Katalog

Marta Kowalska
Różne, Artykuły

Jak organizuję współpracę z rodzicami w mojej klasie

- n +

Jak organizuję współpracę z rodzicami w mojej klasie.

Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów jest jednym z niezbędnych zadań szkoły, jeżeli zależy mu na osiągnięciu dobrych wyników w pracy dydaktyczno - wychowawczej. Obecnie obserwujemy znaczne zmniejszenie roli rodziny w zakresie wychowania i opieki, ale to jednak jej rola jest bardzo znacząca. Od rodziców wymaga się pełnienia roli przewodników dziecka w coraz bardziej komplikującej się rzeczywistości. To rodzice mają prawo i obowiązek wychowywania dzieci. Nauczyciel pełni funkcję wspomagającą w tym złożonym procesie. Jako wychowawca i nauczyciel obserwuję dzieci w różnych sytuacjach szkolnych. To on pierwszy dostrzega niepokojące zachowania uczniów i powinien możliwie jak najszybciej powiadomić rodziców oraz jeżeli tego potrzebują służyć radą i pomocą.

Systematyczną współpracę z rodzicami rozpoczynam od pierwszych dni dzieci w szkole. Wtedy właśnie większość rodziców jest najbardziej zainteresowania nauką swych pociech i chętnie podejmują się wielu zadań, które przed nimi stawiam. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie mogę wymagać od nich zbyt wiele, ze względu na ich różnego rodzaju obciążenia (praca zawodowa). Aby współpraca była właściwa i skuteczna opieram się na przychylnym stosunku rodzic - wychowawca, wspólnocie celów wychowania i właściwym zorganizowaniu spotkań.

Do podstawowych form kontaktów z rodzicami jakie stosuję w swej wieloletniej pracy pedagogicznej należą spotkania z rodzicami, podczas których informuję rodziców o osiągnięciach szkolnych uczniów, zapoznaję z treściami programowymi nauczania i wychowania, osiągnięciami edukacyjnymi, kryteriami oceniania, zasadami klasyfikowania i promowania, omawiam różne natury problemy dydaktyczne i wychowawcze. Organizuję również spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości oraz imprez klasowych (Dzień Matki, Dzień Babci itp.). Włączam rodziców do pomocy w różnych imprezach kulturalnych takich jak ogniska wycieczki zabawy. Zapraszam rodziców na lekcje otwarte o każdej porze. Często informuję rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno - pedagogicznej. Staram się o zwolnienie opłaty ubezpieczeniowej uczniów z rodzin potrzebujących pomocy materialnych. Wspólnie z Radą Klasową Rodziców podejmuję decyzję o możliwości uczestnictwa wszystkich uczniów z klasy (nawet tych najbiedniejszych) w wycieczkach.

W swojej długoletniej pracy wykorzystuję wywiadówki do tzw. pedagogizacji rodziców. Staram się, żeby temat był zawsze interesujący. Pragnę, aby każde spotkanie z rodzicami było nasycone żywą treścią, pedagogiczną mądrością i atmosferą życzliwości.

Staram się żeby rodzice byli sprzymierzeńcami w moich poczynaniach. Potrafiłam przekonać ich, jak wielką wartość ma kontakt dzieci z teatrem, co pozwala mi na uczestnictwo w teatrzykach organizowanych przez Samorządowy Ośrodek Kultury.

Rodzice, znając trudności finansowe szkoły pomogli mi w pomalowaniu ławek i krzesełek w klasie. Zadbali o ładne doniczki, w których posadziłam różne kwiaty.

Moi rodzice nie zapominają również o upominkach dla dzieci z okazji mikołajek, choinki, Dnia Dziecka, sprawiając tym samym dużą radość w klasie.

Pragnę podkreślić, że w stosunkach z rodzicami staram się być zawsze opanowana i taktowna. Wszelkie problemy i trudności wychowawcze omawiam ogólnie, natomiast krytyczne uwagi dotyczące poszczególnych uczniów przekazuję zainteresowanym rodzicom indywidualnie. Wyraźnie mówię rodzicom o swoich potrzebach i oczekiwaniach w ramach wzajemnej współpracy. Uważam, że tylko ścisła współpraca z rodzicami życzliwość i empatia nauczyciela mogą zapewnić dobre warunki rozwoju naszych wychowanków.

Opracowanie: mgr Marta Kowalska

Wyświetleń: 541


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.