Katalog

Aldona Wesołowska
Przyroda, Scenariusze

"Zostań przewodnikiem po Parku Narodowym" - scenariusz lekcji przyrody w klasie V

- n +

Zostań przewodnikiem po Parku Narodowym. -lekcja przyrody w pracowni komputerowej.

Scenariusz lekcji przyrody w klasie V.

Program: "Przyroda", DKW -4014-165/99

Zakres treści:
1. Krajobraz nizin: Położenie Niziny Podlaskiej.
2. Puszcza Białowieska jako naturalny prabór niżowy.
3. Gatunki chronione.

Treści z Edukacji Ekologicznej:
- Obszary chronione i ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej.
- Zasady zachowania się na obszarach chronionych.

Cele lekcji w zakresie:
Wiadomości
Uczeń:

- określa położenie Niziny Podlaskiej na mapie Polski,
- wie, jak należy zachowywać się na terenie parku narodowego,
- zna nazwy parków narodowych na Podlasiu,
- wymienia charakterystyczne rośliny i zwierzęta chronione w danym parku narodowym.

Umiejętności
Uczeń:

- wskazuje na mapie Nizinę Podlaską i parki narodowe leżące na tej nizinie,
- sprawnie posługuje się komputerem, wyszukując odpowiednie informacje,
- określa położenie parków narodowych na mapie Polski i Podlasia,
- wykorzystuje Internet do wspomagania uczenia się,
- rozpoznaje na ilustracjach chronione rośliny i zwierzęta.

Postaw
Uczeń:

- aktywnie pracuje na lekcji i czuje się odpowiedzialny za efekt pracy grupy,
- jest świadom konieczności ochrony obszarów o cennych walorach przyrodniczych i krajobrazowych dla następnych pokoleń.

Metody:
- praca z mapą, praca z komputerem, ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:
- Grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- Komputery z dostępem do Internetu, mapa Polski, mapa Niziny Podlaskiej, logo parków narodowych, ilustracje chronionych roślin i zwierząt.

Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna:
1. Czynności organizacyjno - porządkowe.. Uczniowie zajmują miejsca w pracowni komputerowej (w zależności od liczby komputerów, np. po 2 osoby przy jednym komputerze).
2. Zapoznanie uczniów z celami i tematem lekcji./

II. Faza realizacji:
1. Wskazanie na mapie Polski Niziny Podlaskiej oraz parków narodowych leżących na terenie tej niziny.
2. Przypomnienie zasad obsługi komputera-włączenie ich, zalogowanie się do sieci, wyszukanie strony internetowej www.eko.pb.bialystok.pl.
3. Praca w grupach według instrukcji.
Instrukcja dla grupy I:
1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Białowieski Park Narodowy.
2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki.
3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku.

Instrukcja dla grupy II:
1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Biebrzański Park Narodowy.
2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki.
3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku.

Instrukcja dla grupy III:
1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Narwiański Park Narodowy.
2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki.
3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku.

Instrukcja dla grupy IV:
1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Wigierski Park Narodowy.
2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki.
3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku.


4. Zamknięcie otwartych okien i poprawne wyłączenie komputerów.

III. Faza podsumowująca.
1. Prezentacja przez liderów poszczególnych grup przygotowanych materiałów. Przyklejenie logo parku na mapie Podlasia.
2. Ocena pracy uczniów.
3. Zadanie pracy domowej.

Praca podstawowa:
Wypisz zasady zachowania się na terenie parku narodowego.
Praca ponadpodstawowa:
Symbolem jakiej organizacji jest żubr? Wyjaśnij, czym zajmuje się ta organizacja.

Opracowanie: mgr Aldona Barbara Wesołowska

Wyświetleń: 4065


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.