Katalog Ewa Lipska Biologia, Scenariusze Jak udzielać pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, krwawień, omdleń? - konspekt zajęć z biologii w klasie I gimnazjumJak udzielać pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, krwawień i omdleń.KONSPEKT LEKCJI Z BIOLOGII W KLASIE I GIMNAZJUMmgr EWA LIPSKA NAUCZYCIEL W ZESPOLE SZKÓŁ W CZARNEM. CELE ZAJĘĆ: Wiadomości: - zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, krwawień i omdleń - poznanie pojęć: pierwsza pomoc, złamanie, zwichnięcie, omdlenie, krwotok - zapoznanie z podstawowym wyposażeniem apteczki Umiejętności: - samodzielne udzielanie pierwszej pomocy zgodnie z poznanymi zasadami - umiejętność samodzielnego wyposażenia apteczki Postawy: - Wyrobienie nawyków udzielania pomocy poszkodowanemu i nie pozostawiania go samego bez pomocy UWAGA! Na lekcję w charakterze eksperta (niektóre zadania są wykonywane i punktowane) proponuję zaprosić lekarza szkolnego lub pielęgniarkę szkolną - w razie sytuacji spornych bezpieczniej jest odnieść się do ich wiedzy i doświadczenia. METODY PRACY: - pogadanka, pokaz, gry dydaktyczne, praktyczne ćwiczenia - FORMY PRACY: - praca w zespołach ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - apteczka samochodowa - apteczka - torba sanitarna np. zabierana przez prowadzącego wycieczkę szkolną, materiały wyposażające apteczkę - sprzęt do unieruchamiania kończyny (np.deski, szyny) - foliogram- objawy omdleń, rodzaje i objawy krwotoków PRZEBIEG LEKCJI: 1. Czynności organizacyjno - porządkowe. - sprawdzenie obecności - podział klasy na 5 grup ćwiczeniowych 2. Wprowadzenie do tematu. Na dzisiejszej lekcji poznamy zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku złamań, zwichnięć, omdleń, krwotoków i oparzeń oraz wspólnie przećwiczymy jak postępować w przypadku ich zaistnienia. Uczniowie przy pomocy nauczyciela próbują odpowiedzieć na następujące pytania: - Co waszym zdaniem oznacza pojęcie - PIERWSZA POMOC (albo pomoc przedlekarska) Odp. (dla osób wdrażających w/w konspekt zajęć) - pierwsza pomoc (pomoc przedlekarska) - to proste czynności (zabiegi) wykonane osobie poszkodowanej w nagłych wypadkach, które zagrażają jego zdrowiu albo życiu. Należy pamiętać że pomoc udzielona na czas może uratować życie człowieka. - Kiedy i kto powinien udzielać pierwszej pomocy - czy może to być każda osoba która znajdzie się na miejscu zdarzenia? Odp. Ze względu na ograniczony dostęp do opieki medycznej w różnych miejscach gdzie może zdarzyć się wypadek każdy człowiek powinien jak najszybciej umieć udzielić pierwszej pomocy osobie, która tego wymaga. - Czy waszym zdaniem każdy powinien znać zasady udzielania pierwszej pomocy? Odp. Każdy powinien znać zasady udzielania pierwszej pomocy, gdyż pierwsza pomoc udzielona na czas często przesądza o dalszym zdrowiu i życiu osoby, która uległa wypadkowi. 3. Charakterystyka złamań i zwichnięć - przedstawia nauczyciel. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: złamanie i zwichnięcie oraz zwraca uwagę na charakterystyczne objawy złamań i zwichnięć. * ZŁAMANIE - (wg. książki A.Dziak, M.Dziak, B.Kamiński - Pierwsza pomoc, PZWL, W-Wa 1989 r.) - to całkowite lub częściowe przerwanie kości. Złamanie może być zamknięte któremu nie towarzyszy przerwanie ciągłości skóry i otwarte ,któremu towarzyszy przerwanie skóry. * ZWICHNIĘCIE - to przesunięcie się powierzchni stawu w stosunku do siebie. * ĆWICZENIE DLA GRUP (klasa podzielona została na 5 grup). Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują zadanie - polega ono na przyszeregowaniu karteczek z objawami do odpowiedniego przypadku, czy to złamania czy zwichnięcia. Za najszybsze wykonanie ćwiczenia i jego przedstawienie grupa w ramach rywalizacji otrzymuje 1 punkt.
