![]() |
![]() |
Katalog Alina Gałązka Biologia, Plany pracy Plan pracy koła biologiczno-chemicznegoPlan pracy kółka biologiczno - chemicznego w roku szkolnym 2001/2002Cele edukacyjne:1. Rozwijanie zainteresowań naukami przyrodniczymi. 2. Kształtowanie nawyku pracy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. 3. Poznawanie nowych zagadnień nie związanych z lekcjami chemii czy biologii. 4. Wdrażanie do wykonywania prostych doświadczeń laboratoryjnych. 5. Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń. 6. Rozwijanie zdolności logicznego myślenia, rozwiązywanie problemów. 7. Rozwijanie umiejętności pracy z podręcznikami popularnonaukowymi. 8. Rozbudzanie i rozwijanie pasji badawczych. 9. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego człowieka. 10. Dostrzeganie niekorzystnych i korzystnych zmian zachodzących w najbliższym środowisku przyrodniczym. 11. Określanie sposobów zapobiegania niekorzystnym zmianom. 12. Dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody. Tematyka zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne (zapoznanie z planem pracy, ułożenie regulaminu spotkań, zapoznanie z pracownią, sprzętem, wyposażeniem, przepisy BHP). 2. Obserwacja jako podstawowa metoda badawcza: - doskonalenie umiejętności posługiwania się mikroskopem, wykonywania preparatów mikroskopowych, prowadzenia obserwacji mikroskopowej oraz dokumentowania wyników obserwacji, - obserwacje makroskopowe: budowa morfologiczna roślin i zwierząt z hodowli szkolnej, tropizmy, reakcje zwierząt na bodźce, - obserwacja chemiczna: określenie właściwości fizycznych substancji (pierwiastków chemicznych, mieszanin oraz związków chemicznych), - obserwacja długoterminowa: obserwacje fenologiczne roślin i zwierząt. 3. Projektowanie, wykonywanie oraz odczytywanie i interpretacja wyników prostych doświadczeń związanych z programem nauczania biologii i chemii w gimnazjum: a) wpływ czynników zewnętrznych na rozwój fasoli (uprawa hydroponiczna), b) wędrówka wody w roślinie (transpiracja w liściach pelargonii), c) kiełkowanie nasion rzodkiewki, rzeżuchy (warunki kiełkowania, zdolnośćd) kiełkowania, siła kiełkowania), e) badanie składu powietrza, otrzymywanie i badanie właściwości tlenu, dwutlenku węgla i wodoru. Rodzaje i źródła zanieczyszczeń powietrza. Badanie czystości powietrza w pobliżu szkoły, w pobliżu lasu, w pobliżu trasy komunikacyjnej., f) jak powstają kwaśne deszcze? - spalanie siarki w tlenie, właściwości fizyczne i chemiczne tlenku siarki, synteza tlenku siarki z wodą, wykrywanie obecności kwasu siarkowego. 4. Wycieczki przyrodnicze w najbliższą okolicę: poznanie ekosystemów (las, łąka, torfowisko, pole uprawne, staw miejski, park miejski, zadrzewienia śródpolne). - monitorowanie środowiska miejskiego i podmiejskiego (ocena stopnia degradacji m.in. na podstawie gatunków wskaźnikowych), - oznaczanie roślin i zwierząt, pobieranie materiału do oznaczenia na zajęciach laboratoryjnych. 5. Woda jako związek chemiczny, środowisko życia i element krajobrazu. Zajęcia w terenie nad miejskim stawem: - określenie wpływu zbiornika wodnego na sąsiednie ekosystemy oraz wpływ położonej w pobliżu trasy szybkiego ruchu na "życie stawu", - charakterystyka elementów biotopu, - oznaczanie roślin i zwierząt żyjących na brzegu zbiornika wodnego oraz w jego toni, - pobranie roślin i zwierząt do ćwiczeń w szkole, - pomiar temperatury wody, określenie zapachu i barwy wody, - pobranie próbek wody w celu oznaczenia jej twardości oraz zanieczyszczeń, - poznanie zasad funkcjonowania miejskiej oczyszczalni ścieków położonej w pobliżu stawu. 6. Gleba jako środowisko życia: - pobranie w terenie próbek gleby do analizy z różnych stanowisk (ogródek warzywny, gleba leśna, gleba w pobliżu trasy komunikacyjnej, plac w centrum miasta, pole uprawne poza miastem), - zaplanowanie długoterminowej obserwacji fenologicznej mającej wykazać- degradujący wpływ zasolenia gleby na roślinność- (obserwacja prowadzona w miejscach pobrania próbek gleby), - analiza przyczyn i skutków niedoboru składników pokarmowych w glebach w oparciu o materiały źródłowe. Ustalenie przyczyn, określenie rodzajów i skutków zanieczyszczeń gleb oraz metod ich usuwania (opracowanie teoretyczne). 7. Praca laboratoryjna: - ćwiczenia w grupach, w pracowni pozwalające na oznaczenie, pobranych na zajęciach terenowych okazów roślinnych i zwierzęcych, przy użyciu atlasów, opisów roślin i zwierząt oraz kluczy do oznaczania, - konserwowanie okazów roślinnych i zwierzęcych, - kompletowanie zbiorów przyrodniczych, - badanie podatności gleby na erozję wodną, - oznaczanie kwaśności gleby metodą kalorymetryczną, - badanie odczynu alkalicznego gleby, - określanie właściwości fizycznych i chemicznych wody, badanie rozpuszczalności różnych substancji, rodzaje zanieczyszczeń wód, oznaczanie twardości wody w pobranych próbkach pH oraz stopnia zanieczyszczenia, klasy czystości wód. Metody usuwania zanieczyszczeń., - projektowanie i wykonanie modelu oczyszczalni roślinnej. 8. Zapoznanie z literaturą uzupełniającą programu biologii i chemii w gimnazjum oraz literaturą przygotowującą do udziału w konkursach oraz udziału w szkolnym etapie olimpiady biologicznej i chemicznej. Przegląd czasopism przyrodniczych. Terminarz programów telewizyjnych o treści przyrodniczej, materiały multimedialne do nauki biologii i chemii. Opracowanie: Alina Gałązka Wyświetleń: 4206
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |