie w pary nazwy odcinka przewodu pokarmowego z pełnioną funkcją i przyklejcie na kartach pracy.
pkt.4

Zadanie 3
Ułóżcie i przyklejcie rozsypankę wyrazową, z której dowiecie się na czym polega odżywianie.
pkt.2


Załącznik nr 3.

Rozsypanka

Załącznik nr 4.

EWALUACJA

Poziom podstawowy
1. Uzupełnij schemat układu pokarmowego wpisując w odpowiednie miejsca nazwy: jelito cienkie, żołądek, jama ustna, odbyt, przełyk, jelito grube. (3pkt.)



2. Połącz w pary nazwy odcinków układu pokarmowego z ich funkcją.

Nazwa odcinka
Funkcja

Żołądek
(.....)
a) Trawienie
jama ustna
(.....)
b) pobieranie

jelito cienkie
(.....)
c) wydalanie

odbyt
(.....)
d) przyswajanie

(3p-4p) - ocena dopuszczająca
80% (5p) - ocena dostateczna

Poziom ponadpodstawowy

3. Uzupełnij zdanie:
Pierwszy etap trawienia odbywa się w .............. ....................... Pokarm ulega tam ............................. i zwilżeniu przez ślinę. (2p)

4. Dokończ zdanie: (1p)
Dostarczanie pokarmu każdej żywej komórce to .......................................

5. Zapisz nazwy odcinków układu pokarmowego, w których pokarm ulega przekształceniu chemicznemu: (2p)
a. ............................................
b. ............................................

Brawo otrzymałeś ocenę bardzo dobrą!

Opracowanie: mgr Aldona Barbara Wesołowska
nauczyciel przyrody
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stawiskach

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 19442


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.