Katalog

Ewa Lipska
Biologia, Scenariusze

Jak udzielać pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, krwawień, omdleń? - konspekt zajęć z biologii w klasie I gimnazjum

- n +

Jak udzielać pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, krwawień i omdleń.

KONSPEKT LEKCJI Z BIOLOGII W KLASIE I GIMNAZJUM

mgr EWA LIPSKA
NAUCZYCIEL W ZESPOLE SZKÓŁ
W CZARNEM.

CELE ZAJĘĆ:
Wiadomości:
- zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, krwawień i omdleń
- poznanie pojęć: pierwsza pomoc, złamanie, zwichnięcie, omdlenie, krwotok
- zapoznanie z podstawowym wyposażeniem apteczki

Umiejętności:
- samodzielne udzielanie pierwszej pomocy zgodnie z poznanymi zasadami
- umiejętność samodzielnego wyposażenia apteczki

Postawy:
- Wyrobienie nawyków udzielania pomocy poszkodowanemu i nie pozostawiania go samego bez pomocy

UWAGA!
Na lekcję w charakterze eksperta (niektóre zadania są wykonywane i punktowane) proponuję zaprosić lekarza szkolnego lub pielęgniarkę szkolną - w razie sytuacji spornych bezpieczniej jest odnieść się do ich wiedzy i doświadczenia.

METODY PRACY:
- pogadanka, pokaz, gry dydaktyczne, praktyczne ćwiczenia
-
FORMY PRACY:
- praca w zespołach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- apteczka samochodowa
- apteczka - torba sanitarna np. zabierana przez prowadzącego wycieczkę szkolną, materiały wyposażające apteczkę
- sprzęt do unieruchamiania kończyny (np.deski, szyny)
- foliogram- objawy omdleń, rodzaje i objawy krwotoków

PRZEBIEG LEKCJI:
1. Czynności organizacyjno - porządkowe.
- sprawdzenie obecności
- podział klasy na 5 grup ćwiczeniowych
2. Wprowadzenie do tematu.
Na dzisiejszej lekcji poznamy zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, omdleń, krwotoków i oparzeń oraz wspólnie przećwiczymy jak postępować w przypadku ich zaistnienia.
Uczniowie przy pomocy nauczyciela próbują odpowiedzieć na następujące pytania:
- Co waszym zdaniem oznacza pojęcie - PIERWSZA POMOC (albo pomoc przedlekarska)
Odp. (dla osób wdrażających w/w konspekt zajęć) - pierwsza pomoc (pomoc przedlekarska) - to proste czynności (zabiegi) wykonane osobie poszkodowanej w nagłych wypadkach, które zagrażają jego zdrowiu albo życiu. Należy pamiętać że pomoc udzielona na czas może uratować życie człowieka.
- Kiedy i kto powinien udzielać pierwszej pomocy - czy może to być każda osoba która znajdzie się na miejscu zdarzenia?
Odp. Ze względu na ograniczony dostęp do opieki medycznej w różnych miejscach gdzie może zdarzyć się wypadek każdy człowiek powinien jak najszybciej umieć udzielić pierwszej pomocy osobie, która tego wymaga.
- Czy waszym zdaniem każdy powinien znać zasady udzielania pierwszej pomocy?
Odp. Każdy powinien znać zasady udzielania pierwszej pomocy, gdyż pierwsza pomoc udzielona na czas często przesądza o dalszym zdrowiu i życiu osoby, która uległa wypadkowi.

3. Charakterystyka złamań i zwichnięć - przedstawia nauczyciel.
Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: złamanie i zwichnięcie oraz zwraca uwagę na charakterystyczne objawy złamań i zwichnięć.
* ZŁAMANIE - (wg. książki A.Dziak, M.Dziak, B.Kamiński - Pierwsza pomoc, PZWL, W-Wa 1989 r.) - to całkowite lub częściowe przerwanie kości. Złamanie może być zamknięte któremu nie towarzyszy przerwanie ciągłości skóry i otwarte ,któremu towarzyszy przerwanie skóry.
* ZWICHNIĘCIE - to przesunięcie się powierzchni stawu w stosunku do siebie.

* ĆWICZENIE DLA GRUP (klasa podzielona została na 5 grup).
Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują zadanie - polega ono na przyszeregowaniu karteczek z objawami do odpowiedniego przypadku, czy to złamania czy zwichnięcia.
Za najszybsze wykonanie ćwiczenia i jego przedstawienie grupa w ramach rywalizacji otrzymuje 1 punkt.
ZŁAMANIE ZWICHNIĘCIE
Poszkodowany nie może wykonać żadnego ruch zranioną kończyną Ból w stawie.
Ból nasilający się nawet przy niewielkim poruszeniu się. Zniekształcenie lub obrzęk stawu
Zniekształcenie i obrzęk kończyny. Ograniczenie ruchów
* Pogadanka z uczniami - jak postąpić w przypadku rozpoznania złamania oraz wspólne ustalenie zasad postępowania - nauczyciel pokazuje jak unieruchomić złamaną kończynę?

ZASADY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZŁAMANIA:
- po stwierdzeniu złamania nie należy poruszać złamaną kończyną ze względu na możliwość przemieszczenie się odłamków kości
- należy unieruchomić dwa sąsiadujące ze sobą stawy (w przypadku zwichnięcia unieruchamiamy tylko uszkodzony staw)
- złamaną kończynę należy ułożyć nieco wyżej, aby ograniczyć obrzęk

4. Charakterystyka omdleń- wyjaśnia nauczyciel lub pielęgniarka szkolna.
Nauczyciel lub pielegniarka wyjaśniają pojęcie- OMDLENIE zwracając uwagę na jego objawy:

* OBJAWY OMDLEŃ: (prezentacja na foliogramie)
- mroczki przed oczami
- osłabnięcie często nagłe
- bladość skóry
- utrata przytomności
- tętno słabo wyczuwalne
- słaby oddech

* ĆWICZENIE DLA GRUP - wypiszcie w grupach po 4 czynności, które mogą pomóc osobie w przypadku omdlenia (grupa, która zrobi to najszybciej i bezbłędnie otrzymuje 2 punkty).
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
- u osoby leżącej unieś nogi do góry
- zapewnij dostęp świeżego powietrza
- można osobę posadzić na krześle i silnie pochylić ją do przodu tak aby jej głowa weszła między kolana
- twarz spryskać zimną wodą

5. Pojęcie, rodzaje i objawy krwotoków - przedstawia nauczyciel na foliogramie.
KRWOTOK - to przerwanie ciągłości naczynia krwionośnego w wyniku, którego następuje utrata krwi. Objawy krwawienia i ilość utraconej krwi są zależne od rodzaju uszkodzenia naczyń krwionośnych.

RODZAJE KRWOTOKÓW I ICH OBJAWY:
a) krwotok tętniczy - krew tryska silnym strumieniem i jest koloru jasnoczerwonego
b) krwotok żylny - duża utrata krwi płynącej wolno o kolorze ciemonoczerwonym (nie ma "TĘTNIENIA" fali krwi)
c) krwotok miąższowy - z naczyń włosowatych
* Pokaz i omówienie przez nauczyciela przy pomocy uczniów zasad postępowania w przypadku różnych krwotoków.

* ĆWICZENIE DLA GRUP: uczniowie w grupach otrzymują zadanie polegające na wykonaniu prawidłowo przy użyciu odpowiednich materiałów zatamowania krwotoków: żylnego i tętniczego (za prawidłowe wykonanie 2-ch opatrunków każda grupa otrzymuje po 1 punkcie - max 2 za zadanie).

ZASADY ZAHAMOWANIA KRWAWIENIA I ZAŁOŻENIA OPATRUNKÓW:
- krwawienie żylne - ranę należy przykryć opatrunkiem w kolejności: gaza, mocno zwinięty zwitek waty lub ligniny i dość mocno zaciśnięta opaska elastyczna (jeśli krwawienie jest na kończynie należy ją unieść lekko do góry).
- Krwawienie tętnicze - wymaga zastosowania ucisku ręcznego tętnicy, który polega na dociśnięciu jej palcami lub pięścią do kości następnie zakładamy opatrunek uciskowy w kolejności: gaza, wata, dociśnięta opaska elastyczna lub uciskowa lub np.dętka rowerowa. Uwaga na to, aby ucisk był czasowy, gdyż zbyt długi może spowodować niedokrwienie kończyny.

6. ĆWICZENIE DLA GRUP: Jak powinna być wyposażona apteczka samochodowa lub torba sanitarna? - poszczególne grupy otrzymują apteczki i mają w nich zrobić porządek, który polega na wyjęciu tego co jest zbędne, a dołożeniu spośród przedmiotów leżących na stole tego co może być przydatne (za prawidłowe uporządkowanie apteczki grupa otrzymuje 2 punkty).

WYPOSAŻENIE APTECZKI:
* materiały opatrunkowe: gaza, wata, bandaże zwykłe i elastyczne, opatrunki jałowe
* środki dezynfekcyjne: spirytus, jodyna, woda utleniona
* leki:
- Przeciwbólowe (APAP, PYRALGIN)
- Nasercowe (CARDIAMID)
- Uspokajające (RELANIUM, NEOSPASMINA)
- Krople żołądkowe
- Leki przeciwwymiotne (AVIOMARIN)
* Nożyczki, agrafki, chusty trójkątne
* Opaska uciskowa
Należy zwracać uwagą na terminy ważności!!!

6. Podsumowanie zajęć - podliczenie punktów za poszczególne zadania i wyłonienie najlepszej grupy- dokonanie oceny aktywności grup i wyróżniających się uczniów (maksymalna ilość punktów za poszczególne zadania to 7 punktów.

LITERATURA:
- PIERWSZA POMOC - A.Dziak, M.Dziak, B.Kamiński - PZWL, W-wa 1989
- WYPADEK - CO ROBIĆ? - R.Majakowski - PZWL, W-wa 1988

Opracowanie: mgr Ewa Lipska

Wyświetleń: 13656


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.