AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mirosława Łastowska, Agnieszka Chruślick
Przyroda, Scenariusze

Nasza ziemia nie może być śmietniskiem

- n +

Nasza ziemia nie może być śmietniskiem

CELE:

UCZEŃ ZNA:
- rodzaje odpadów produkowanych przez gospodarstwa domowe
- sposoby gospodarowania odpadami
- wpływ odpadów na środowisko

UCZEŃ POTRAFI:
- analizować tabele
- interpretować wyniki
- wyciągać wnioski
- pracować w grupie

UCZEŃ ROZUMIE:
- konsekwencje swoich działań
- potrzebę szacunku dla zasobów przyrody

METODA - burza mózgów, eksperyment, gry dydaktyczne

ŚRODKI DYDAKTYCZNE - kartoniki tekturowe przedstawiające kosze z opisem, szalka Petriego, tusz, woda gumka, śmieci potrzebne do segregacji, tablice poglądowe

PRZEBIE ZAJĘĆ:

1. Sprawy organizacyjne

2. Podział uczniów na grupy

3. Zapoznanie z tematem lekcji, zapis tematu


Próba zdefiniowania pojęcia odpady- nieużyteczne produkty działalności ludzkiej
w środowisku, których się pozbywamy.

4. Uczniowie otrzymują instrukcje do pracy

INSTRUKCJA:

Na krążku bibuły narysuj plan swojego osiedla i jego otoczenie. Nanieś kilka koszy na śmieci, oraz jedno dzikie wysypisko śmieci (tuszem zrób w tych miejscach plamy) Spryskaj teraz kartkę wodą (woda obrazuje padający deszcz) Co obserwujesz?

5. Wyciągniecie wspólnie z uczniami wniosków z obserwacji

6. Na czym polega szkodliwość odpadów (
uczniowie w grupach zastanawiają się nad problemem, wpisując na kartonikach swoje uwagi)

7. Analiza pracy grup
(przedstawiciele grup wieszają kartoniki z odpowiedziami na tablicy, następnie uczniowie układają je według największej szkodliwości)

8. Wytworzenie sytuacji problemowej
Wyobraźcie sobie, że ktoś wyrzucił do wody kawałki starej sieci rybackiej. Ptak żywiący się rybami zaplątał szyję w oczka tej sieci. Twoja ręka to głowa i szyja ptaka. Załóż na nadgarstek gumkę.Spróbuj zdjąć gumkę i uwolnić głowę ptaka (bez użycia ręki) zastanów się nad losem ptaka zaplątanego w sieć- krótka pogadanka.

9. Sposoby pozbywania się odpadów - omówienie na podstawie tablicy poglądowej

10. Segregacja odpadów - uczniowie segregują odpady do wagoników z napisami: papier, szkło, plastik, metal

11. Wprowadzenie pojęcia RECYKLING (wybrany uczeń czyta ze słowniczka znaczenie pojęcia) po objaśnieniu pojęcia uczniowie z segregowanych odpadów wybierają te które mogą być ponownie wykorzystane. Można wykorzystać ilustracje różnych odpadów.

12. Gra dydaktyczna - wędrówka papierka z cukierka (uczniowie otrzymują kartoniki które muszą uporządkować i ułożyć we właściwej kolejności)

13. Podanie zadania domowego

"W jaki sposób moja rodzina może przyczynić się do zmniejszenia odpadów"

Opracowanie: mgr Mirosława ŁASTOWSKA
mgr Agnieszka CHRUŚLICKA
Ewa UJEJSKA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1671


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.