|
|
Katalog Arleta Stankowska Różne, Artykuły Jak mogę zmniejszyć agresję w swojej klasie i szkole?Jak mogę zmniejszyć agresję w swojej klasie i szkole?Scenariusz zajęć dla:1. klasy IV - VI SP 2. klasy gimnazjalne Czas trwania zajęć: 1 spotkanie ok. 90 minut Cel zajęć: - Wykorzystanie i poszerzenie już istniejącej wiedzy na temat agresji i przemocy - rozumienie pojęcia, formy zachowań agresywnych (odwołanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci) - Uświadomienie konsekwencji agresywnego zachowania i stosowania przemocy, branie odpowiedzialności za swoje zachowanie - informacja zwrotna dla stosujących przemoc oraz doświadczających jej. - Uwrażliwienie dzieci na przejawy agresji w klasie i szkole - zapobieganie - Uczenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach w nieagresywny sposób - Doskonalenie umiejętności interpersonalnych - Poprawienie atmosfery w klasie i szkole - dostrzeganie i nagradzanie zachowań bez agresji Potrzebne materiały: - małe karteczki do zapisywania odpowiedzi na polecenia prowadzącego zajęcia - duży arkusz papieru do naklejania odpowiedzi uczniów - duży arkusz papieru w kształcie serca - materiały informacyjne przygotowane przez prowadzącego zajęcia Metody pracy: - praca indywidualna - praca w grupie - odgrywanie ról - scenki - obserwacja - dyskusja Przebieg zajęć: - Powitanie Prowadzący informuje uczniów, że na zajęciach skupimy się na problemie agresji i przemocy. Przykładem będą zachowania które obserwujecie w swojej klasie. Ćwiczenie na rozgrzewkę: rundka - Jakie jest dzisiaj twoje samopoczucie, określ od 1 do 5 (1 - oznacza bardzo złe, 2 - złe, 3 - średnie, 4 - dobre, 5 - bardzo dobre). Ćwiczenie 1: - Prowadzący rozdaje dzieciom małe karteczki - prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: Co to jest agresja?, Jak rozumiesz słowo agresja? Uczniowie zapisują swoje rozumienie tego słowa, a następnie każdy z nich podchodzi do przygotowanego dużego arkusza papieru, odczytuje to co napisał, przykleja karteczkę. Prowadzący na końcu przykleja definicję pojęcia agresji. Wspólnie odczytujemy co napisali uczniowie i porównujemy z informacją od prowadzącego Ćwiczenie 2: - Dzielimy klasę na 5 zespołów wg kolorów: biały, żółty, czerwony, zielony, niebieski. Prosimy o siadanie wg kolorów. Zadanie I - każda grupa określa zachowania nazywane agresywnymi, zapisuje je na papierze, wybiera osobę przedstawiającą pracę grupy, zapoznaje resztę klasy z swoimi opiniami i wywiesza w widocznym miejscu. Prowadzący podsumowuje zadanie i jeśli to konieczne uzupełnia listę dzieci (podaje przygotowaną listę zbiorczą zachowań agresywnych). Zadanie II - prowadzący prosi o nazwanie uczestników zachowań agresywnych, jak ich nazywamy - krótka dyskusja Zadanie III - każda grupa przedstawia jedno zachowanie agresywne zaobserwowane w swojej klasie, z podziałem na zachowanie agresora i ofiary. Odgrywający scenkę opowiadają jakie uczucia i emocje im towarzyszyły w czasie takiego zachowania. Klasa pomaga w określaniu co czuje dziecko, które doświadcza przemocy, co czuje agresor, dlaczego to robi. Może być drama na temat przemocy i także analizujemy uczucia towarzyszące przy stosowaniu agresji i przemocy. Dla klasy - Próbujemy przedstawić jak radzić sobie z własną agresją oraz rozwiązywać problemy bez agresji i przemocy - dyskusja (umożliwiamy wyrażenie emocji, które powstały w czasie ćwiczenia) Zakończenie - wnioski po zajęciach: rundka - dlaczego warto żyć bez przemocy i agresji? - Prowadzący rozdaje dzieciom małe karteczki - prosi uczniów o napisanie własnego zobowiązania - CO ZROBIĘ ABY NIE BYĆ AGRESYWNYM? - każde z dzieci zapisuje swoje zobowiązanie, podpisuje się pod nim - decyduje się na jego wypełnienie, karteczki przylepiamy na plakat w kształcie serca. Mamy prawo odwoływać się do nich, przestrzegać odpowiedzialnego zachowania się, a tym samym poprawić atmosferę w klasie. Podziękowanie za udział w zajęciach.
Opracowanie: mgr Arleta Stankowska Wyświetleń: 1150
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |