Katalog Bożena Kuc Różne, Artykuły Dziecko i komputerDZIECKO I KOMPUTER"U małych dzieci komputer tworzy zależność od maszyny osłabiającą poczucie własnej woli i zaufanie do własnych możliwości. Kiedy dziecko rozwinęło już umiejętności myślowe i analityczne w dostatecznym stopniu, rozsądnie użyty komputer może wzmocnić w nim poczucie własnej wartości. Najważniejsze jest to, by komputery wspomagały doświadczenia edukacyjne, a nie stawały się jedynym ich źródłem".Obserwowane obecnie zainteresowanie komputerami może pozbawić dzieci zdolności porozumiewania się i działania bez zachęty ze strony komputera. "Biorąc pod uwagę istniejące już u dzieci zaburzenia rozwoju (skrócony czas skupienia uwagi, pogorszenie werbalizacji, trudności z nauką pisania, zakłócone relacje społeczne i nieumiejętność słuchania), jednoznacznie związane z audiowizualnymi środkami elektronicznego przekazu, warto rozważyć izolowanie od komputerów przynajmniej dzieci w niezwykle ważnym rozwojowo wieku przedszkolnym oraz metody skutecznego nadzoru używania komputerów w okresie nauki w szkole". J. Piaget uważa, że w rozwoju umysłowym i fizycznym dziecka nie da się ominąć koniecznych faz. Próby przyspieszania tego procesu za pomocą elektronicznych urządzeń, takich jak komputery, gry wideo i programy telewizyjne, w ostatecmym rezultacie opóźniają i zakłócają naturalny rozwój dziecka. "Badania pokazują także, iż wszystkie elektroniczne media audiowizualne wywołują uchwytne zmiany w mózgu dziecka, mające negatywny wpływ na zdolność przetwarzania informacji - a więc uczenia się i myślenia". Komputer nie może zastąpić rzeczywistych kontaktów z ludźmi, ideami i przedmiotami. Samotna zabawa z maszyną tylko pogłębia poczucie osamotnienia. Bez względu na to, jak twórczy jest program komputerowy, dziecko naciska tylko na klawisze, wywołując na ekranie sztuczne obrazy. Warto zauważyć, że w przeciwieństwie do nauki czytania, nauki języków obcych, zajęć sportowych i artystycznych, wczesne zaznajamianie dzieci z komputerem wcale nie gwarantuje wejścia na drogę prowadzącą do sukcesów. Komputer nie ćwiczy pamięci - podobnie jak telewizja. Dlatego w środowisku przedszkolnym oba te elektroniczne media nie powinny nigdy zastępować prawdziwych przedmiotów, takich jak: ilustrowane książki, lalki, pluszaki, ubranka i kolorowe zabawki. Komputery mogą fascynować, a nawet dostarczać informacji, niczego jednak nie uczą". Nie ma oczywiście nic złego w zaznajamianiu dzieci z komputerami, pod warunkiem że urządzenia te traktujemy jak mechaniczne zabawki ułatwiające opanowanie sztuki czytania i pisania oraz prostych umiejętności matematycznych. "Kluczowe znaczenie ma tutaj słowo "ułatwiające", chodzi bowiem o to, by komputer uzupełniał, a nie zastępował książki, odręczne pisanie i osobistą współpracę z nauczycielem". Wspomagane komputerowo uczenie czytania i pisania może być interesującą zabawą, a pedagodzy odnotowują w tym względzie pozytywne wyniki. Ponadto dzieci nie skarżą się, gdy muszą wielokrotnie powtarzać określone zadania. Komputery są cennym narzędziem wzbogacającym zakres środków dydaktycznych dostępnych uczniom. W każdym programie szkolnym, który je wykorzystuje, stosowane oprogramowanie powinno być odpowiednie do wieku. Zaznajamiając dziecko z komputerem, należy przedstawić to urządzenie najpierw jako źródło informacji, a dopiero później dopuszczać używanie gier. Niezależnie od zastosowań edukacyjnych komputera, dzieci traktują go głównie jako maszynę do gier. Rodzice muszą się dobrze zastanowić, czy mają im na to pozwalać. Niektórzy twierdzą, że gry wyrabiają manualną zręczność i szybkość myślenia, inni są jednak zdania, iż cechy te znacznie lepiej kształtować poprzez trening fizyczny i zajęcia sportowe. Ponadto, wiele gier zawiera elementy przemocy i seksu. Gry komputerowe także niestety uczą przemocy. Tu sam możesz zostać zabójcą, na dodatek wyposażonym w różne rodzaje broni, wspaniale dającym sobie radę z zabijaniem wrogów, mającym ileś "żyć" do wykorzystania. Jesteś więc panem i władcą. Zabijasz, mordujesz, bijesz aby zdobyć kolejne punkty, aby być najlepszym, aby uzyskać rekordowy wynik w punktacji końcowej lub przejść do kolejnego etapu gry. "Dzięki przemocy stajesz się bohaterem!" Badania wykazują jednoznacznie, że agresywne gry komputerowe mają związek z większą agresywnością i mniejszą wrażliwością moralną korzystającą z nich dzieci. Dzieci poświęcają wiele czasu na agresywne gry komputerowe, które zawierają elementy przemocy, w związku z czym ich wrażliwość moralna maleje". Trzeba jednak przyznać, że nie wszystkie gry komputerowe są aż tak destruktywne. Niektóre mają nawet pozytywny wpływ na dzieci. Wiele gier komputerowych dostarcza uczucia mistrzostwa, jeżeli więc rodzice mądrze wybiorą grę lub program, mogą dziecku znakomicie pomóc w nauce. Nie ma więc istotnej różnicy między grami komputerowymi a telewizją. Należy zachować umiar. Jeżeli zdołamy zmniejszyć rolę komputerów i gier w naszym życiu, a zwłaszcza gdy opanujemy własne przyzwyczajenia do elektronicznych mediów, nasze dzieci w naturalny sposób zajmą się czym innym.
Opracowanie: Bożena Kuc Wyświetleń: 574
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |