KORELACJA PRZYRODY Z INFORMATYKĄ EDUKACJA PROZDROWOTNA - PROFILAKTYKA
TAJEMNICZY DYM - WPŁYW NIKOTYNY NA NASZE CIAŁO. ANTYREKLAMA WYROBÓW TYTONIOWYCH - PRACA Z EDYTOREM TEKSTU I GRAFIKI.
2 jednostki lekcyjne
Treści:
- Szkodliwość nikotyny na młody organizm.
Cele:
a) dydaktyczno - wychowawcze:
- uzmysłowienie szkodliwego wpływu nikotyny na młody organizm,
- uświadomienie, że palenie tytoniu prowadzi do nałogu,
- zapoznanie z treścią " Karty Antynikotynowej" przyjętej na I Europejskiej Konferencji " Europa wolna od tytoniu" Madryt 1988 rok,
- wpojenie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- uświadomienie konieczności zachowań asertywnych w przypadku presji otoczenia,
- doskonalenie samodzielnego myślenia, uogólnienia spostrzeżeń,
- rozwijanie wyobraźni i aktywności uczniów,
- wykorzystanie poznanych narzędzi i operacji dostępnych w edytorze grafiki do tworzenia graficznych kompozycji,
- redagowanie dokumentu na zadany temat, utrwalając nabyte wiadomości i umiejętności redagowania i formatowania dokumentu.
b) operacyjne
Po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:
- wymienić cztery przyczyny uzależnienia się od palenia tytoniu,
- podać pięć przykładów argumentów przeciw nałogowi palenia tytoniu,
- podać pięć przykładów ujemnego wpływu nikotyny i biernego palenia tytoniu na zdrowie człowieka,
- nazwać drogę ( układ oddechowy i krwionośny ) wybranych składników dymu tytoniowego ( nikotyna, tlenek węgla ) do komórek ciała człowieka,
- zapamiętać, że dym tytoniowy jest mieszaniną wielu szkodliwych substancji ( nikotyna, tlenek węgla, ciała smołowate ),
- poprawnie stosować poznane narzędzia służące do tworzenia i przekształcania rysunków w edytorze grafiki,
- stosować narzędzia i funkcje edytora tekstu do tworzenia dokumentów na zadany temat,
- samodzielne opracować treść dokumentu, zwracając uwagę na jego estetyczny wygląd,
- rozumieć potrzebę zapisywania wyników pracy z komputerem.
Metody i techniki pracy:
aktywizujące - gry i zabawy dydaktyczne, praca zespołowa i w grupach - loteryjka, " cebula", krąg uczuć, psychodrama, dyskusja.
Pomoce:
filtry z wypalonych papierosów, reklamy papierosów, tekst i ilustracja " To jest twoje ciało-wpływ nikotyny na nasz organizm", wywiady przygotowane przez dzieci, karta antynikotynowa, pudełka imitujące paczki papierosów, komputer.
Po przeprowadzonej lekcji zostanie zorganizowana wystawa antynikotynowa.
Przebieg lekcji:
Powitanie.
- Uczniowie siadają w kręgu.
- Ćwiczenia relaksacyjne w celu sprawdzenia gotowości uczniów do wzięcia udziału w lekcji. "Metafora" - porównywanie się do zjawisk, elementów przyrody.
- Podział na grupy.
Wprowadzenie.
- Uczniowie oglądają zużyte filtry od papierosów - zauważają zmienioną barwę ( osad pozostawiony przez dym ) i nieprzyjemny zapach.
- Zapis tematu.
- N-L. Do jakiego układu narządów wprowadza palacz dym tytoniowy podczas palenia? Jakie zadanie powinien pełnić układ oddechowy? Jak powinno się prawidłowo oddychać? Jaką drogę przebywa tlen w naszym organizmie? Wykorzystanie tekstu - " Wpływ nikotyny". Nauczyciel uświadamia uczniom, że tą samą drogą mogą dostawać się do komórek naszego ciała składniki dymu tytoniowego.
Rozwinięcie.
