Katalog Aldona Wesołowska Przyroda, Scenariusze "Zostań przewodnikiem po Parku Narodowym" - scenariusz lekcji przyrody w klasie VZostań przewodnikiem po Parku Narodowym. -lekcja przyrody w pracowni komputerowej.Scenariusz lekcji przyrody w klasie V.Program: "Przyroda", DKW -4014-165/99 Zakres treści: 1. Krajobraz nizin: Położenie Niziny Podlaskiej. 2. Puszcza Białowieska jako naturalny prabór niżowy. 3. Gatunki chronione. Treści z Edukacji Ekologicznej: - Obszary chronione i ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej. - Zasady zachowania się na obszarach chronionych. Cele lekcji w zakresie: Wiadomości Uczeń: - określa położenie Niziny Podlaskiej na mapie Polski, - wie, jak należy zachowywać się na terenie parku narodowego, - zna nazwy parków narodowych na Podlasiu, - wymienia charakterystyczne rośliny i zwierzęta chronione w danym parku narodowym. Umiejętności Uczeń: - wskazuje na mapie Nizinę Podlaską i parki narodowe leżące na tej nizinie, - sprawnie posługuje się komputerem, wyszukując odpowiednie informacje, - określa położenie parków narodowych na mapie Polski i Podlasia, - wykorzystuje Internet do wspomagania uczenia się, - rozpoznaje na ilustracjach chronione rośliny i zwierzęta. Postaw Uczeń: - aktywnie pracuje na lekcji i czuje się odpowiedzialny za efekt pracy grupy, - jest świadom konieczności ochrony obszarów o cennych walorach przyrodniczych i krajobrazowych dla następnych pokoleń. Metody: - praca z mapą, praca z komputerem, ćwiczenia praktyczne. Formy pracy: - Grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: - Komputery z dostępem do Internetu, mapa Polski, mapa Niziny Podlaskiej, logo parków narodowych, ilustracje chronionych roślin i zwierząt. Przebieg lekcji: I. Faza wstępna: 1. Czynności organizacyjno - porządkowe.. Uczniowie zajmują miejsca w pracowni komputerowej (w zależności od liczby komputerów, np. po 2 osoby przy jednym komputerze). 2. Zapoznanie uczniów z celami i tematem lekcji./ II. Faza realizacji: 1. Wskazanie na mapie Polski Niziny Podlaskiej oraz parków narodowych leżących na terenie tej niziny. 2. Przypomnienie zasad obsługi komputera-włączenie ich, zalogowanie się do sieci, wyszukanie strony internetowej www.eko.pb.bialystok.pl. 3. Praca w grupach według instrukcji. Instrukcja dla grupy I: 1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Białowieski Park Narodowy. 2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki. 3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku. Instrukcja dla grupy II: 1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Biebrzański Park Narodowy. 2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki. 3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku. Instrukcja dla grupy III: 1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Narwiański Park Narodowy. 2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki. 3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku. Instrukcja dla grupy IV: 1. Na interaktywnej mapie obszarów chronionych znajdź Wigierski Park Narodowy. 2. Znajdź informacje o położeniu tego parku, chronionych roślinach i zwierzętach oraz różne ciekawostki. 3. Informacje przedstaw w takiej formie, aby zachęcić do zwiedzenia tego parku. 4. Zamknięcie otwartych okien i poprawne wyłączenie komputerów. III. Faza podsumowująca. 1. Prezentacja przez liderów poszczególnych grup przygotowanych materiałów. Przyklejenie logo parku na mapie Podlasia. 2. Ocena pracy uczniów. 3. Zadanie pracy domowej. Praca podstawowa: Wypisz zasady zachowania się na terenie parku narodowego. Praca ponadpodstawowa: Symbolem jakiej organizacji jest żubr? Wyjaśnij, czym zajmuje się ta organizacja. Opracowanie: mgr Aldona Barbara Wesołowska Wyświetleń: 4065
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |