Katalog

Dorota Józwik, Dorota Sójka
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Wiosenny bal na łące - scenariusz zajęć dla dzieci sześcioletnich

- n +

Wiosenny bal na łące - dziecięca, twórcza ekspresja ruchowa inspirowana muzyką.

KONSPEKT ZAJĘĆ W GRUPIE SZEŚCIOLATKÓW

EDUKACJA MUZYCZNA

CELE:
- dziecko potrafi nazwać zwierzęta łąkowe budzące się do życia wiosną,
- rozumie znaczenie terminów muzycznych: solo, duet, tercet, chór,
- potrafi sprawnie i elastycznie poruszać się w rytm muzyki, wyczuwa własne ciało i przestrzeń,
- potrafi improwizować taniec, rozwija twórcze zdolności ruchowe,
- rozpoznaje tempo i rytm melodii,
- odtwarza swobodnym ruchem nastrój i charakter słuchanej muzyki ( walc, polka, twist... ).

FORMY PRACY:
indywidualna
grupowa
zbiorowa

METODY PRACY:
- słowne - pogadanka, objaśnienia, zagadki, wiersz
- aktywizujące- elementy dramy i tańca

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kasety z nagraniami - "Bolero" M. Ravela, walc, polka, twist,
- plansza - "Łąka",
- sylwety zwierząt -chrabąszcz, ważka, żaba, konik polny, bocian, motyl,
- instrumenty perkusyjne,
- kolorowe krążki,
- opaski na głowę dla każdego dziecka z sylwetami motyli, chrabąszczy, ważek.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zorganizowanie grupy; dzieci siedzą w półkolu przed tablicą.

2. Podanie celu zajęć.

3. Nauczyciel recytuje wiersz pt. Wiosna idzie".

Mały pierwiosnek główkę podnosi.
- Czy to już wiosna? Powiedzcie - prosi.
- Żabki kochane, powiedzcież mi,
Czy to już wiosna chodzi po ziemi?
To już wiosna! - żabki rechocą w stawku.
To już wiosna! Wiosna - szeleszczą trawki.
Bocian po łące błyszczącej rosą
Nad staw szumiący wędruje boso.
Otworzył złote oczko pierwiosnek.
Powiedz mi boćku, czy to już wiosna?
Tak! Tak! - klekoce bocian donośnie.
Rozchyl już płatki! Pokłoń się wiośnie!

4. Rozmowa z dziećmi ukierunkowana pytaniami.

5. Zabawa z elementami dramy "Żegnaj zimo!"
Do sali wchodzi ZIMA (przebrane dziecko). Pozostałe dzieci śpiewając piosenkę "Słońce" przepędzają ZIMĘ, a do sali po chwili wchodzi WIOSNA i siada na poczesnym miejscu.

6. Rozwiązywanie zagadek.
Dzieci siedzą ponownie przed tablicą w półkolu. Na tablicy pojawiła się plansza "Łąka". Nauczycielka informuje, że w rozwiązaniach zagadek kryją się nazwy zwierząt, które można spotkać na łące wiosną. Po każdorazowym prawidłowym odgadnięciu zagadki wybrane dziecko odszukuje i umieszcza sylwetę zwierzątka na planszy.

W czerwonych butach po łące chodzę
Czasem przystanę na jednej nodze
Łypnę okiem, przekrzywię głowę
Czy już śniadanie dla mnie gotowe?
(bocian)

Nie liść - a na łące i zielony
Nie zegar - a cyka jak szalony
Nie w stajni - skacze wolny
Już wiemy - to...
(konik polny)

Tu cytrynek, tam paź królowej
Wszędzie piękne, kolorowe
Lekko unoszą się nad łąką
Gdy tylko zaświeci słonko
(motyle)

Rzekł mu pędrak - zjem korzenie i w owada się zamienię
Na majówkę się wybiorę, będę brzęczał wam wieczorem
(chrabąszcz)

Mówią o mnie "helikopter", a ja jestem duch powietrzny
Co tylko czasami dotknie wody skrzydłami
(ważka)

Nie ma nóg tylko "skoki"
Nie ma oczu tylko "trzeszcze"
Śpi w kotlinie niegłębokiej
Kocha lasy i pól przestrzeń
(zając)


7. Zaproszenie dzieci na bal z okazji powrotu wiosny na łąkę.

Dzieci nakładają opaski na głowę z sylwetami motyli.
Nauczycielka objaśnia:
- najpierw powitają wiosnę tańcem kolorowe motyle. Rozłożone na podłodze krążki to kwiatki, na których będą przysiadać motylki. Wiosna ruchem swej czarodziejskiej różdżki budzi łąkę do życia.

Taniec motyli Po usłyszeniu melodii (kolejno: walc, polka, twist, "Bolero"), motyle rozpoczynają swój taniec.
Melodia jest parokrotnie wyciszana, wtedy to motyle odpoczywają na kwiatkach.

Taniec ważek
Następnie wiosnę witają tańcem ważki. Dzieci-ważki leżą na brzuchu, głowę opierają na złożonych dłoniach. Po usłyszeniu sygnału granego na trójkącie, unoszą głowę, ręce wyciągają daleko na boki i szybko machają.

Taniec chrabąszczy
Teraz następuje taniec chrabąszczy. Dzieci biegają przy dźwiękach tamburyna. Po usłyszeniu głośnego i wyraźnego sygnału przewracają się na plecy i naśladują ruchy owada leżącego na grzbiecie.

8. Nauczycielka zapowiada gości którzy przyszli na łąkę na wiosenny spacer. Są to kaczuszki. Dzieci na chwilę siadają. Nauczycielka w przypomina dzieciom znaczenie pojęć: solo, duet, tercet, chór.
Zabawa ruchowa inscenizująca znaną piosenkę "Szła kaczuszka".

9. Podsumowanie.
Przypomnienie nazwy pory roku, która zaczęła swoje panowanie oraz mieszkańców łąki, na której odbył się bal. Zachęcenie dzieci do jak najczęstszych spacerów na łąkę i obserwację życia na niej.

10. Ocena pracy dzieci.

Metodą pozwalającą na wytworzenie u dziecka poczucia przyjemności w tym, co robi i co może zrobić ze swoim ciałem, poczucia, że wszystko co robi w sferze ruchu, jest dobre i zależne od niego jest metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) R. Labana. Pozwala ona umiejętnie łączyć aktywność ruchową dziecka z jego wyobrażeniami. Pokonanie przez dziecko trudności związanej z przełożeniem na ruch jego wyobrażeń o tym ruchu, daje mu dużo satysfakcji i przyjemności.

Konstrukcja zajęć ruchowych opartych na metodzie gimnastyki twórczej, daje okazję do uwrażliwienia dzieci na świat dźwięku. Wykorzystanie muzyki uatrakcyjnia zajęcia, wprowadza nastrój pogody, podnosi zaufanie dziecka do samego siebie. Jest to bardzo istotne w kształtowaniu obrazu samego siebie. Bardzo ważnym czynnikiem wspierającym ten proces jest sposób dokonywania przez nauczyciela tego, co dziecko dokonuje w sferze ruchu.

Na pewno wielu nauczycieli wykorzystuję tę metodę w swojej pracy pedagogicznej. Jest ona bardzo wartościowa i godna polecenia młodym nauczycielom, jak również tym, którzy nie mieli jeszcze okazji poznać jej walorów. Serdecznie polecamy.

Wykorzystano:
Leszczyńska M.: "Zatańczmy tak, jak podpowiada nam muzyka"
"Wychowanie w przedszkolu" 1996r. nr 2

Opracowanie: Dorota Sójka
Dorota Józwik

Wyświetleń: 9706


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.