Katalog Barbara Woźnicka Ekonomia, Konspekty Sporządzanie kwestionariusza ankietyKonspekt lekcji z marketinguTYP SZKOŁY: TECHNIKUM HANDLOWE - klasa IICzas trwania zajęć: 45 min. Moduł: Badania marketingowe. Temat: Zasady sporządzania kwestionariusza ankiety. Cel ogólny: uczeń zna istotę badania ankietowego, charakter oraz zasady konstruowania kwestionariusza ankiety. Cel operacyjny: uczeń stosuje zasady sporządzania kwestionariusza ankiety w konkretnej sytuacji. Środki dydaktyczne: zestawy ćwiczeń odbite na ksero, duże arkusze papieru, kolorowe mazaki. Formy pracy: indywidualna, grupowa. Metody pracy: wykład, sesja plakatowa. Przebieg zajęć lekcyjnych: 1. Czynności organizacyjne. 2. Przypomnienie wiadomości z lekcji ostatniej. 3. Podanie tematu oraz planu zajęć bieżących. 3.1 Istota i charakter badania ankietowego. 3.2. Zasady sporządzania kwestionariusza ankiety. 4. Omówienie celu i podstawowych treści lekcji (wykład). 5. Ćwiczenie praktyczne - podział uczniów na 4 grupy; przydzielenie zestawów ćwiczeń do wykonania na lekcji. GRUPA I Ułóż 7 pytań do ankiety mającej na celu zbadanie handlowego znaczenia ulicy Piotrkowskiej w Łodzi. GRUPA II Sporządź kwestionariusz ankiety składający się z 7 pytań dotyczących znaczenia Internetu w nauce uczniów. GRUPA III Ułóż 7 pytań do ankiety, której celem jest poznanie opinii respondentów na temat produktów HORTEXU. GRUPA IV Zaproponuj 7 pytań do ankiety badającej opinię ankietowanych na temat poparcia dla działań Rządu. 6. Omówienie wykonanych ćwiczeń - prezentacja przy pomocy arkuszy papieru przymocowanych do tablicy (sesja plakatowa). 7. Podsumowanie zajęć lekcyjnych; ocena uczniów najaktywniejszych. 8. Podanie pracy domowej - sporządzenie notatki z zajęć lekcyjnych wg podanego planu. Ad. 1. Badana ankietowe polegają na tym, że instytucja organizująca badanie zwraca się do określonej grupy osób (respondentów) z prośbą o wypowiedzenie się w określonej sprawie. Badanie może mieć charakter: - powszechny - ankieta kierowana jest do szerokiego grona osób (np. ankiety prasowe) - selektywny - ankieta kierowana jest do wybranych specjalistów z danej dziedziny. Wszyscy respondenci otrzymują taki sam kwestionariusz ankietowy. Pytania powinny być jednoznacznie rozumiane. Większą wiarygodność zapewnia ankieta anonimowa. Ad. 2. Zasady sporządzania kwestionariusza ankiety: - pytania powinny być zrozumiałe dla wszystkich uczestników badania - pytania powinny dotyczyć zdarzeń, które respondenci mogą łatwo stwierdzić - pytania powinny być sformułowane w sposób precyzyjny - uczestnik badania powinien mieć swobodę wyboru odpowiedzi - należy unikać pytań kłopotliwych - pytania powinny dotyczyć przede wszystkim faktów, a w minimalnym stopniu motywów - układ i prezentacja graficzna pytań powinny ułatwiać udzielenie odpowiedzi - ankieta nie powinna zawierać zbyt wielu pytań - każde pytanie powinno być dokładnie sprecyzowane i powinno dotyczyć jednej sprawy - należy dążyć do tego, aby pytania zawierały warianty odpowiedzi.
Opracowanie: Barbara Woźnicka Wyświetleń: 4645
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |