Katalog

Magdalena Dziedziak-Wawro
Różne, Artykuły

Dziecko nadpobudliwe w szkole

- n +

Dziecko nadpobudliwe w szkole

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, czyli ADHD, to skrót od angielskiej nazwy Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Jak rozpoznać dziecko z zespołem ADHD w szkole?

Dzieci nadpobudliwe ruchowo:
  • Dzieci takie mawia się , że są "nie do ogarnięcia",
  • przejawiają zachowania niebezpieczne dla ich zdrowia i otoczenia
  • wywołują u nauczycieli uczucie zmęczenia i zniechęcenia
  • mówienie do tych dzieci w sposób karcący, negatywny, robienie częstych uwag, wywołuje u nich stan napięcia
  • dzieci takie często słyszą negatywne opinie na swój temat, co rodzi u nich frustrację
  • mają problemy z organizacją i planowaniem pracy
  • cechuje je brak zdecydowania
  • mają trudności w wykonywaniu zadań grupowych
  • wolą pracować indywidualnie
  • łatwo tworzą się u nich pewne nawyki ruchowe (np. ogryzanie paznokci, bawienie się włosami, naciąganie rękawów swetra)

    Dzieci nadpobudliwe poznawczo:
  • mają problemy z koncentracją uwagi (zaburzona może być tylko uwaga, tylko koncentracja lub łącznie)
  • mają kłopoty z pamięcią krótkotrwałą
    - problemy w dodawaniu i odejmowaniu pisemnym
    - po przeczytaniu strony nie wiedzą co przeczytały
    - mają kłopoty z nauczeniem się tabliczki mnożenia
    - mają problemy z wyrażaniem myśli w formie pisemnej
  • cechuje je pochopność myślenia, np.:
    - nauczyciel zadaje pytanie, dziecko szybko podnosi rękę i okazuje się że nie zna odpowiedzi na pytanie
    - pierwsze odpowiedzi dziecka są błędne
  • mają problemy z uczeniem się
  • robią wrażenie jakby były w innym świecie
  • określa się ich często mianem "fantastów"
  • nie reagują szybko ani na polecenia rodzica ani nauczyciela
  • mają tendencję do odkładania wszystkiego na później
  • ich kariera szkolna jest pełna niedokończonych planów

    Dzieci nadpobudliwe w sferze emocjonalnej:
  • łatwo się złoszczą, płaczą
  • są konfliktowe, drażliwe, nieopanowane
  • dzieci te mają obniżony próg wrażliwości na bodźce
  • agresja jest przejawem niskiej tolerancji na frustrację

    Nadpobudliwość nie jest tylko problemem dorosłych, ale jest przede wszystkim problemem dzieci!!!

    Jak można pomóc dziecku?
    Oto lista skutecznych działań, wspierających dziecko:
    - akceptacja dziecka
    - podążanie za dzieckiem
    - określenie jasnych zasad
    - stanowczość i konsekwencja w postępowaniu (ale nie sztywność)
    - kontakt osobowy (skrócenie dystansu fizycznego)
    - docenianie wysiłku dziecka
    - opanowywanie własnych emocji
    - rozumienie trudności
    - odzwierciedlanie uczuć
    - wdrażanie do zakończenia pracy poprzez atrakcyjność zadań
    - stworzenie możliwości przeżycia sukcesu
    - przytulenie dziecka, okazanie mu serdeczności
    - ciepły, serdeczny kontakt
    - podnoszenie poczucia wartości (np. wyeksponowanie prac dziecka)
    - akceptacja emocji dziecka (ale nie akceptacja negatywnych zachowań)
    - wzmacnianie na forum
    - rozpoznawanie i nazywanie uczuć

    A oto niezbędne warunki do pracy z dzieckiem nadpobudliwym:
    - izolacja od wielobodźcowego środowiska (np. zapewnienie spokoju dziecku odrabiającemu lekcje)
    - spokojna, nacechowana ciepłem i życzliwością atmosfera w rodzinie i środowisku wychowawczym
    - jasny i przestrzegany system reguł i zasad rządzący życiem dziecka
    - stale powtarzające się rytuały
    - stałe pomaganie dziecku w porządkowaniu świata zewnętrznego
    - pomaganie dziecku w dokańczaniu zadań
    - formułowanie oraz pilnowanie przez osobę dorosłą celów działalności dziecka, które powinny być jasno sformułowane, proste i możliwe do wykonania
    - rozwiązywanie wszystkich problemów związanych z dzieckiem tylko w momencie wyciszenia i uspokojenia.

    Bibliografia:
    1. Kozłowska A. Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. Warszawa wyd. "Żak"
    2. Serfontein G. Twoje nadpobudliwe dziecko. Warszawa "Prószynski i s-ka
    3. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M. Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin Wyd. Bifolium

    Opracowanie: Magdalena Dziedziak - Wawro
    Psycholog szkolny
    ZSP nr 4 w Jaworznie

  • Wyświetleń: 1001


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.