AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Fido, Małgorzata Wódka
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej - jak walczyć z wulgaryzmami

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY
WULGARYZMY - JAK Z NIMI WALCZYĆ?

/2 jednostki lekcyjne/

CELE LEKCJI:

Po zakończonej lekcji uczeń powinien:
- uświadomić sobie, że z wulgaryzmami spotykamy się na co dzień i w związku z tym warto posługiwać się piękną polszczyzną;
- zwracać większą uwagę na język, którym się posługuje i oczyszczać go z wulgarności i ordynarności;

Metody:
- pogadanka,
- mapa pojęciowa.

Pomoce dydaktyczne:
- szary papier,
- pisaki,

Przebieg lekcji:

I. Wprowadzenie.

- Odniesienie do przeprowadzonej ankiety i zapoznanie z jej analizą.
- Nawiązanie do prelekcji pedagoga "Co to jest wulgaryzm?"
- Uświadomienie problemu, że z wulgaryzmami spotykamy się na co dzień.
- Na podstawie wypowiedzi pedagoga i analizy ankiety zastanówmy się wspólnie, jakie podejmiemy środki naprawcze, by walczyć z wulgaryzmami. Problem ten opracujemy przy pomocy plakatów posługując się metodą aktywizującą " mapa pojęciowa".
- Zapoznanie i omówienie metody.
"Mapa pojęciowa" jest techniką pracy, zwaną w niektórych opracowaniach metodycznych" mapą mentalną". Polega na opracowywaniu problemu przy pomocy plakatów, rysunków, obrazków, symboli, haseł. Pozwala na tworzenie struktury wiedzy, ukazania związków i zależności między różnymi kategoriami zjawisk , pojęć.

Pracując techniką "mapy pojęciowej" kształtujemy u uczniów umiejętności:
- twórczego myślenia,
- porządkowania wiedzy,
- wyrażania własnych poglądów,
negocjowania,
-ˇ współpracy w grupie,
- uzgadniania stanowiska.

II. Realizacja tematu.

Jak prowadzić zajęcia z wykorzystaniem techniki "mapa pojęciowa"?
1. Nauczyciel podaje problem nad którym uczniowie mają pracować: "Jak walczyć z wulgaryzmami"? Wyjaśnia sposób pracy.
2. Uczniowie na małych jednakowych kartkach wpisują wszystko to, co im przyjdzie do głowy. Każde skojarzenie pisane jest na oddzielnej kartce (jedna kartka - jedno skojarzenie).
3. Podział uczniów na grupy (4-6 osobowe).
4. Każdy uczestnik grupy składa swoje kartki w jedno miejsce. Kartki zostają wymieszane. Teraz już nie jest wiadomo, która kartka jest czyja. Wszystkie kartki stanowią wspólność grupy.
5. Każda grupa stara się tak uporządkować kartki, aby te o podobnej treści były złożone razem. Żadnej kartki nie wolno pominąć. Tworzą się w ten sposób zbiory treści, haseł.
6. Grupy wyszukują co łączy kartki w zbiorze, tworzą podzbiory, nadają nazwy tym zbiorom, podzbiorom. Zbiory, podzbiory układane są na dużym arkuszu papieru.
7. Grupy tworzą projekt plakatu, tzn. projektują mapę pojęciową, kartki przypinają (przyklejają), dorysowują, dopisują nowe hasła, łączą liniami, strzałkami. Wykorzystują do tego celu kolorowe pisaki. Powstaje w ten sposób plakat - mapa pojęciowa.
8. Plakaty przekazywane są do następnej grupy tak, aby każdy zespół zapoznał się z wszystkimi pracami. Uczniowie analizują każdy plakat, szukają cech wspólnych i różniących.
9. Gdy do każdej grupy wróci ich plakat-zespół może dokonać zmian na swoim plakacie, coś dopisać, dorysować.
10. Następnie mapy pojęciowe są wieszane tak, aby wszyscy uczniowie mogli je widzieć. Przedstawiciele każdej grupy bardzo krótko prezentują mapę, przedstawiają jej "ideę", wskazują co grupa uznała za najważniejsze.
11. Uczniowie wymieniają się wrażeniami, co odkryli, co zrozumieli, co ich zdziwiło, a co zaskoczyło w czasie opracowania problemu.
12. Nauczyciel czuwa nad merytoryczną poprawnością pracy uczniów.
13. Ostatni etap, to analiza sposobu pracy w grupach. Uczestnicy poszczególnych zespołów omawiają, co było trudne, jak czuli się w grupie, kto był liderem, jaką rolę pełnili inni, co im dała wspólna praca, jakie wnioski wyciągają z niej na przyszłość.

III. Podsumowanie lekcji.

Opracowanie: Anna Fido, Małgorzata Wódka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10197


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.