|
| ||||||||
Katalog Arleta Stankowska Różne, Artykuły Jak mogę zaradzić agresji w swojej klasie i szkole?Jak mogę zaradzić agresji w swojej klasie i szkole?Scenariusz zajęć dla:- klasy II - III szkoły podstawowej - klasy IV - VI szkoły podstawowej Przy tworzeniu zajęć wykorzystano: - Własne obserwacje zachowań uczniów w szkole - Informacje od nauczycieli - Ogólnie dostępne publikacje i informacje nt. agresji i przemocy Czas trwania zajęć: 1 spotkanie ok. 90 minut lub 2 spotkania po 45 minut Cel zajęć: - Wykorzystanie już istniejącej wiedzy na temat agresji i przemocy - rozumienie pojęcia, formy zachowań agresywnych (odwołanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci) - Uświadomienie przyczyn agresywnego zachowania i stosowania przemocy - Uwrażliwienie dzieci na przejawy agresji w klasie i szkole - Uświadamianie i uczenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach w nieagresywny sposób - jak zaradzić agresywnym zachowaniom w szkole. - Poprawienie atmosfery w klasie i szkole - małe karteczki - duże arkusze papieru - praca indywidualna - praca w grupie - obserwacja - dyskusja - Powitanie Prowadzący informuje uczniów, że na zajęciach skupimy się na problemie agresji i przemocy w waszej klasie i lub szkole. 1 ćwiczenie: Prowadzący zadaje pytanie - Jakie zachowania nazywamy agresywnymi zachowaniami ? (Co nazywamy agresywnym zachowaniem?) Dzieci otrzymują karteczki na których zapisują swoje odpowiedzi. Układamy je na podłodze i się im przyglądamy, czytamy. Dzielimy odpowiedzi na różne rodzaje przemocy:
Które z tych form (zachowań) stosują dzieci najczęściej wobec siebie? - próbujemy wybrać. 2 ćwiczenia: Prowadzący zadaje pytanie - Dlaczego dzieci zachowują się agresywnie? Na arkuszu papieru leżącym na podłodze dzieci wypisują swoje spostrzeżenia. Czytamy je, chodząc na około. Omawiamy te zachowania. 3 ćwiczenie: Ile razy sam/ a stosowałeś/ łaś przemoc wobec innych dzieci w klasie (lub szkole) w ciągu ostatniego tygodnia (miesiąca)? Dzieci namyślają się chwilę, po czym ustawiają się w rządku i podchodzą do prowadzącego (za nim na stole w kartonie są karteczki - 1 karteczka = 1 zachowanie agresywne), wyciągają tyle karteczek, ile razy stosowali przemoc wobec innego dziecka. Nie pokazują ich nikomu, siadają na miejsce, zgniatają w dłoniach i na polecenie wyrzucają na środek. Omawiamy swoje wrażenia po tym ćwiczeniu. Tutaj można przerwać zajęcia II spotkanie rozpoczynamy od nawiązania do wrażeń dzieci po ćwiczeniu 3 4 ćwiczenie: Agresywne zachowania w szkole - ile raz byłeś świadkiem przemocy w swojej klasie (w szkole)? Każdy kto był świadkiem zachowań agresywnych zabiera jedną kartkę. Zgniatamy je i wyrzucamy na środek? Omawiamy, rozmawiamy o swoich odczuciach, wrażeniach o tym co widzimy; co chcielibyśmy z tym zrobić? 5 ćwiczenie: Jak zaradzić agresywnym zachowaniom w twojej klasie (w szkole)? Dzieci tworzą wspólnie bank pomysłów - pomysły dzieci zapisujemy na arkuszu papieru. Po zapisaniu omawiamy i wypisujemy tylko te, które są możliwe do zrealizowania i co najważniejsze są nieagresywnym rozwiązaniem konfliktów między uczniami. Umawiamy się, że będziemy realizować postanowienia klasy. Zbieramy podpisy pod wybranymi sposobami zachowań. Po okresie np. 2 miesięcy wracamy do tego tematu omawiając efekty realizacji postanowień klasy. Można coś dodać, zmienić zależy to od sytuacji.
Opracowanie: mgr Arleta Stankowska Wyświetleń: 748
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |