![]() |
![]() |
Katalog Mirosława Łastowska, Agnieszka Chruślick Przyroda, Scenariusze Nasza ziemia nie może być śmietniskiemNasza ziemia nie może być śmietniskiemCELE:UCZEŃ ZNA: - rodzaje odpadów produkowanych przez gospodarstwa domowe - sposoby gospodarowania odpadami - wpływ odpadów na środowisko UCZEŃ POTRAFI: - analizować tabele - interpretować wyniki - wyciągać wnioski - pracować w grupie UCZEŃ ROZUMIE: - konsekwencje swoich działań - potrzebę szacunku dla zasobów przyrody METODA - burza mózgów, eksperyment, gry dydaktyczne ŚRODKI DYDAKTYCZNE - kartoniki tekturowe przedstawiające kosze z opisem, szalka Petriego, tusz, woda gumka, śmieci potrzebne do segregacji, tablice poglądowe PRZEBIE ZAJĘĆ: 1. Sprawy organizacyjne 2. Podział uczniów na grupy 3. Zapoznanie z tematem lekcji, zapis tematu Próba zdefiniowania pojęcia odpady- nieużyteczne produkty działalności ludzkiej w środowisku, których się pozbywamy. 4. Uczniowie otrzymują instrukcje do pracy INSTRUKCJA: Na krążku bibuły narysuj plan swojego osiedla i jego otoczenie. Nanieś kilka koszy na śmieci, oraz jedno dzikie wysypisko śmieci (tuszem zrób w tych miejscach plamy) Spryskaj teraz kartkę wodą (woda obrazuje padający deszcz) Co obserwujesz? 5. Wyciągniecie wspólnie z uczniami wniosków z obserwacji 6. Na czym polega szkodliwość odpadów (uczniowie w grupach zastanawiają się nad problemem, wpisując na kartonikach swoje uwagi) 7. Analiza pracy grup (przedstawiciele grup wieszają kartoniki z odpowiedziami na tablicy, następnie uczniowie układają je według największej szkodliwości) 8. Wytworzenie sytuacji problemowej Wyobraźcie sobie, że ktoś wyrzucił do wody kawałki starej sieci rybackiej. Ptak żywiący się rybami zaplątał szyję w oczka tej sieci. Twoja ręka to głowa i szyja ptaka. Załóż na nadgarstek gumkę.Spróbuj zdjąć gumkę i uwolnić głowę ptaka (bez użycia ręki) zastanów się nad losem ptaka zaplątanego w sieć- krótka pogadanka. 9. Sposoby pozbywania się odpadów - omówienie na podstawie tablicy poglądowej 10. Segregacja odpadów - uczniowie segregują odpady do wagoników z napisami: papier, szkło, plastik, metal 11. Wprowadzenie pojęcia RECYKLING (wybrany uczeń czyta ze słowniczka znaczenie pojęcia) po objaśnieniu pojęcia uczniowie z segregowanych odpadów wybierają te które mogą być ponownie wykorzystane. Można wykorzystać ilustracje różnych odpadów. 12. Gra dydaktyczna - wędrówka papierka z cukierka (uczniowie otrzymują kartoniki które muszą uporządkować i ułożyć we właściwej kolejności) 13. Podanie zadania domowego "W jaki sposób moja rodzina może przyczynić się do zmniejszenia odpadów"
Opracowanie: mgr Mirosława ŁASTOWSKA Wyświetleń: 1671
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |