Katalog

Andrzej Staniak
Przyroda, Scenariusze

Charakterystyczne cechy metali - konspekt lekcji przyrody w klasie IV

- n +

Charakterystyczne cechy metali - konspekt lekcji przyrody w klasie IV

I. Cele lekcji:
- poznanie charakterystycznych cech metali- barwa srebrzystoszara(oprócz miedzi i złota), połysk metaliczny, plastyczność i kowalność, przewodnictwo ciepła i elektryczności.
- znaczenie metali w gospodarce człowieka, a zwłaszcza stali jako stopów żelaza
- przyczyny i następstwa korozji metali
- sposoby i metody zapobiegania korozji
- ostrożność przy posługiwaniu się prądem i substancjami trującymi/rtęć/

II. Metody pracy:
- obserwacja
- ćwiczenia w zespołach
- pogadanka
- praca z książką

III. Formy pracy:
- praca indywidualna, zespołowa i zbiorowa

IV. Środki dydaktyczne:
- próbki różnych metali, metalowe przedmioty codziennego użytku (gwoździe, klucz, łyżeczka, nożyczki, łańcuszek, itp.)
- młotek, szczypce, kowadełko
- termometr rtęciowy, świeca, bateria płaska, przewody, żaróweczka
- przedmioty skorodowane np. gwóźdź, blaszka itp.

V. Przebieg lekcji:

A/ Część wstępna

1. Czynności organizacyjne:

  • kontrola obecności
  • przypomnienie potrzebnych wiadomości:
    - bogactwa mineralne Wyżyny Śląskiej/m.in. złoża rud metali/
    - przemysł Wyżyny Śląskiej /m.in. liczne huty zajmujące się wytopem metali z ich rud/
    - jakie przedmioty wykonane z metali znajdują się w naszej klasie? Jakie to metale? - wypisanie na tablicy nazw metali/zwracanie uwagi na poprawną pisownię/

    2. Podanie celu lekcji i zapisanie tematu

    B/ Realizacja nowego materiału

    1. Praca w grupach:

    GRUPA I
    Na podstawie zgromadzonych próbek metali określ nast. cechy metali: stan skupienia/przewidywana odpowiedź - ciała stałe oprócz rtęci/, barwa/srebrzystoszara oprócz złota i miedzi/, połysk/metaliczny/ Rtęć jest trująca i nie można brać jej do ręki.

    GRUPA II
    Zbadaj, czy metale można wyginać i odpowiednio formować. Użyj młotka i kowadełka(ograniczyć i kontrolować liczbę uderzeń). Uformuj koło z drutu. Czy łatwo odkształcić stalowy gwóźdź? Co to jest stal? /przewidywana odpowiedź - metale są plastyczne i kowalne, dają się wyginać i można je rozklepać. Stal jest stopem żelaza/

    GRUPA III
    Sprawdź czy metale przewodzą ciepło i prąd elektryczny. Zapal świecę i zbliż do jej płomienia długi gwóźdź. Przerwij doświadczenie, gdy poczujesz, że gwóźdź jest ciepły. Połącz żaróweczkę z biegunami płaskiej baterii. Co widzisz?/przewidywana odpowiedź: wszystkie metale przewodzą ciepło i prąd elektryczny. Prąd może być groźny dla ludzi i dlatego trzeba być ostrożnym przy pracach i czynnościach z nim związanych

    GRUPA IV
    Porównaj przedmioty metalowe pokryte rdzą(skorodowane) z innymi. Skąd wzięła się na nich rdza? Czy są sposoby na unikanie korozji? /przewidywana odpowiedź: proces niszczenia metali pod wpływem wody i tlenu z powietrza nazywamy korozją. Powoduje ona wielkie straty w gospodarce. Aby uchronić metale przed korozją malujemy je odpowiednimi farbami lub pokrywamy warstwą metalu, który nie rdzewieje np. złotem
    lub niklem./

    3. Omówienie uzyskanych wyników obserwacji i doświadczeń przez sprawozdawców poszczególnych grup.

    4. Rozdanie i wypełnianie kart pracy:

    KARTA PRACY

    Bardzo wiele przedmiotów codziennego użytku wykonanych jest z metali,
    np. ..................................................................................
    ..................................................................................

    Metale mają następujące wspólne cechy:
    1. Są ciałami ....................., oprócz rtęci.
    2. Mają barwę ..........................................., oprócz................................................. i połysk .................................
    3. Są plastyczne i kowalne, o czym świadczy ..................................................................................
    ..................................................................................

    4. Metale przewodzą ........................... i ..................................................................................
    Pod wpływem wody i tlenu z powietrza, metale ulegają ..................................................................................
    Nie rdzewieją metale szlachetne - .................................................................................. Aby zapobiegać zjawisku korozji można:
    ..................................................................................
    ..................................................................................
    Stal jest stopem .................................. Otrzymujemy ją w .....................................

    4. Sprawdzenie poprawności wypełnienia kart pracy, jako podsumowanie i zebranie wiadomości

    5. Praca domowa:
    - Wypełnij pytania z zeszytu ćwiczeń w temacie dotyczącym metali.
    - Zgromadź mini kolekcję metali. Poproś o pomoc rodziców/praca dodatkowa
    dla chętnych/.

    6. Ocena uczniów aktywnych na lekcji.

    Opracowanie: Staniak Andrzej
    Szkoła Podstawowa w Celinach

  • Wyświetleń: 4163


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.