ZASADY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZŁAMANIA: - po stwierdzeniu złamania nie należy poruszać złamaną kończyną ze względu na możliwość przemieszczenie się odłamków kości - należy unieruchomić dwa sąsiadujące ze sobą stawy (w przypadku zwichnięcia unieruchamiamy tylko uszkodzony staw) - złamaną kończynę należy ułożyć nieco wyżej, aby ograniczyć obrzęk 4. Charakterystyka omdleń- wyjaśnia nauczyciel lub pielęgniarka szkolna. Nauczyciel lub pielegniarka wyjaśniają pojęcie- OMDLENIE zwracając uwagę na jego objawy: * OBJAWY OMDLEŃ: (prezentacja na foliogramie) - mroczki przed oczami - osłabnięcie często nagłe - bladość skóry - utrata przytomności - tętno słabo wyczuwalne - słaby oddech * ĆWICZENIE DLA GRUP - wypiszcie w grupach po 4 czynności, które mogą pomóc osobie w przypadku omdlenia (grupa, która zrobi to najszybciej i bezbłędnie otrzymuje 2 punkty). PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI: - u osoby leżącej unieś nogi do góry - zapewnij dostęp świeżego powietrza - można osobę posadzić na krześle i silnie pochylić ją do przodu tak aby jej głowa weszła między kolana - twarz spryskać zimną wodą 5. Pojęcie, rodzaje i objawy krwotoków - przedstawia nauczyciel na foliogramie. KRWOTOK - to przerwanie ciągłości naczynia krwionośnego w wyniku, którego następuje utrata krwi. Objawy krwawienia i ilość utraconej krwi są zależne od rodzaju uszkodzenia naczyń krwionośnych. RODZAJE KRWOTOKÓW I ICH OBJAWY: a) krwotok tętniczy - krew tryska silnym strumieniem i jest koloru jasnoczerwonego b) krwotok żylny - duża utrata krwi płynącej wolno o kolorze ciemonoczerwonym (nie ma "TĘTNIENIA" fali krwi) c) krwotok miąższowy - z naczyń włosowatych * Pokaz i omówienie przez nauczyciela przy pomocy uczniów zasad postępowania w przypadku różnych krwotoków. * ĆWICZENIE DLA GRUP: uczniowie w grupach otrzymują zadanie polegające na wykonaniu prawidłowo przy użyciu odpowiednich materiałów zatamowania krwotoków: żylnego i tętniczego (za prawidłowe wykonanie 2-ch opatrunków każda grupa otrzymuje po 1 punkcie - max 2 za zadanie). ZASADY ZAHAMOWANIA KRWAWIENIA I ZAŁOŻENIA OPATRUNKÓW: - krwawienie żylne - ranę należy przykryć opatrunkiem w kolejności: gaza, mocno zwinięty zwitek waty lub ligniny i dość mocno zaciśnięta opaska elastyczna (jeśli krwawienie jest na kończynie należy ją unieść lekko do góry). - Krwawienie tętnicze - wymaga zastosowania ucisku ręcznego tętnicy, który polega na dociśnięciu jej palcami lub pięścią do kości następnie zakładamy opatrunek uciskowy w kolejności: gaza, wata, dociśnięta opaska elastyczna lub uciskowa lub np.dętka rowerowa. Uwaga na to, aby ucisk był czasowy, gdyż zbyt długi może spowodować niedokrwienie kończyny. 6. ĆWICZENIE DLA GRUP: Jak powinna być wyposażona apteczka samochodowa lub torba sanitarna? - poszczególne grupy otrzymują apteczki i mają w nich zrobić porządek, który polega na wyjęciu tego co jest zbędne, a dołożeniu spośród przedmiotów leżących na stole tego co może być przydatne (za prawidłowe uporządkowanie apteczki grupa otrzymuje 2 punkty). WYPOSAŻENIE APTECZKI: * materiały opatrunkowe: gaza, wata, bandaże zwykłe i elastyczne, opatrunki jałowe * środki dezynfekcyjne: spirytus, jodyna, woda utleniona * leki: - Przeciwbólowe (APAP, PYRALGIN) - Nasercowe (CARDIAMID) - Uspokajające (RELANIUM, NEOSPASMINA) - Krople żołądkowe - Leki przeciwwymiotne (AVIOMARIN) * Nożyczki, agrafki, chusty trójkątne * Opaska uciskowa Należy zwracać uwagą na terminy ważności!!! 6. Podsumowanie zajęć - podliczenie punktów za poszczególne zadania i wyłonienie najlepszej grupy- dokonanie oceny aktywności grup i wyróżniających się uczniów (maksymalna ilość punktów za poszczególne zadania to 7 punktów. LITERATURA: - PIERWSZA POMOC - A.Dziak, M.Dziak, B.Kamiński - PZWL, W-wa 1989 - WYPADEK - CO ROBIĆ? - R.Majakowski - PZWL, W-wa 1988 Opracowanie: mgr Ewa Lipska Wyświetleń: 13656
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |