AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Luciszewska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Sąd nad telewizją

- n +

Sąd nad telewizją

SCENARIUSZ

NARRATOR I
KOCHANA MLODZIEŻY!

Chcę Wam opowiedzieć o swoim spotkaniu z groźnym przestępcą.
Jest on bardzo niebezpieczny chociaż, gdy stoi na półce w pokoju wygląda spokojnie i niewinnie. Popatrzcie tutaj ............................
Teraz już na pewno wiecie, kogo spotkałam. Był to telewizor, który wabił mnie pięknymi kolorami i stereofonicznym głosem.

G.M.- Wybierz sobie któryś kanał - telewizor podsunął mi pilota leżącego obok niego.

S.I.- Nie, dziękuję, nie mam czasu - odpowiedziałam grzecznie, ale stanowczo.
Na co telewizor westchnął zasmucony - zaraz się jednak uśmiechnął pod nosem:

G.M.- Jest duża szansa, że inne dzieci wpadną w moje sidła.

S.I.- Ale przecież każdy wie, że ty telewizorze jesteś złodziejem czasu i masz ogromny wpływ na nasze zachowanie.

G.M.- No i co z tego? Ludzie może i o tym wiedza, ale tak mnie lubią, że się tym nie przejmują. Pomyśl, ile przyjemności im daję!
Ja tak lubię, gdy się mnie włącza! Kolorowy ekran mile mnie łaskocze, powoli rozgrzewam się i emituję moje ulubione programy z "czerwonym kwadratem".

S.I.- Byłam oburzona, że telewizor udaje iż nic nie znaczy, że przez niego ludzie trącą swój czas bezmyślnie oglądając program po programie. Czy naprawdę tak myśli? Kiedy go o to zapytałam, odpowiedział beztrosko:

G.M.- Przecież, to nie ja tracę czas i kształtuje swój pogląd na świat, tylko inni. Czas? Przecież po to jest, żeby go przyjemnie tracić.

S.I - Moi drodzy na tym zakończyłam rozmowę z telewizorem.
Wiedziałam, że i tak go nie przekonam, żeby przestał szkodzić ludziom. Postanowiłam, jednak ostrzec was, abyście nigdy nie wpadli w jego sidła. Korzystajcie z niego, ale róbcie to mądrze i odpowiedzialnie. Oglądajcie to, co was interesuje i rozwija wasza wyobraźnie, a swój czas poświęćcie lepiej na spotkania z przyjaciółmi i na dobrą książkę.

WASZA KOLEZANKA Z KLASY VI c
IZA STRYJEWSKA.


SCENKA I

Dwóch chłopców siedzi przed telewizorem trzymają program telewizyjny.

S. Szkoda, że ten dzień taki krotki, tak długo byliśmy w "budzie", a w telewizji pewnie tyle ciekawych programów

A. Zobacz na TVN, właśnie skończył się "13 posterunek"!

S. Co tam "13 posterunek", na TV 4 niedługo "Idol ekstra", ojej! ale w tym samym czasie na Polsacie leci "Dragon Bull".

A. Żeby tak mieć ze dwa telewizory można by było oglądać dwa programy jednocześnie.
S. Nie bajeruj. Lepiej włącz na Polsat, bo zaczyna się Bar.
(Urywek Baru).

A. Przełącz szybko na jedynkę, trwa Kronika Kryminalna.
(Urywek Kroniki)

WYWIAD

PROWADZĄCY - Magda.
Telewizor staje się coraz bardziej intymnym towarzyszem polskiej młodzieży. Ekran przyciąga uwagę nawet wtedy, kiedy oferuje banalne, bezużyteczne, czy wręcz szkodliwe treści. Co sądzi o Telewizji młodzież naszej szkoły?

Proszę jedna z koleżanek, aby zechciała udzielić mi wywiadu:

M. Co sadzisz o programach wybranych przez chłopców?

S. Uważam, że ich wybór był nietrafny. SA to programy dla dorosłych, które uczą agresji i nie pokazują żadnych pozytywnych wartości.

M. Czy uważasz, że w taki sposób powinno się korzystać z programów telewizyjnych?

S. Moim zdaniem do propozycji telewizyjnych trzeba podchodzić wybiórczo. Oglądamy tylko to, co nas naprawdę interesuje i pozwala nam się rozwijać.

M. Co chłopcy wynieśli z oglądania przez siebie programów?

S. Nie nauczyli się niego pozytywnego. Zetknęli się z przemocą i wulgarnością, której we współczesnym świecie jest i tak bardzo dużo

SCENKA II

Dwie dziewczynki prowadzą rozmowę.
K.L. Oglądałam dzisiaj ciekawy program przyrodniczy o "życiu w oceanie"

K.J. Szkoda, że nie wiedziałam, iż będzie taki program, bo Akurat na przyrodzie omawiamy ssaki morskie i na pewno mogłabym wykorzystać na lekcji zdobyte wiadomości.

K.L. Lubię oglądać ciekawe programy telewizyjne i dobre Filmy.

K.J. Wiesz na lekcji języka polskiego mówiliśmy o tym, iż z telewizji trzeba umieć korzystać. Wypisaliśmy nawet zasady, którymi mieliśmy się kierować przy wyborze programów.

Nie marnuję czasu gapiąc się w ekran. Patrzę na to, co mnie naprawdę interesuje. Wolno czas wole spędzić z przyjaciółmi.

PODSUMOWANIE ROZMOWY DZIEWCZYNEK. - ILONA

Nie zawsze to co oglądamy jest bezpośrednio szkodliwe.
Niektóre programy maja wartości poznawcze, inne mogą stanowić właściwą rozrywkę. Trzeba jednak umieć je znaleźć, a odmówić sobie innych.

NARATOR I

Trudno jest osadzić, które programy emitowane przez telewizje oddziałują na nas pozytywnie. Dlatego to Sad powinien wypowiedzieć się na ten temat. To sad powinien wydać wyrok, czy telewizja wpływa pozytywnie na nasze zachowanie i na nasza osobowość.

Dlatego kieruję sprawę do Najwyższego Sadu społeczności Uczniowskiej Szkoły podstawowej Nr 1. Niech Sąd zajmie stanowisko i wyda sprawiedliwy wyrok.

PROSZĘ WSTAĆ SAD IDZIE!

- Sędzia.
- NARRATOR II.
- Tak.
- Prokurator.
- Sędzia.
- Adwokat.
- Sędzia.

NARRATOR II

- Proszę wstać Sąd udaje się na naradę!
......................................................................
- Proszę wstać Sad idzie!


SĘDZIA

Zebraliśmy się na w dniu dzisiejszym, aby wydać wyrok w sprawie wpływu telewizji na widzów. Czy zainteresowane osoby są
obecne? .....

Rozpoczynam rozprawę!
O głos poproszę oskarżyciela.
- Mowa Prokuratora.

SĘDZIA.
Dziękuje p. Prokuratorowi z przedstawienie oskarżenia.
Teraz poproszę o wygłoszenie mowy Obrońcę.
- Adwokat.

SĘDZIA.
Dziękuję obrońcy za wygłoszona mowę.
- Narrator.

SĘDZIA.
Na podstawie materiałów zebranych przez oskarżyciela i po wysłuchaniu argumentów obrony Sąd wydaje następujący wyrok:
- Uznaje Telewizję za winna zarzucanych jej czynów tzn. emitowanie zbyt dużej ilości programów społecznie i moralnie szkodliwych w godzinach największej oglądalności, kiedy dostęp do odbiorników maja dzieci, które są najbardziej podatne na jej wpływ. W ten sposób kreuje się pewne negatywne wzorce postępowania młodego pokolenia, często wdrażane w codzienne życie.

Kara za te przewinienia jest zakaz nadawania tychże programów w godzinach od 7.00 do 23.00.

Jednocześnie uznając argumenty obrony Sąd widzi również pozytywne oddziaływanie telewizji na młodego człowieka. Chodzi tutaj głównie o programy edukacyjne, informacyjne i publicystyczne. Dlatego. Też Sąd uznaje, że nie można jednoznacznie potępić telewizji. Należy wywierać na nią presje, aby reformowała i modyfikowała swoje propozycje programowe tak, by kształtowały one pozytywne cechy charakteru młodych widzów. We współczesnym świecie przepojonym brutalnością i nienawiścią takie instytucje jak telewizja, które maja ogromny zakres oddziaływania otoczenie, powinny kreować pozytywne postawy, które przeciwstawiają się złu nas otaczającemu. Dlatego wyrok Sądu jest ostateczny i nieodwołalny. A nasze nadzieje i oczekiwania w stosunku do telewizji ogromne.

PROKURATOR

Wysoki Sadzie, Szanowna Ławo przysięgłych ten nie typowy proces ma odpowiedzieć nam na pytanie - Czy telewizja w obecnym kształcie może bezkarnie funkcjonować? Otóż takiej telewizji mówię kategorycznie NIE. Uznaje je za podstępnego złodzieja czasu, a każda kradzież w państwie prawa musi być ścigana i sprawiedliwie osądzona.

Wysoki sadzie, szanowna Ławo Przysięgłych.
Programy emitowane przez telewizję przepojone są przemocą i nienawiścią. Poczynając od współczesnych kreskówek na programach "Rality Show" kończąc. A gdzie są takie wartości jak: przyjaźń, miłość zaufanie - schodzą one na dalszy plan, a audycji i filmów niosących takie przesłanie naprawdę niewiele.

Tak wiec telewizja w swych programach podstępnie dostarcza nam negatywnych i niemoralnych wzorców. Z taka telewizja należy walczyć!

Wysoki Sadzie, Szanowna Ławo Przysięgłych.
Pod wpływem telewizji nasze pokolenie staje się intelektualnie i moralnie kalekie. Trzeba temu procesowi powiedzieć DOŚĆ. Nie chcemy telewizji niemoralnej, zakłamanej, agresywnej i brutalnej.

Wysoki Sadzie, szanowna Lawo Przysięgłych proszę o sprawiedliwy wyrok.

ADWOKAT

Wysoki Sadzie, Szanowna Ławo Przysięgłych.

Stojąc w obronie telewizji musze się przeciwstawić oskarżycielowi, który tak ostro atakuje ja twierdząc, że jest niemoralna i zakłamana. W jej ofercie programowej znajduje się wiele pozycji, które maja bardzo atrakcyjne walory poznawcze, są to: programy edukacyjne, filmy przyrodnicze i familijne, szeroka gama teleturniejów.

Wysoki Sadzie, Szanowna Ławo Przysięgłych.
Telewizja stała się wszechobecna. To dzięki niej dowiadujemy się, co dzieje się na świecie, nawet w najbardziej odległych jego zakątkach. To dzięki niej możemy oglądać bezpośrednie transmisje z największych imprez sportowych i przeżywać radość z sukcesów odnoszonych przez naszych sportowców.

Wysoki Sadzie, Szanowna Ławo Przysięgłych.
Zgodzę się z oskarżeniem, że telewizja emituje również programy i filmy, w których często zawarte są treści brutalne i złe. Taka jest niestety rzeczywistość. Nie możemy więc obwiniać telewizji za to, że pokazuje nam świat, w którym żyjemy.

Wysoki Sadzie, Szanowna Ławo Przysięgłych.
Telewizja nie zmusza nas do oglądania swoich pozycji. Nie robi ona nic z zaskoczenia. W każdej codziennej gazecie możemy znaleźć całodzienny wykaz programów i wyrwać te, które nas najbardziej interesują. Jeżeli nie chcemy jej oglądać po prostu wyłączamy odbiornik.

Wysoki Sadzie, Szanowna Ławo Przysięgłych.
Wszyscy znamy przypowieść biblijna o Adamie i Ewie. Ewa kusiła Adama, by zerwał zakazane jabłko. Zrobił to, choć wiedział jakie będą tego konsekwencje i został ukarany.

Podobnie jest z telewizja. Telewizja kusi, ale odpowiedzialność za jej oglądanie ponosi telewidz. Dlatego proszę Wysoki Sąd i Ławę
Przysięgłych o uniewinnienie telewizji.

NARRATOR I

- A wy szanowni telewidzowie duzi i mali posłuchajcie zasad rozsądnego oglądania telewizji:
1. Nie oglądaj telewizji w sposób nieuporządkowany. Wybieraj te programy, które Cię interesują.
2. Ogranicz czas spędzony przed szklanym ekranem do 10 godzin tygodniowo.
3. Unikaj oglądania telewizji podczas posiłków.
4. Nie korzystaj z telewizji w samotności.
5. Niech telewizor nie stanie się Twoim "elektronicznym przyjacielem"
6. Przyjmuj z zastanowieniem treści upowszechnione przez telewizje.
7. Wspólnie z rodzicami i rówieśnikami omawiaj obejrzane programy.

Opracowanie: JOLANTA LUCISZEWSKA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4137


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.