|
|
Katalog Marta Kowalska Różne, Artykuły Jak organizuję współpracę z rodzicami w mojej klasieJak organizuję współpracę z rodzicami w mojej klasie.Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów jest jednym z niezbędnych zadań szkoły, jeżeli zależy mu na osiągnięciu dobrych wyników w pracy dydaktyczno - wychowawczej. Obecnie obserwujemy znaczne zmniejszenie roli rodziny w zakresie wychowania i opieki, ale to jednak jej rola jest bardzo znacząca. Od rodziców wymaga się pełnienia roli przewodników dziecka w coraz bardziej komplikującej się rzeczywistości. To rodzice mają prawo i obowiązek wychowywania dzieci. Nauczyciel pełni funkcję wspomagającą w tym złożonym procesie. Jako wychowawca i nauczyciel obserwuję dzieci w różnych sytuacjach szkolnych. To on pierwszy dostrzega niepokojące zachowania uczniów i powinien możliwie jak najszybciej powiadomić rodziców oraz jeżeli tego potrzebują służyć radą i pomocą.Systematyczną współpracę z rodzicami rozpoczynam od pierwszych dni dzieci w szkole. Wtedy właśnie większość rodziców jest najbardziej zainteresowania nauką swych pociech i chętnie podejmują się wielu zadań, które przed nimi stawiam. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie mogę wymagać od nich zbyt wiele, ze względu na ich różnego rodzaju obciążenia (praca zawodowa). Aby współpraca była właściwa i skuteczna opieram się na przychylnym stosunku rodzic - wychowawca, wspólnocie celów wychowania i właściwym zorganizowaniu spotkań. Do podstawowych form kontaktów z rodzicami jakie stosuję w swej wieloletniej pracy pedagogicznej należą spotkania z rodzicami, podczas których informuję rodziców o osiągnięciach szkolnych uczniów, zapoznaję z treściami programowymi nauczania i wychowania, osiągnięciami edukacyjnymi, kryteriami oceniania, zasadami klasyfikowania i promowania, omawiam różne natury problemy dydaktyczne i wychowawcze. Organizuję również spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości oraz imprez klasowych (Dzień Matki, Dzień Babci itp.). Włączam rodziców do pomocy w różnych imprezach kulturalnych takich jak ogniska wycieczki zabawy. Zapraszam rodziców na lekcje otwarte o każdej porze. Często informuję rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno - pedagogicznej. Staram się o zwolnienie opłaty ubezpieczeniowej uczniów z rodzin potrzebujących pomocy materialnych. Wspólnie z Radą Klasową Rodziców podejmuję decyzję o możliwości uczestnictwa wszystkich uczniów z klasy (nawet tych najbiedniejszych) w wycieczkach. W swojej długoletniej pracy wykorzystuję wywiadówki do tzw. pedagogizacji rodziców. Staram się, żeby temat był zawsze interesujący. Pragnę, aby każde spotkanie z rodzicami było nasycone żywą treścią, pedagogiczną mądrością i atmosferą życzliwości. Staram się żeby rodzice byli sprzymierzeńcami w moich poczynaniach. Potrafiłam przekonać ich, jak wielką wartość ma kontakt dzieci z teatrem, co pozwala mi na uczestnictwo w teatrzykach organizowanych przez Samorządowy Ośrodek Kultury. Rodzice, znając trudności finansowe szkoły pomogli mi w pomalowaniu ławek i krzesełek w klasie. Zadbali o ładne doniczki, w których posadziłam różne kwiaty. Moi rodzice nie zapominają również o upominkach dla dzieci z okazji mikołajek, choinki, Dnia Dziecka, sprawiając tym samym dużą radość w klasie. Pragnę podkreślić, że w stosunkach z rodzicami staram się być zawsze opanowana i taktowna. Wszelkie problemy i trudności wychowawcze omawiam ogólnie, natomiast krytyczne uwagi dotyczące poszczególnych uczniów przekazuję zainteresowanym rodzicom indywidualnie. Wyraźnie mówię rodzicom o swoich potrzebach i oczekiwaniach w ramach wzajemnej współpracy. Uważam, że tylko ścisła współpraca z rodzicami życzliwość i empatia nauczyciela mogą zapewnić dobre warunki rozwoju naszych wychowanków. Opracowanie: mgr Marta Kowalska Wyświetleń: 541
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |