![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Dziedziak-Wawro Różne, Artykuły Dziecko nadpobudliwe w szkoleDziecko nadpobudliwe w szkoleZespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, czyli ADHD, to skrót od angielskiej nazwy Attention Deficit Hyperactivity Disorder.Jak rozpoznać dziecko z zespołem ADHD w szkole? Dzieci nadpobudliwe ruchowo: Dzieci nadpobudliwe poznawczo: - problemy w dodawaniu i odejmowaniu pisemnym - po przeczytaniu strony nie wiedzą co przeczytały - mają kłopoty z nauczeniem się tabliczki mnożenia - mają problemy z wyrażaniem myśli w formie pisemnej - nauczyciel zadaje pytanie, dziecko szybko podnosi rękę i okazuje się że nie zna odpowiedzi na pytanie - pierwsze odpowiedzi dziecka są błędne Dzieci nadpobudliwe w sferze emocjonalnej: Nadpobudliwość nie jest tylko problemem dorosłych, ale jest przede wszystkim problemem dzieci!!! Jak można pomóc dziecku? Oto lista skutecznych działań, wspierających dziecko: - akceptacja dziecka - podążanie za dzieckiem - określenie jasnych zasad - stanowczość i konsekwencja w postępowaniu (ale nie sztywność) - kontakt osobowy (skrócenie dystansu fizycznego) - docenianie wysiłku dziecka - opanowywanie własnych emocji - rozumienie trudności - odzwierciedlanie uczuć - wdrażanie do zakończenia pracy poprzez atrakcyjność zadań - stworzenie możliwości przeżycia sukcesu - przytulenie dziecka, okazanie mu serdeczności - ciepły, serdeczny kontakt - podnoszenie poczucia wartości (np. wyeksponowanie prac dziecka) - akceptacja emocji dziecka (ale nie akceptacja negatywnych zachowań) - wzmacnianie na forum - rozpoznawanie i nazywanie uczuć A oto niezbędne warunki do pracy z dzieckiem nadpobudliwym: - izolacja od wielobodźcowego środowiska (np. zapewnienie spokoju dziecku odrabiającemu lekcje) - spokojna, nacechowana ciepłem i życzliwością atmosfera w rodzinie i środowisku wychowawczym - jasny i przestrzegany system reguł i zasad rządzący życiem dziecka - stale powtarzające się rytuały - stałe pomaganie dziecku w porządkowaniu świata zewnętrznego - pomaganie dziecku w dokańczaniu zadań - formułowanie oraz pilnowanie przez osobę dorosłą celów działalności dziecka, które powinny być jasno sformułowane, proste i możliwe do wykonania - rozwiązywanie wszystkich problemów związanych z dzieckiem tylko w momencie wyciszenia i uspokojenia. Bibliografia: 1. Kozłowska A. Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. Warszawa wyd. "Żak" 2. Serfontein G. Twoje nadpobudliwe dziecko. Warszawa "Prószynski i s-ka 3. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M. Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin Wyd. Bifolium
Opracowanie: Magdalena Dziedziak - Wawro Wyświetleń: 1001
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |