Katalog

Elżbieta Łaguna, Janina Olech
Zajęcia zintegrowane, Konkursy

Konkurs inny niż wszystkie

- n +

Konkurs inny niż wszystkie

Rozpoczął się nowy rok szkolny, czas wytężonej pracy dla uczniów i nauczycieli. Mówi się, że dzieci i młodzież obecnie trudno jest zachęcić do nauki, a ich zachowanie budzi wiele zastrzeżeń. Dlatego też nauczyciele stają na wysokości zadania i starają się urozmaicić proces kształcenia, aby rozwinąć u swoich wychowanków chęć zdobywania wiedzy. Zajęcia prowadzą różnorodnymi metodami. Organizują quizy, turnieje i konkursy. Nierozerwalnie z nauką idzie wychowanie, troska o właściwe zachowanie, postępowanie uczniów.

Wobec tego dobrze byłoby zwrócić uwagę na eksponowanie wzorcowego zachowania. Może wtedy uczniowie zaczęliby zastanawiać się nad swoim postępowaniem, co mogą w nim zmienić, nad jakimi cechami charakteru należałoby popracować. Dlatego też proponujemy konkurs nietypowy, inny niż wszystkie - Konkurs na Króla i Królową uprzejmości. Miałby on na celu:
- wyrabianie nawyku właściwego zachowania się w szkole i poza szkołą,
- kształcenie właściwej postawy wobec rówieśników i dorosłych,
- wyrabianie u uczniów postawy odpowiedzialności za swoje zachowanie,
- używanie zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym.

Konkurs taki można zrealizować w dwóch etapach.

I etap miałby na celu wyłonienie z każdej klasy dwóch uczniów: chłopca i dziewczynki. Uczniowie wraz z wychowawcami, w określonym przez organizatora czasie, powinni obserwować zachowanie kolegów ze swojej klasy, a następnie wybrać króla i królową uprzejmości swojej klasy. Wychowawcy zgłaszają ich do organizatorów.

II etap ma zaś na celu wyłonienie króla i królowej uprzejmości szkoły. Etap ten obejmuje już wszystkich królów i królowe z każdej klasy. Do tego etapu przystępują wybrane osoby z poszczególnych klas w przygotowanych wcześniej pod kierunkiem wychowawców strojach. Aby zdobyć miano Króla czy Królowej uprzejmości szkoły uczniowie mają do wykonania dwa zadania: dobrze zaprezentować się i poprawnie odpowiedzieć na pytania przygotowane przez organizatorów.

Kandydaci podczas prezentacji muszą powiedzieć kilka słów o sobie: imię i nazwisko, klasa, zainteresowania. Ich odpowiedzi są punktowane w skali od 1 do 5. Następnie muszą odpowiedzieć na losowo wybrane pytania teoretyczne i praktyczne dotyczące zachowania.

Proponujemy następujące pytania:
1. Wymień trzy magiczne słowa związane z zachowaniem.
2. Co zrobisz, gdy zauważysz płaczącego młodszego kolegę?
3. Spóźniłeś się do szkoły na zajęcia. Jak postąpisz ?
4. Widzisz, że koledze wypadły drobne pieniądze. Jak się zachowasz ?
5. Podejdź do trzech osób i powiedz im coś miłego.
6. Starszy pan pyta Cię o swojego wnuczka, który uczy się w innej klasie. Próbuje go odnaleźć i prosi Cię o pomoc. Jak postąpisz ?
7. Zaprezentuj scenkę pożyczenia od koleżanki ołówka.
8. Zaprezentuj scenkę przeproszenia koleżanki po nieumyślnym przewróceniu jej.
9. Gdybyś miał moc czarodzieja, jak pomógłbyś dzieciom niepełnosprawnym?
10. Co zrobisz, gdy zobaczysz swojego kolegę, który bije młodszego ?
11. Jak zachowasz się, gdy spotkasz płaczące, samotne dziecko na ulicy?
12. Jak zareagujesz, gdy zobaczysz swoich kolegów niszczących szkolne pomoce?
13. Co zrobisz z opakowaniem po gumie w autobusie ?
14. Jak zachowasz się, gdy siedzisz w autobusie i zauważysz stojącą starszą panią?
15. Jak zareagujesz, gdy Twoi koledzy będą śmiać się z osoby na wózku inwalidzkim?

Taki konkurs zorganizowałyśmy w swojej szkole. Okazał się wspaniałą zabawą. Uczniowie rzeczywiście zwracali większą uwagę na swoje postępowanie. Byli wobec siebie bardziej życzliwi i wyrozumiali. Proponujemy przeprowadzenie takiego konkursu. Życzymy wspaniałej zabawy.

Opracowanie: Elżbieta Łaguna i Janina Olech
nauczycielki kształcenia zintegrowanego
Szkoły Podstawowej w Białej Piskiej

Wyświetleń: 3549


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.