Katalog

Barbara Furman
Zajęcia zintegrowane, Konkursy

Turniej Wiedzy klas trzecich

- n +

TURNIEJ WIEDZY KLAS TRZECICH

W maju 2000 roku zorganizowałam zabawę dydaktyczną, którą nazwałam TURNIEJEM WIEDZY KLAS TRZECICH. Ponieważ w Szkole Podstawowej w Dąbrowie Biskupiej jest tylko jedna klasa trzecia, zaprosiłam do zabawy koleżanki wraz z uczniami z sąsiednich szkół z terenu gminy Dąbrowa Biskupia.

Jestem nauczycielką z 22 letnim stażem i ciągle poszukuję nowych, skutecznych dróg dojścia do wiedzy razem z uczniami, które będą dla nich atrakcyjne. Wszelkiego rodzaju quizy, turnieje czy audio- tele cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży. Taka forma zabawy dydaktycznej spodobała się również naszym dzieciom, dlatego chcę ją zaprezentować innym.


Cele turnieju:
1. Sprawdzenie w formie zabawowej wiedzy, umiejętności pracy w grupie i odporności uczniów na stres.
2. Zapoznanie się z kolegami z innych szkół - uczniowie spotkają się w gimnazjum.
3. Zaprezentowanie klasy w innej szkole.
4. Wprowadzenie zdrowej rywalizacji między zespołami.

Etapy pracy:
Przed przystąpieniem do ułożenia pytań i organizacji konkursu rozmawiam z zainteresowanymi nauczycielkami, wymieniamy sugestie dotyczące dziedzin z jakich będą zadania, ustalamy dokładną datę spotkania, zapoznaję z regulaminem. Następnie pozyskuję pieniądze na nagrody i słodycze dla uczestników, zapraszam do współpracy jurorów. Pozostaje jeszcze wymyślenie i przygotowanie pytań oraz zaproszeń, dyplomów, zakup nagród i dekoracja sali.

Organizacja turnieju
Turniej odbywa się w świetlicy szkolnej. Biorą w nim udział całe klasy wraz z wychowawczyniami. Każda klasa typuje trzyosobowy zespół, który będzie wybierał pytania i odpowiadał na nie. Pozostali uczniowie wspierają kolegów okrzykami i kulturalnym dopingiem. Najpierw zespoły przedstawiają się, prezentują swój okrzyk lub zawołanie (mile widziane równe czapeczki, koszulki, wyróżniające elementy). Drużyny wskazują pytania w kolejności alfabetycznej. Pytanie wybrane przez dany zespół jest pytaniem dla wszystkich uczestników. Odpowiedzi na pytania udzielają szefowie (po naradzeniu się) jednocześnie pisząc na tablicach magnetycznych lub przygotowanych kartkach. Turniej przebiega w trzech rundach. Wszystkie pytania zapisane na kolorowych sylwetach zawieszone są na tablicy magnetycznej, na każdym pytaniu umieszczona jest liczba punktów. Nie odejmujemy punktów za nieprawidłową odpowiedź. Można stracić punkty wtedy, gdy padnie odpowiedź od publiczności. Dlatego lepiej nie podpowiadać, bo można więcej stracić. Zespoły siedzą przy stolikach w bezpiecznej od siebie odległości. Każdy stolik jest podpisany a uczestnik ma identyfikator, żeby prowadzący mógł zwracać się do zawodników po imieniu. Na stolikach są przygotowane kartki, długopisy, tablice magnetyczne, pisaki do nich, klej. Przed stolikiem na małym krzesełku siedzi Punkcik odpowiedzialny za przynoszenie i układanie punktów - klocków. Klocki są na tyle duże i tak ustawione, że od razu widać kto prowadzi. Naprzeciwko siedzą jurorzy, bo do nich kierują odpowiedzi zawodnicy.

Pytania:

PLASTYKA
1. Jaki kolor powstanie, gdy zmieszamy farbę żółta z niebieską? (zielony, demonstracja)
2. To jest Jan Matejko. Sam namalował siebie na obrazie. Jak nazywa się obraz, który przedstawia samego autora? (autoportret) - prezentacja
3. Jak nazywamy barwy związane z kolorem ognia? (ciepłe)
4. Napisz tytuł obrazu Vincenta van Gogha, (skojarz z nasionkami - każdy zespół dostał po kilka ziarenek słonecznika).
5. Jaki kolor powstanie, gdy zmieszamy farbę żółtą i czerwoną? (pomarańczowy, demonstracja)

PRZYRODA
1. Co to za owoc? (prezentacja dyni w kształcie grzybka o czerwonym kapeluszu)
2. W jakim środowisku mieszkały te zwierzęta? (pokaz różnego rodzaju muszli)
3. Co to jest i z jakiego drzewa pochodzi? ( pokaz orzecha kokosowego, kokos, palma kokosowa inaczej kokosowiec)
4. Jak nazywa się kwiatostan kukurydzy? (kolba - prezentacja)
5. Rozpoznaj zboża. Każdy zespół dostaje kłosy owsa, żyta i pszenicy.

LITERATURA
1. Wykreśl te tytuły baśni, których nie napisał Hans Christian Andersen. Każdy zespół otrzymuje kartkę z tytułami baśni różnych autorów, tylko 5 tytułów jest prawidłowych.
2. Podaj imię bohatera książki pt.: "O psie, który jeździł koleją" Romana Pisarskiego. (Lampo)
3. Naklej imiona dzieci z Bullerbyn pod odpowiednią zagrodą. (Zespoły otrzymują narysowane i podpisane zagrody Zagroda Północna - Anna i Britta, Zagroda Środkowa - Lasse, Bosse, Lisa, Zagroda Południowa - Olle i Kerstin)
4. Napisz 3 tytuły wierszy Jana Brzechwy, które wyśmiewają wady dzieci. ("Kłamczucha", "Leń", "Skarżypyta", "Samochwała")
5. Wysłuchaj uważnie opowiadania i napisz tytuły książek jakie wystąpiły w nim. (co najmniej 7)
Jacek, Wacek i Pankracek wybrali się do lasu na jagody. Po drodze spotkali przyjaciela, który opowiedział im przygody Plastusia. Nagle przebiegł im drogę Rogaś z Doliny Rotoki. Razem ze słonkiem przyglądali się jego pięknej sierści. W lesie dołączył do nich szewczyk Dratewka oraz jego psy Reksio i Pucek. Wesoło maszerując czekali aż przydarzy im się wakacyjna przygoda. Gdy dotarli do pięknej, zielonej polany, ujrzeli wesołą gromadę. To były dzieci z Bullerbyn w towarzystwie Karolci. Serdecznie się przywitali. Nagle pojawiła się przed nimi czarna owieczka. Wszyscy zaczęli przed nią uciekać, bo zlękli się jej groźnej postaci. Przypomnieli sobie, że na szczęście mieszka w lesie Kubuś Puchatek, który da im schronienie. Tak też się stało. Chatka Puchatka okazała się gościnnym domem. Wrócili z wycieczki zmęczeni ale zadowoleni.

MATEMATYKA
1. Ile kwadransów mieści się w 100 minutach? (6 kwadransów i 10 minut)
2. Czy iloczyn 251 i 4 równa się 1000? (nie)
3. Czy każdy kwadrat jest prostokątem? (tak)
4. Od sumy 394 i 206 odejmij 500. Napisz wynik. (394+206-500=100)
5. Czy wystarczy mamie 10m koronki na obszycie prostokątnego obrusa o wymiarach 2m50cm długość i 2m40cm szerokość. (5m+4m80cm=9m80cm, wystarczy)

MUZYKA
1. Ułóż nutki według wartości od trwającej najdłużej do najkrótszej. (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka)
2. Jak nazywa się kompozytor, który skomponował ten utwór i na jakim instrumencie grał? (Fryderyk Chopin -Walc op.64 - minutowy - nagranie z płyty)
3. Jak nazywa się zespół, którego nagranie usłyszycie za chwilę? (nagranie Arki Noego)
4. Jakie to instrumenty muzyczne? (nagranie: organy i gitara)
5. Co to za odgłosy? (nagranie: kapanie wody, śpiew ptaków)

ORTOGRAFIA
1. Czy w kukułce są 2 litery "u"? (tak)
2. Czy wyraz "kszyk" można napisać przez "sz"? (tak, nazwa ptaka)
3. Napisz zdanie: Może w wakacje pojadę nad morze.
4. Napisz zdanie: Duży Jerzy hoduje małe jeże.
5. Wyjaśnij pisownię wyrazów: kózka, brzózka, kółko. ("ó" wymienne)

NIESPODZIANKA
1. Czy odpadnie kartka? Na kieliszek napełniony wodą nakładam widokówkę i zdecydowanym ruchem odwracam do góry dnem. Najpierw słownie opowiadam o doświadczeniu. Po uzyskaniu odpowiedzi demonstruję je.
2. Ile muszelek jest w słoiku? (870, punkty otrzymuje drużyna, która poda najbliższą liczbę)
3. Co to za budowla i gdzie stoi? (model wieży Eiffla, Paryż, Francja)
4. Kto to jest i z jakim miastem się kojarzy? (rzeźba przedstawiająca Mikołaja Kopernika, Toruń)
5. Słoneczko, gratis, 2 punkty dla drużyny.

PRZYSŁOWIA
1. Dokończ przysłowie: Jak Kuba Bogu ....................... (tak Bóg Kubie)
2. Napisz początek przysłowia: (Kto pod kim dołki kopie)............................ten sam w nie wpada.
3. Co jest wymówką dla niesolidnego ucznia? (paluszek i główka)
4. Jakie to przysłowie? (demonstracja - dziecko skacze, nagle przewraca się - Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała)
5. Sklej przysłowia o pracy: Bez pracy/ nie ma kołaczy. Jaka praca /taka płaca. Miłością i pracą/ludzie się bogacą.

Punktacja i nagrody
Pytania 1,2,3 w każdej z dziedzin są za 1 punkt, pytania 4 i 5 są za 2 punkty. Pytań jest więcej niż potrzeba, ponieważ zawsze istnieje możliwość dogrywki. Mistrzowski tytuł może zdobyć tylko jedna drużyna. Nagrodą jest zawsze sprzęt sportowy dla klasy w myśl zasady Kulfona (postaci z dziecięcych programów) " W zdrowym ciele, zdrowe cielę". Wszystkie drużyny dostają dla klasy pamiątkowe dyplomy za udział, a zawodnicy imienne za godne reprezentowanie kolegów. Robimy zdjęcia z mistrzami, częstujemy zawodników i kibiców słodyczami. Na pożegnanie razem śpiewamy refren piosenki: "W zdrowym ciele, zdrowe cielę" i żegnamy się. Pomysł turnieju w takiej postaci bardzo spodobał się uczniom i nauczycielom, że na stałe wszedł do kalendarza imprez gminnych i odbył się już trzy razy, dzięki przychylności dyrekcji szkoły, w której pracuję przybierając określenie Gminny Turniej Wiedzy Klas Trzecich. Za rok odbędzie się czwarta edycja.

Uwaga!
- Turniej nie powinien trwać dłużej niż 60 minut.
- Po każdej rundzie powinna odbyć się zabawa integracyjna.
- Gratulacje dla zwycięzców i wspólne zdjęcie dobrze wpływają na budowanie nici przyjaźni między rywalizującymi uczniami.

Opracowanie: Barbara Furman
Zespół Szkół w Dąbrowie Biskupiej (kujawsko - pomorskie)
nauczanie zintegrowane

Wyświetleń: 3094


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.