![]() |
![]() |
Katalog Aldona Bulejak Przyroda, Scenariusze Scenariusz lekcji przyrody dla klasy V szkoły podstawowejJak człowiek wykorzystuje rośliny łąki?SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY DLA KLASY V.Zagadnienia lekcji: - Utrwalenie podstawowych wiadomości o łące. - Funkcje łąki w życiu człowieka. - Najważniejsze zasady zbioru i suszenia ziół. - Lecznicze walory ziół. - Wykorzystanie ziół oraz leków ziołowych w życiu codziennym. Uczeń powinien wiedzieć: - Co to jest łąka i jakie rodzaje roślinności są tu spotykane. - Jakie są funkcje łąki w życiu człowieka. - Jakie są zasady zbioru i suszenia ziół. - Które z poznanych roślin łąkowych są roślinami leczniczymi. - Jakie są właściwości i zastosowanie wybranych roślin leczniczych. Uczeń powinien umieć: - Scharakteryzować sposoby wykorzystania łąki przez człowieka. - Rozpoznać wśród roślin łąkowych rośliny lecznicze. - Wyszukać w literaturze przygotowanej przez nauczyciela wiadomości o leczniczych właściwościach wybranych roślin łąkowych. - Zaprezentować przed zespołem klasowym wybraną roślinę leczniczą ze swojego zielnika. - Współpracować z innymi uczniami z grupy. - Wykorzystać zdobytą wiedzę o łąkowych roślinach leczniczych układając pytania do przygotowanej krzyżówki z hasłem: ZIOŁA. Czas trwania: 2 godziny lekcyjne. Pomoce dydaktyczne: podręcznik do przyrody "Przyroda klasa V" J. Mordawski, I. Majcher, R. Suska-Wróbel, B. Wójtowicz, literatura z opisem leczniczych właściwości ziół (ok. 10 sztuk), zielniki przygotowane przez uczniów na pierwszych lekcjach przyrody w klasie V, opakowania po ziołach lub lekach ziołowych, wydrukowane krzyżówki, zeszyt ćwiczeń "Przyroda klasa V" J. Mordawski, I. Majcher, R. Suska-Wróbel, B. Wójtowicz. Część wstępna: Uczniowie wspólnie przypominają najważniejsze wiadomości dotyczące łąki, które poznali w klasie V (pojęcie łąki, typowa roślinność łąkowa, rodzaje łąk w Polsce). Po przeczytaniu odpowiedniego fragmentu tekstu z podręcznika (str. 26) uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają najważniejsze funkcje łąki w życiu człowieka: gospodarczą, rekreacyjną i zdrowotną. Nauczyciel, odwołując się do doświadczeń uczniów z pobytu na łące, prosi o uszczegółowienie i charakterystykę poszczególnych funkcji łąki dla człowieka. Na koniec zadaje pytanie: Która z tych funkcji jest najważniejsza i dlaczego? Po krótkiej dyskusji na temat roli łąki w życiu człowieka uczniowie dochodzą do wniosku, że wszystkie funkcje łąki są ważne dla człowieka. Część zasadnicza: Nauczyciel podkreśla, że jedną z ważniejszych funkcji łąki w życiu człowieka jest rola lecznicza niektórych roślin łąkowych. Człowiek może uważać łąkę za swoją zieloną aptekę. Nauczyciel przypomina, że uczniowie zbierając rośliny do zielników wybierali spośród wielu roślin łąkowych właśnie te o właściwościach leczniczych. Należy jednak pamiętać o tym, że różne części rośliny mogą być lecznicze: kwiaty, liście, korzenie lub całe pędy, a zbiór ziół powinien być prowadzony według określonych zasad, dzięki temu zbierane rośliny lecznicze nie utracą swych cennych właściwości. Po przeczytaniu odpowiedniego fragmentu w podręczniku dotyczącego zasad zbioru i suszenia ziół (str. 27) uczniowie głośno wymieniają najważniejsze zasady zbioru i suszenia ziół. Uczniowie, wcześniej podzieleni na 5 grup (5-6 osobowych), otrzymują kartki z następującymi informacjami: Jesteście producentami ziół (każda z grup produkuje inne, przydzielone drogą losowania zioła). Musicie zachęcić innych do ich kupna i leczniczego zastosowania. Na podstawie zebranej literatury oraz przygotowanych przez Was zielników zaprezentujcie swoje zioła: ich wygląd, właściwości i zastosowanie tak, aby zachęcić pozostałych uczniów do ich kupna i leczniczego wykorzystania. Powodzenia! !! Uczniowie losują do prezentacji jedno z następujących ziół: mniszek lekarski, krwawnik pospolity rumianek pospolity, babka zwyczajna, pięciornik gęsi. Po krótkim przygotowaniu wybrane grupy prezentują wylosowane zioła. Podczas przygotowań i prezentacji nauczyciel zwraca uwagę na to, aby zaangażowanie i wkład pracy poszczególnych członków danej grupy były na podobnym poziomie. Natomiast podczas prezentacji nauczyciel zwraca szczególną uwagę pozostałym grupom, dla których jest ta prezentacja, na uważne wysłuchanie innych uczniów. Nauczyciel zwraca uwagę na lecznicze zastosowanie nie tylko prezentowanych ziół. Prosi grupy o pokazanie opakowań po lekach ziołowych i ziołowych specyfikach. Uczniowie czytają nazwy niektórych z nich. Nauczyciel zwraca uwagę, iż aby zwiększyć możliwości lecznicze stosuje się często mieszanki ziołowe. Część końcowa: Jako podsumowanie lekcji uczniowie otrzymują do wykonania następującą krzyżówkę. Pracują wykorzystując zebraną literaturę oraz podręcznik. Ułóż pytania do krzyżówki: ![]() 1. 2. 3. 4. 5. Jedna z grup odczytuje przygotowane pytania do poszczególnych haseł krzyżówki. Inni uczniowie poprawiają ewentualne błędy. Nauczyciel zadaje pracę domową - ćwiczenie 10 ze str. 16, a następnie dokładnie tłumaczy poszczególne ćwiczenia. Jeżeli zostanie chwila czasu na lekcji to uczniowie mogą wykonywać zadane ćwiczenie. Opracowanie: mgr Aldona Bulejak Wyświetleń: 6820
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |