Katalog Robert Stasiak Ekonomia, Artykuły Zastosowanie Internetu w działalności gospodarczejZastosowanie Internetu w działalności gospodarczejDostęp do Internetu oraz prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem światowej sieci jest zagadnieniem bardzo aktualnym. Obecnie większość firm posiada już albo zamierza wkrótce zainstalować stałe lub dzierżawione łącza do Internetu. W reklamowych materiałach firmowych, już w zasadzie tradycyjnie, podawane są adresy firmowych stron domowych, w których po "www" znajduje się zwykle nazwa firmy lub jej skrót, przedłużenie 'com' oraz czasami również identyfikator kraju.Aktualnie Internet wpływa już na sposób w jaki ludzie pracują, odpoczywają, zdobywają nowe wiadomości i umiejętności. Równocześnie pojawiła się nowa forma działalności gospodarczej - zwana e-biznesem. E-biznes to prowadzenie i kreowanie działalności w oparciu o możliwości jakich dostarczają technologie internetowe. Wśród oczywistych korzyści na pierwszy plan wyłaniają się: szybkość, elastyczność, wygoda, dostosowanie do indywidualnych potrzeb, a co najistotniejsze niski koszt. Internet stał się szansą, którą trzeba wykorzystać. Nowym przedsiębiorstwom nie jest łatwo sprostać doświadczonej konkurencji o znacznie szerszym obszarze działania w tradycyjnej grze rynkowej. W Internecie natomiast reguły działalności dopiero się tworzą. Podstawowe znacznie ma tutaj nowatorska strategia i nowatorskie kreatywne określenie modelu działania firmy. W podejściu internetowym nie chodzi jedynie o firmy zorientowane na nowe technologie. W Internecie będzie w przyszłości musiała znaleźć się dosłownie każda firma pragnąca prowadzić jakąkolwiek działalność podstawową. Obecnie już twierdzi się, że wkrótce obowiązywać będzie zasada: "Jeżeli czegoś nie będzie w Internecie to nie będzie tego wcale". Przeglądając rynki finansowe wyraźnie widać, że proces analizy majątku firm rynkowych ulega zmianie. Dotychczas wartość firmy mierzona była wielkością jej klasycznych aktywów. Dlatego też stosunek wartości giełdowej firmy do wartości księgowej oscylował w okolicach powyżej jedności. Dla firm nowych technologii natomiast, stosunek ten znacznie przekracza wartość cztery. Główny powód takiego stanu to wliczanie do wartości firmy walorów mających charakter szeroko pojętej informacji, takich jak: wiedza, operatywność, doświadczenie, wzajemne powiązania biznesowe, etc. Zdolność do wykorzystywania informacji niezbędnych do wytwarzania czy dystrybucji nowych towarów i usług jest realizowana w oparciu o nową formę komunikacji - o Internet, obecny praktycznie wszędzie, dostępny praktycznie dla każdego, a przy tym relatywnie tani. Internet to w chwili obecnej główne wyzwanie strategiczne, na którego ignorowanie nie może pozwolić sobie żadna firma. Konkurencja na polu e-biznesu nie będzie polegała w przyszłości na konkurencji w handlu pojedynczymi produktami czy usługami, ale będzie to rywalizacja modeli biznesowych opisujących kompleksowy sposób obsługi danego rynku lub fragmentu rynku. Celem pracy jest pokazanie korzyści oraz zwrócenie uwagi na nowe możliwości przy prowadzeniu szeroko pojętej działalności gospodarczej przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Internet jest zbiorem usług świadczonych drogą elektroniczną, dzięki globalnej sieci łączącej kmputery przy pomocy lini telefonicznych i specjalnych połączeń o wysokiej transmisji. Używając Internetu uzyskujmy dostęp do informacji przechowywanych na serwerach rozsianych po całym świecie. Aby nawiązać z nimi kontakt, należy najpierw połączyć się ze swym dostawcą usług Internetu, który skolei zapewnia połączenie z siecią i wszystkimi jej serwerami. Dostawcy usług Internetowych to firmy, posiadające potężne komputery podłączone do sieci poprzez specjalne łącza o wysokiej prędkości transmisji. Firmy te, niejednokrotnie zarabiają na swe utrzymanie sprzedająć "czas połączenia" oraz miejsce udostępnione na serwerze firmom i prywatnym użytkownikom. WWW (World Wide Web) jest połączeniem usług Internetu i hipermediów umożliwiających łatwe dotarcie do usług Internetu poprzez graficzny interfejs. Hipermedia to nic innego jak hiperteksty połączone z multimediami (tekst, obraz, dźwięk). Poczta elektroniczna (e-mail) pozwala na komunikowanie się użytkownika z przedsiębiorstwem. Z jednej strony umożliwia przedsiębiorstwu otrzymanie w szybki sposób informacji zwrotnej, z drugiej daje szansę konsumentowi zwrócenia się z określonym pytaniem bezpośrednio do odpowiedniego działu firmy. Z tego względu umieszczenie adresu poczty elektronicznej na stronie WWW staje się koniecznością. Typowymi narzędziami pozwalającymi na sprawną obsługę klienta z wykorzystaniem poczty elektronicznej jest umieszczanie na stronach WWW opcji Zapytaj specjalistę (Ask the expert), umożliwiającej skierowanie pytania bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za dane zagadnienie. Chat rooms jest popularną technika umożliwiająca użytkownikom Internetu dyskusję w czasie rzeczywistym za pomocą sieci. Technika ta pozwala prowadzić wieloosobową konwersację na żywo, przypominając telefoniczne usługi typu "party-line". Przedsiębiorstwo może wykorzystać popularność tego typu systemów do celów komercyjnych. SMS Strony internetowe firm telekomunikacyjnych np: Era GSM lub Plus GSM oferują możliwość wysyłania krótkich informacji tekstowych pod wskazany numer abonenta danej sieci. Wysyłanie wiadomości SMS na telefon komórkowy z Internetu jest usługą całkowicie bezpłatną. Zamiast łączyć się z bramką operatora można także skorzystać z programu do wysyłania SMS-ów np. SMS Express, który wysyła wiadomości do wszystkich polskich sieci komórkowych. Listy wysyłkowe Formularze pozwalają na wprowadzenie przez użytkownika swojego adresu e-mail, który jest następnie wykorzystywany do rozsyłania zawiadomień o aktualizacjach strony oraz do rozpowszechniania innych istotnych informacji, np. o akcjach promocyjnych.Jest to bardzo duża uprzejmość ze strony autorów serwisu. Jeżeli interesuję się jakąś dziedziną i chcę być na bieżąco, nie muszę codziennie odwiedzać ulubionej strony i szukać na niej zmian. Po prostu spokojnie czekam, aż autorzy sami mnie o nich zawiadomią.Dzięki specjalnym programom można przy pomocy jednego kliknięcia wysłać mail'e do dziesiątek tysięcy osób. I to wszystko po rewelacyjnie niskich kosztach w porównaniu z klasyczną reklamą bezpośrednią. Wyszukiwanie informacji Strony WWW pozwalają na udostępnianie baz danych (produktów, usług itp). System przeszukiwawczy bazy danych umieszczony na stronie WWW umozliwia łatwe wyszukanie interesujących informacji. Użytkownik może określić cechy jakie ma spełniać szukany przez niego produkt, a serwer w odpowiedzi przedstawi mu listę produktów, których cechy spełniają zadane kryteria. Pozwala to na krokowe zawężanie listy, aż do znalezienia produktu. Z możliwości takich chętnie korzysta wiele firm i instytucji. Handel elektroniczny Coraz większą popularnością cieszą się w Polsce sklepy internetowe i płatności z wykorzystaniem kart płatniczych. Aby zrealizować zakup wystarczy posiadać dostęp do komputera podłączonego do sieci, przeglądarkę internetową oraz kartę płatniczą. Wirtualne sklepy oferują niemal wszystko: od książek i płyt CD przez artykuły gospodarstwa domowego, po komputery i inne specjalistyczne urządzenia. Sklepy internetowe stanowią o przyszłość zakupów. Przy minimalnej liczbie pośredników produkty mogą trafiać od producenta do klienta. Pozwala to na zaoszczędzenie pieniędzy na kosztownych marżach. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest wygoda zakupów. We własnym domu przed komputerem można się zapoznać się z dokładnym opisem produktu i obejrzeć jego zdjęcia. Kolejny krok to zamównie - wystarczy podać dane, a kurier lub poczta dostarcza wybrane produkty. Aukcje internetowe można traktować jako alternatywę lub uzupełnienie oferty sklepów internetowych. Zasady licytacji nie odbiegają od obowiązujących w tradycyjnych, niewirtualnych aukcjach. Na aukcjach można kupić praktycznie wszystko. Rzeczy nowe, używane, kolekcjonerskie rarytasy, antyki, gry, płyty CD, DVD, meble, nawet samochody i całe domy. Wszystko w przeróżnych wariantach i cenach. Największym polskim systemem aukcyjnym jest Allegro.pl. Serwis, został uruchomiony pod koniec 1999 roku. Ma w tej chwili około 350-tysięcy użytkowników i mniej więcej 85%-owy udział na polskim rynku aukcji c2c (customer to customer). Codziennie odbywają się licytacje ponad 150-tysięcy przedmiotów. Na zachodzie rządzi amerykański eBay.com. Uruchomiony w 1995 roku dorobił się filii w ponad 20 krajach (m.in. Niemczech, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Japonii, Tajwanie). Liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła już 40 milionów. Codziennie, w ponad 1000 kategoriach, licytuje się kilka milionów przedmiotów. Internetowa bankowość Pierwsze banki internetowe rozpoczęły działalność w Stanach Zjednoczonych już w 1994 roku. Korzyści, jakie mogą osiągnąć banki i klienci są ogromne. Koszty utrzymania są niewspółmiernie niższe niż oddziału tradycyjnego. Średnio koszt dokonania transakcji realizowanej przez Internet jest osiem razy niższy w porównaniu z transakcjami dokonywanymi w tradycyjnych oddziałach. Z punktu widzenia klienta istotna jest również wspomniana już możliwość dostępu do usług przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu oraz uproszczone procedury oferowania usług, eliminujące wiele czasochłonnych dokumentów, co wpływa bezpośrednio na poziom jakości usług i podnosi poziom satysfakcji klienta. Systemy rezerwacji Przy pomocy Internetu można sprawdzać dostępność niektórych usług i dokonywać ewentualnych rezerwacji. Szczególnie popularne jest to w przypadku hoteli, biur podróży oraz firm świadczących usługi komunikacyjne. Jeżeli tempo rozwoju Internetu się utrzyma, to niedługo będziemy mogli przy jego pomocy rezerwować bilety do kina czy teatru, czy nawet książki w bibliotece. Reklama Poprzez umieszczenie interesującego bannera reklamowego w serwisie reklamowym można zyskać wielu nowych klientów. Dla niektórych serwisów, tzw. portali, jest to podstawa ekonomicznej egzystencji. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technik można bardzo dokładnie określić ile razy reklama została wyemitowana, ile razy była widziana przez klientów oraz jak wielu klientów się nią zainteresowało. Pozwala to na racjonalne inwestowanie funduszy w kampanię, której skuteczność można potwierdzić dokładnymi danymi. Możliwości płynące z wykorzystania Internetu w działalności gospodarczej Przez ostatnie pięć lat firmy z różnych gałęzi przemysłu przekonały się, że Internet pozwala na prowadzenie działalności w nowy i innowacyjny sposób. Wykorzystanie Internetu zaaplikowało w prowadzonej w tradycyjny sposób działalności duże zmiany. Pierwszą z nich jest dostęp do zgromadzonych zasobów informacji. Dziesiątki tysięcy komputerów w Internecie udostępniają praktycznie każdemu użytkownikowi niemożliwy do ogarnięcia ogrom informacji, od katalogów bibliotek, notowań giełdowych, baz danych z różnych dziedzin nauki, poprzez serwisy agencji prasowych, po bieżące zdjęcia z satelitów meteorologicznych i raporty o trzęsieniach ziemi w różnych punktach globu. W Internecie znaleźć można rozkłady jazdy pociągów, pełne teksty arcydzieł literatury klasycznej i elektroniczne wydanie Encyklopedii Britannica. Większość tych serwisów jest wciąż jeszcze zlokalizowana na serwerach uczelnianych i tworzona przez ochotników ze środowiska akademickiego, ale dzisiejszy Internet w błyskawicznym tempie staje się siecią powszechną. W sieci obecnych jest coraz więcej serwerów WWW firm handlowych i produkcyjnych, instytucji rządowych, banków, linii lotniczych itp. Firmy promują za pomocą serwisów WWW siebie i swoje produkty, serwery instytucji rządowych udostępniają teksty oficjalnych dokumentów, aktów prawnych i różne inne informacje, np. statystyczne, gromadzone przez rozmaite agendy rządowe w ramach ich działalności. Ogromna większość tych informacji udostępnianych jest - zgodnie z duchem i tradycją Internetu - bezpłatnie. Inne usługi, jak np. korzystanie z wielkich profesjonalnych baz danych, takich jak DIALOG, pozwalających odszukać niemalże wszystko, co gdziekolwiek na świecie opublikowano na jakikolwiek temat, są oczywiście płatne i to nierzadko bardzo wysoko. Przedsiębiorstwa składające się z doskonałych jednostek produkcyjnych i/lub usługowych niejednokrotnie postrzegane są przez swych potencjalnych klientów jako mało efektywne z powodu złej jakości powiązań pomiędzy nimi. Owa zła jakość powiązań informacyjnych powoduje niską efektywność globalną, przy nieraz wysokiej efektywności lokalnej. Internet umożliwia szybką i sprawną komunikację z dowolnymi innymi użytkownikami tej sieci, a jednocześnie poprawienia powiązań między jednostkami produkcyjnymi. Bardzo ważną cechą Internetu jest jego dwukierunkowość. Przedsiębiorstwo ma możliwość dwukierunkowej komunikacji z użytkownikami Internetu. Następna zmiana dotyczy wprowadzenia dostępu dla klienta na całym świecie. Przedsiębiorstwa mogą teraz być obecne na terenach, gdzie nie mają fizycznej infrastruktury. Przykładowo amerykański dystrybutor sprzętu komputerowego Ingram Micro pozwala swoim autoryzowanym klientom zamawiać sprzęt niezależnie od miejsca gdzie klienci są ulokowani. Innym przykładem jest Bank of America, który kierował swoje wczesne inicjatywy on-line w miejsca, gdzie miał swoje oddziały, ale ku zaskoczeniu kierownictwa banku 30% klientów on-line było z rejonów, gdzie bank nie udostępniał wcześniej swoich usług i gdzie się nie reklamował. Przed erą Internetu przyjętą regułą było, że przedsiębiorstwa najsilniej związane były z miejscem, gdzie znajdowały się budynki biur, logo przy wejściu, i ogromna liczba pracowników. Teraz takie więzi mogą stawiać organizację w niekorzystnym położeniu. W wielu gałęziach przemysłu Internet pozwolił obniżyć bariery wejścia, co umożliwiło nowym graczom odnieść sukces na rynkach, na których do tej pory byli marginalnie obecni lub nawet w ogóle. Przykładowo Microsoft jest w tej chwili drugim co do wielkości sprzedawcą biletów lotniczych via Internet. Podobnie Encyklopedia Brittanica prowadząca tradycyjną sprzedaż wydruków encyklopedii musi stawić czoło groźbie wyginięcia, gdyż w Internecie można zdobyć prawie każdą poszukiwaną informacje bez zakupu drogich wolumenów, uiszczając jedynie małą opłatę firmie, która zajmuje się udostępnianiem wiedzy. Wykorzystanie aplikacji sieciowych pozwala przedsiębiorstwu udoskonalić procesy zarządcze. Najważniejsze jest jednak to, że Internet oferuje przedsiębiorstwom możliwość zmiany tradycyjnego modelu prowadzenia działalności. Poprzez wykorzystanie oprogramowania sieciowego przedsiębiorstwa nie tylko mają możliwość "połączenia się" ze swoimi klientami, dostawcami, pracownikami i partnerami, ale i wykreowania partnerstwa opartego na obustronnych korzyściach poprzez dostarczenia im na czas informacji, których potrzebują, by być bardziej produktywni, aby szybciej dostosowywać się do zmian i aby szybciej podejmować efektywne decyzje. Opracowanie: Robert Stasiak Wyświetleń: 7963
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |