![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Renata Rajczak Muzyka, Scenariusze Scenariusz lekcji: Rondo muzyczneRondo muzyczne.SCENARIUSZ ZAJĘĆKlasa: 5 Przedmiot: Muzyka Cele ogólnorozwojowe: kształcenie uwagi, pamięci muzycznej, motywacji muzycznej, spostrzegawczości, utrwalenie wiadomości już zdobytych w zakresie muzyki Cele operacyjne: - uczeń powinien wiedzieć: * na czym polega forma muzyczna - rondo - uczeń powinien umieć: * wykorzystać wcześniej poznane wiadomości * percepować muzykę i podporządkować się rytmowi * rozróżnić taniec narodowy, wymienić podstawowe cechy * ułożyć epizody do ronda * przedstawić graficznie budowę utworu * współpracować w grupie Cele wychowawcze: zdolność odczuwania treści emocjonalnych, przeżyć, uwrażliwienie na piękno muzyki, współpraca w grupie, podporządko- wanie się czynnościom nauczyciela Metoda: * analityczno- percepcyjna - analiza treści dźwiękowych, umiejętne wysłuchanie muzyki * problemowo - twórcza - angażowanie myślenia, inwencja muzyczna, umiejętne tworzenie, rozwiązywanie poszczególnych problemów * organizowania działalności * problemowo - analityczna - zapamiętywanie zadań oraz ich analiza * problemowo - odtwórcza - umiejętne odtwarzanie wiadomości z dziedziny muzyki Forma: śpiew, tworzenie muzyki, gra na instrumentach, percepcja, Środki dydaktyczne: krzyżówka oraz schemat ronda do ułożenia dla każdego ucznia, kubeczki, kartki papieru, instrumenty Orffa, instrument dla n-ela, odtwarzacz CD, płyta z nagraniem: "Kukułka" C. Daquin, tekst przysłowia, tekst piosenki "Jak to zima" TOK ZAJĘĆ: 1. Czynności organizacyjno- porządkowe Powitanie muzyczne: Uczniowie śpiewają piosenkę pt. "Hejnał" oraz uzupełniają ją rytmicznie. 2. Zapowiedź treści zajęć: - rozwiązanie krzyżówki- indywidualnie / każdy uczeń ją otrzymuje / Nauczyciel podaje pytania, uczniowie uzupełniają na podstawie posiadanych już wiadomości. ![]() 1. IMIĘ CHOPINA 2. GŁOS ŻEŃSKI 3. CHARAKTERYSTYCZNA DLA KRAKOWIAKA 4. ŚPIEWAJĄCE DWIE OSOBY 5. POLSKI TANIEC NARODOWY - Co będzie tematem dzisiejszej lekcji? /rondo/ - Zapis tematu: Rondo muzyczne - Przypomnienie na czym polega forma ronda / wypowiedzi uczniów/ 4. Zapoznanie z fragmentem piosenki pt.: "Jak to zima" Na świętego Grzegorza idzie zima do morza, idzie, idzie i idzie, i nie może dojść! /uczniowie otrzymują tekst/ Po zagraniu i zaśpiewaniu przez nauczyciela odpowiadają na pytania: - Do jakiego tańca narodowego możemy zaliczyć ten fragment? /krakowiak/ - Co jest charakterystyczne dla tego tańca? / synkopa / - Do ilu liczymy ten taniec; jakie jest metrum? / 2/4 / Wspólny śpiew z uwzględnieniem rytmu synkopowego. 5.Ułożenie tekstu / epizodu/ - indywidualnie- do podanego rytmu / uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wystukują lub grają podany rytm/ Wybieramy najciekawszy tekst do epizodu. 6. Układanie epizodów w grupach: np.: A. Solista recytuje przysłowie związane z porą roku / grupa wcześniej wylosowała to zadanie/ "Święty Grzegorz wielki spławik, nad wszystkimi rzeki ławnik, grzeje więcej, lody płaczą, rzeki warczą, brzegi znaczą". B. Dzieci naśladują odgłosy wiatru, pękanie lodu, kapiącej wody, /wykorzystują papier, gniecenie kubeczków plastykowych, worki foliowe.../ C. Grają podany rytm na różnych instrumentach, włączając kolejno inne instrumenty, np. pudełka akustyczne, marakasy, trójkąty, kastaniety, tamburyn, talerze D. Przedstawiają ruchem / przy pomocy gestów/ i mówią tekst przysłowia: " W marcu śnieżek sieje, czasem słonko grzeje." 7.Wykonanie ronda przez uczniów: / Wspólnie, pod kierunkiem, każda grupa wykonuje swój epizod, a klasa śpiewa refren/ 8.Indywidualne ułożenie schematu / każdy uczeń otrzymuje w kopercie symbole i na ich podstawie ma ułożyć schemat ronda/: *, #, +,= 9. Zapis na tablicy schematu / przez ucznia/; nauczyciel sprawdza poprawność. np.: * # * = * + * refren I epizod refren II epizod refren III epizod refren kuplet A B A C A D A 10. Wyjaśnienie terminu: Rondeau - koło - z franc. Refren powtarza się kilkakrotnie i jest przeplatany kontrastującymi epizodami ( kupletami). 11. Wysłuchanie utworu C. Daquin "Kukułka". Ile razy powtarza się refren? Przedstaw "taniec dłoni"./ Nauczyciel pokazuje ruch na przykładzie muzycznym: zakreślanie koła rękoma; najpierw trzy, potem pięć razy./ 12. Podsumowanie, ocena. Opracowanie: Renata Rajczak Zgłoś błąd Wyświetleń: 9615
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |