Katalog Andrzej Staniak Przyroda, Scenariusze Charakterystyczne cechy metali - konspekt lekcji przyrody w klasie IVCharakterystyczne cechy metali - konspekt lekcji przyrody w klasie IVI. Cele lekcji:- poznanie charakterystycznych cech metali- barwa srebrzystoszara(oprócz miedzi i złota), połysk metaliczny, plastyczność i kowalność, przewodnictwo ciepła i elektryczności. - znaczenie metali w gospodarce człowieka, a zwłaszcza stali jako stopów żelaza - przyczyny i następstwa korozji metali - sposoby i metody zapobiegania korozji - ostrożność przy posługiwaniu się prądem i substancjami trującymi/rtęć/ II. Metody pracy: - obserwacja - ćwiczenia w zespołach - pogadanka - praca z książką III. Formy pracy: - praca indywidualna, zespołowa i zbiorowa IV. Środki dydaktyczne: - próbki różnych metali, metalowe przedmioty codziennego użytku (gwoździe, klucz, łyżeczka, nożyczki, łańcuszek, itp.) - młotek, szczypce, kowadełko - termometr rtęciowy, świeca, bateria płaska, przewody, żaróweczka - przedmioty skorodowane np. gwóźdź, blaszka itp. V. Przebieg lekcji: A/ Część wstępna 1. Czynności organizacyjne: - bogactwa mineralne Wyżyny Śląskiej/m.in. złoża rud metali/ - przemysł Wyżyny Śląskiej /m.in. liczne huty zajmujące się wytopem metali z ich rud/ - jakie przedmioty wykonane z metali znajdują się w naszej klasie? Jakie to metale? - wypisanie na tablicy nazw metali/zwracanie uwagi na poprawną pisownię/ 2. Podanie celu lekcji i zapisanie tematu B/ Realizacja nowego materiału 1. Praca w grupach: GRUPA I Na podstawie zgromadzonych próbek metali określ nast. cechy metali: stan skupienia/przewidywana odpowiedź - ciała stałe oprócz rtęci/, barwa/srebrzystoszara oprócz złota i miedzi/, połysk/metaliczny/ Rtęć jest trująca i nie można brać jej do ręki. GRUPA II Zbadaj, czy metale można wyginać i odpowiednio formować. Użyj młotka i kowadełka(ograniczyć i kontrolować liczbę uderzeń). Uformuj koło z drutu. Czy łatwo odkształcić stalowy gwóźdź? Co to jest stal? /przewidywana odpowiedź - metale są plastyczne i kowalne, dają się wyginać i można je rozklepać. Stal jest stopem żelaza/ GRUPA III Sprawdź czy metale przewodzą ciepło i prąd elektryczny. Zapal świecę i zbliż do jej płomienia długi gwóźdź. Przerwij doświadczenie, gdy poczujesz, że gwóźdź jest ciepły. Połącz żaróweczkę z biegunami płaskiej baterii. Co widzisz?/przewidywana odpowiedź: wszystkie metale przewodzą ciepło i prąd elektryczny. Prąd może być groźny dla ludzi i dlatego trzeba być ostrożnym przy pracach i czynnościach z nim związanych GRUPA IV Porównaj przedmioty metalowe pokryte rdzą(skorodowane) z innymi. Skąd wzięła się na nich rdza? Czy są sposoby na unikanie korozji? /przewidywana odpowiedź: proces niszczenia metali pod wpływem wody i tlenu z powietrza nazywamy korozją. Powoduje ona wielkie straty w gospodarce. Aby uchronić metale przed korozją malujemy je odpowiednimi farbami lub pokrywamy warstwą metalu, który nie rdzewieje np. złotem lub niklem./ 3. Omówienie uzyskanych wyników obserwacji i doświadczeń przez sprawozdawców poszczególnych grup. 4. Rozdanie i wypełnianie kart pracy: KARTA PRACY Bardzo wiele przedmiotów codziennego użytku wykonanych jest z metali, np. .................................................................................. .................................................................................. Metale mają następujące wspólne cechy: 1. Są ciałami ....................., oprócz rtęci. 2. Mają barwę ..........................................., oprócz................................................. i połysk ................................. 3. Są plastyczne i kowalne, o czym świadczy .................................................................................. .................................................................................. 4. Metale przewodzą ........................... i .................................................................................. Pod wpływem wody i tlenu z powietrza, metale ulegają .................................................................................. Nie rdzewieją metale szlachetne - .................................................................................. Aby zapobiegać zjawisku korozji można: .................................................................................. .................................................................................. Stal jest stopem .................................. Otrzymujemy ją w ..................................... 4. Sprawdzenie poprawności wypełnienia kart pracy, jako podsumowanie i zebranie wiadomości 5. Praca domowa: - Wypełnij pytania z zeszytu ćwiczeń w temacie dotyczącym metali. - Zgromadź mini kolekcję metali. Poproś o pomoc rodziców/praca dodatkowa dla chętnych/. 6. Ocena uczniów aktywnych na lekcji.
Opracowanie: Staniak Andrzej Wyświetleń: 4163
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |