Katalog

Agnieszka Frontczak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak odnieść sukces w życiu?

- n +

Jak odnieść sukces w życiu?

Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy drugiej szkoły ponadgimnazjalnej.

Treści:
- Czym jest sukses?
- Czynniki warunkujące sukces.
- Moje predyspozycje do osiągania sukcesu.
- Jak zostać człowiekiem sukcesu?

Cele:
- Uświadomienie znaczenia ustawicznego kształcenia i pracy nad rozwojem osobistym.
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, planowania i organizacji czasu
- Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia.

Osiągnięcia uczniów - po zajęciach uczeń powinien:
- rozumieć znaczenie pracy nad sobą,
- potrafić ocenić swoje mocne i słabe strony,
- umieć zaplanować swoje działania,
- postrzegać siebie jako człowieka sukcesu.

Metody i formy pracy:

- praca indywidualna,
- praca w grupach,
- "burza mózgów",
- dyskusja.

Środki dydaktyczne:
- arkusze papieru, flamastry,
- karta pracy: Moje predyspozycje do osiągnięcia sukcesu,
- plansze: Etapy osiągnięcia sukcesu, Cechy człowieka sukcesu.

Sposób przeprowadzenia zajęć:
- nauczyciel podaje temat lekcji i stawia pytanie: Jak to się dzieje, że jedni ludzie osiągają sukces a inni nie?
- podział klasy na grupy (6-osobowe),
- grupy za pomocą dostępnych środków dydaktycznych, własnych pomysłów próbują zaprezentować rozumienia słowa sukces (10 minut),
- grupy przedstawiają swoje propozycje,
- nauczyciel podaje definicję sukcesu: SUKCES - jest działaniem na najwyższym poziomie swoich możliwości w kierunku realizacji własnych w pełni uświadomionych pragnień z zachowaniem uniwersalnego kodeksu moralnego oraz równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami (intelektualną, fizyczną, emocjonalną, duchową),
- uczniowie metodą "burzy mózgów" rozwiązują problem: Co pozwala odnieść sukces?
- propozycje uczniów zapisywane są na tablicy, np.
- ambicja, wytrwałość, plan, cierpliwość, pieniądze, wiara w siebie, realizacja marzeń, wykształcenie, praca nad sobą, itd.
- nauczyciel podsumowuje ćwiczenie np., wg. amerykańskiego profesora Petera Druckera do sukcesu prowadzą trzy elementy:
kompetencje + wiedza o sobie samym +komunikatywność = SUKCES
- uczniowie indywidualnie wypełniają kartę pracy: Moje predyspozycje do osiągnięcia sukcesu.
- uczniowie dzielą się spostrzeżeniami, krótka dyskusja
- nauczyciel zawiesza na tablicy plakaty z napisami:
Etapy osiągnięcia sukcesu  Cechy człowieka sukcesu

swoje propozycje uczniowie zapisują na plakatach.

Wnioski:
- sukces nie jest dziełem przypadku,
- sukces zależy od własnej pracy,
- w każdym człowieku tkwi potencjał, który można rozwinąć.

KARTA PRACY INDYWIDUALNEJ
"Moje predyspozycje do osiągnięcia sukcesu"
 
Kompetencje
(co potrafię robić)
Wiedza o sobie
(zdolności, stan zdrowia, cechy charakteru)
Komunikatywność
(stosunki z innymi ludźmi, współpraca w grupie)
 








 
 
Scenariusz lekcji napisałam korzystając z materiałów zawartych w Biuletynie nr.4 wydanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Koninie pt. "Wychowanie do przedsiębiorczości".

Opracowanie: Agnieszka Frontczak

Wyświetleń: 4917


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.