Katalog

Wioletta Antosiak
Matematyka, Scenariusze

Rozwiązywanie równań trygonometrycznych postaci: cos x = a. Scenariusz lekcji matematyki.

- n +

Rozwiązywanie równań trygonometrycznych postaci: cos x = a.

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI

WYKORZYSTANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH

CZAS TRWANIA: 45 minut

WSTĘP:

Zajęcia te przeprowadziłam według struktury proponowanej w ramach programu KREATOR, polegającej na włączeniu do lekcji umiejętności kluczowych..
Umiejętności kluczowe są definiowane jako umiejętności ponadprzedmiotowe, niezbędne dla skutecznego wypełniania zadań związanych z nauką, pracą i powinnościami społecznymi. Składają się na nie umiejętności intelektualne i społeczne, konieczne żeby zrozumieć i opanować wiadomości.

I.CELE LEKCJI:

Ogólne:
1. Rozwijanie samodzielnego, logicznego i twórczego myślenia.
2. Wyrabianie umiejętności planowania i organizowania uczenia się, obiektywnej oceny własnych uzdolnień i zainteresowań oraz odpowiedzialności za swoje wybory w procesie podejmowania decyzji.
3. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
4. Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.

Szczegółowe:
1. Uczeń pozna metodę rozwiązywania równań trygonometrycznych postaci: cos x = a.
2. Umie rozwiązać równania tego typu.

II. METODY NAUCZANIA:

Analiza i rozwiązywanie problemów

III. FORMY NAUCZANIA:

Praca grupowa

IV. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Duży arkusz papieru, kolorowe flamastry, materiały przygotowane przez nauczyciela
(kartki z zadaniami)

V. TOK LEKCJI:
ETAPY LEKCJI  PRZEBIEG LEKCJI UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE
Zaangażowanie (4 min.) Podział uczniów na 5 grup po 5 osób.
Następnie każda grupa wybiera spośród siebie:
Lidera, - którego zadaniem jest kierowanie pracą grupy.
Sekretarza, - który zapisuje informacje i sporządza notatkę.
Sprawozdawcę, - który zaprezentuje efekt końcowy pracy grupy.
Każda grupa ma osobny stół, kolorowe kredki lub flamastry oraz duży arkusz papieru na opisanie końcowych wyników.
- Komunikowanie się
Nauczyciel -> uczeń
Uczeń -> uczeń
- Organizacja i planowanie własnego uczenia się
- Organizowanie wewnątrzzespołowe
Badanie i przekształcanie
(12 min.)
Każda grupa otrzymała 2 zadania, ale do drugiego zadania uczniowie mogą przejść dopiero po wykonaniu zadania pierwszego, gdyż jest ono jego uogólnieniem.

Zadanie 1.
Znajdźcie pierwiastki równania:
Grupa I: cos x = 0,5

Grupa II: cos x = √3/2

Grupa III: cos x = √3/2

Grupa IV: cos x = 0 i cos x = 1

Grupa V: cos x = 0 i cos x = -1
x
Zadanie 2.
Rozpatrzcie swoje zadania dla x R.
- Współdziałanie w zespole
- Rozwiązywanie problemów
- Komunikowanie się
Prezentacja (10 min.) Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grupy sporządzone w formie plakatów.
Ponieważ grupy I, II, III otrzymały podobne przykłady uczniowie mogą poprzez porównanie zauważyć, że na ustalenie prawidłowości rozwiązań nie ma wpływu wartość cos x.
- Komunikowanie się
- Ocena własnego uczenia się
- Gotowość słuchania
Badanie I przekształcenie (8 min.) Wszystkie grupy otrzymują to samo zadanie, gdyż uogólnianie wniosków sprawia największy problem.

Zadanie 3.
Przeanalizujcie sposób rozwiązania wcześniejszych zadań i postarajcie się uogólnić wzór na pierwiastki, aby spełniały każde równanie postaci:
- Współdziałanie w zespole
- Rozwiązywanie problemów
- Komunikowanie się
- Porządkowanie i wykorzystywanie zdobytych informacji
Prezentacja (6min.) Wszystkie grupy wywieszą swoje plakaty, ale zadanie omówi tylko ta grupa, która najlepiej je wykona. - Komunikowanie się
- Ocena własnego uczenia się
- Gotowość słuchania
Refleksja (5 min.) Poproszę uczniowi o zapisanie na przygotowanych kartkach swoich uwag na temat lekcji, własnych spostrzeżeń i odczuć oraz o to: jak oceniają swój udział w pracy grupy. - Ocenianie własnego uczenia się

Opracowanie: Wioletta Antosiak

Wyświetleń: 2525


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.