1. Przyczyny uzależnień-praca w grupach.
a) Wykorzystanie przygotowanych przez uczniów wywiadów przeprowadzonych wśród rodziny na temat: Dlaczego ludzie palą, oraz dlaczego ludzie nie palą?
b) Praca w edytorze teksu.
c) Prezentacja argumentów " palących" i " niepalących",
d Podsumowanie. Należy podkreślić, że palenie prowadzi do nałogu.
e) Terminologia słowa "nałóg".
2. Skład dymu tytoniowego i konsekwencje palenia tytoniu - praca zespołowa. Loteryjka pt. " Przyczyny i skutki palenia tytoniu".
a) Uczniowie wybierają oznakowane losy,
b) Uczniowie losują kartki z ukrytymi informacjami, następnie głośno odczytują informacje o składzie dymu tytoniowego i szkodliwości palenia.
c) Omówienie problemu biernego palenia.
d) Odczytanie Karty Antynikotynowej.Każdy uczeń otrzymuje odbitkę dokumentu, zapoznaje się z jego treścią - jeden z uczniów głośno odczytuje kolejne punkty karty.
e) Podsumowanie. Zwracamy uwagę, że palenie to nie tylko osobista sprawa, jest to również odpowiedzialność za zdrowie i życie innych.
3. Antyreklamy wyrobów tytoniowych - praca w grupach przy komputerze z wykorzystaniem edytora grafiki.
a) Nauczyciel przedstawia barwne reklamy papierosów, zadaje pytania: "Jak wygląda świat przedstawiany na reklamach?", " Czemu te reklamy są atrakcyjne?", " Czy budzą one w nas jakieś tęsknoty?".
b) Każda grupa dostaje reklamę papierosów oraz pudełko imitujące paczkę papierosów.
c) Uczniowie układają hasło - plakat antynikotynowy na bazie otrzymanych reklam. Prace uczniów zostaną wykorzystane na wystawie profilaktycznej - NIE PAL !
d) Prezentacja prac.
e) Podsumowanie. Podkreślamy, że nie możemy dać się oszukać reklamie papierosów.
4. Trening asertywności.
a) Grupy 4-ro osobowe odgrywają scenki kładąc nacisk na asertywność w stosunku do presji otoczenia: " podczas spaceru ktoś z waszej grupy znajduje paczkę papierosów i zapałki. Ma ochotę zapalić papierosa i proponuje wszystkim, aby spróbowali palenia. Nalega, mocno do tego zachęca. Nie chcecie zapalić - jak mu odmówicie, jak przekonacie pozostałych kolegów?"
b) Odegranie scenki przez grupę uczniów.
c) Nauczyciel pyta: Jaki jest, waszym zdaniem, najlepszy sposób odmowy palenia?
d) Podsumowanie. Podkreślamy, że palenie papierosów nie świadczy o dorosłości. Ważne jest umieć powiedzieć - dziękuję, nie palę.
Zakończenie.
1. Utrwalenie, ewaluacja lekcji za pomocą zabawy " cebula".
2. Zabawa "cebula": uczniowie ustawiają się parami na obwodzie koła, tworząc okrąg wewnętrzny i zewnętrzny. Witają się w parach, wymieniają informacje na zadany temat, żegnają się . Okrąg wewnętrzny przesuwa się o podaną ilość osób i znowu - witają się, wymieniają informacje i żegnają się, itd.
Pytania utrwalające:
- Dlaczego niektórzy ludzie palą papierosy?
- Dlaczego warto nie palić?
- Jakie znasz składniki dymu tytoniowego?
- Jaką drogą nikotyna i tlenek węgla dostają się do komórek ciała człowieka?
- Na jakie choroby zapadają najczęściej palacze?
- Jakie narządy uszkadza nikotyna?
- Co ci się spodobało na dzisiejszych zajęciach?
- Co ci się w naszej zabawie nie podobało?
Zobrazuj mimiką twarzy swoje zadowolenie z lekcji.
3. Ocena pracy uczniów na lekcji przyrody i informatyki.
4. Podziękowanie za udział w lekcji - pożegnanie.
Opracowanie: Anna Fido, Małgorzata Wódka