Katalog Barbara Bielecka Ekonomia, Program nauczania Zarządzanie małą firmą - program zajęć edukacyjnychProgram zajęć edukacyjnych "Zarządzanie małą firmą"Cele edukacyjneKształtowanie umiejętności - Rozpoczęcia działalności gospodarczej - Korzystania z przepisów prawnych i innych źródeł prawa - Prowadzenia dokumentacji firmy - Organizacji pracy własnej i grupowej - Prowadzenia negocjacji - Planowania i analizowania działalności firmy - Prowadzenia działalności marketingowej Zadania szkoły - Zapewnienie dostępu do aktów prawnych - Udostępnianie uczniom wzorów dokumentów, regulaminów, schematów - Umożliwienie zapoznania się z działalnością małych firm poprzez organizacje praktyk zawodowych, spotkania z przedsiębiorcami, wycieczki do wybranych firm - Zapewnienie uczniom dostępu do pracowni komputerowych, oprogramowania, internetu Treści kształcenia - Przedsiębiorczość podstawą podejmowania działalności - Wybór formy działalności gospodarczej - Zagadnienia prawne związane z funkcjonowaniem małej firmy - Opracowanie planu działalności gospodarczej - Opracowanie planów finansowych - Źródła finansowania działalności - Kontrola finansów - Zarządzanie firmą - Organizacja małej firmy - Opracowanie planu marketingowego - Promocja i sprzedaż produktów - Ocena działalności firmy - Podejmowanie decyzji w sprawach firmy Osiągnięcia - Stosowanie przepisów prawnych - Umiejętność założenia małej firmy - Sporządzanie planów gospodarczych: rzeczowych, finansowych, marketingowego - Ocena otoczenia rynkowego firmy - Umiejętność oceny potencjału rynkowego i sprzedaży, konkurencji - Umiejętność obliczania i odprowadzania podatków i innych obciążeń firmy - Umiejętność prowadzenia negocjacji, rozmowy kwalifikacyjnej - Dokonywanie analiz wielkości ekonomicznych - Przetwarzanie informacji pierwotnych i wtórnych - Umiejętność prezentacji firmy, pracy w zespole, tworzenia strategii działania firmy w warunkach gospodarki rynkowej - Umiejętność prowadzenia ewidencji. TREŚCI KSZTAŁCENIA Klasa IV 3 godziny tygodniowo Moduł I Wybór formy działalności gospodarczej 15 tygodni x 3 godz. = 48 godzin Dział I Przedsiębiorczość podstawą podejmowania działalności gospodarczej - 6 godz 1. Rozwijanie pewności siebie 2. Cechy przedsiębiorcy 3. Analiza zasobów ludzkich i ekonomicznych Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie: - Określania cech charakteru i budowania pewności siebie - Opisywania cech przedsiębiorcy - Oceny zasobów ludzkich i ekonomicznych Uczeń powinien - Poznać co pomaga w poprawianiu pewności siebie - Przekonać się że sukces zależy od jego woli - Wiedzieć ze zasoby ludzkie i ekonomiczne pomogą mu w osiągnięciu kariery zawodowej Dział II Zagadnienia prawne związane z funkcjonowaniem małej firmy - 20 godz 1. Formy prawno organizacyjne prowadzenia działalności. 2. Ubezpieczenia społeczne i gospodarcze. 3. Podatki i inne obciążenia. 4. Zezwolenia na prowadzenie działalności. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Korzystania ze źródeł prawa - Obliczania podatków - Wypełnianie niezbędnych dokumentów Uczeń powinien - Poznać formy prawne - Wiedzieć jakie podatki płaca małe firmy - Znać ofertę ubezpieczeniową - Znać dziedziny wymagające zezwolenia na prowadzenie działalności Dział III Powstanie małej firmy - 22 godz 1. Wybór rodzaju działalności. 2. Firma jednoosobowa czy spółka? 3. Formalności związane z utworzeniem firmy. 4. Komunikacja z otoczeniem firmy. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Załatwiania formalności związanych z powstaniem firmy - Prowadzenia komunikacji z otoczeniem - Wyboru rodzaju działalności Uczeń powinien - Znać formalności związane z utworzeniem firmy - Otoczenie bezpośrednie i pośrednie firmy - Rozpoznać sytuacje wymagająca podwyższenia kapitału lub zmiany struktury działalności Moduł II Planowanie działalności firmy i jej finansowanie 14 tygodni x 3 godz = 42 godziny Dział I Opracowanie planu działalności gospodarczej - 12 godz 1. Cele planowania. 2. Układ planu i zasady jego redagowania. 3. Planowanie działalności handlowej, usługowej, produkcyjnej. 4. Redagowanie planu wybranej działalności. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Redagowania planu gospodarczego - Przygotowania materiałów niezbędnych w procesie planowania - Stosowania zasad i metod planowania Uczeń powinien - Poznać zasady opracowywania planów gospodarczych - Umieć zredagować prosty plan gospodarczy - Wiedzieć jakie metody wybrać do opracowania planu Dział II Opracowanie planów finansowych - 16 godz 1. Oszacowanie jednorazowych kosztów uruchomienia działalności. 2. Oszacowanie kosztów operacyjnych. 3. Przewidywany rachunek wyników. 4. Oszacowanie przepływu gotówki. 5. Wyliczenie punktu pojawienia się zysku i strefy bezpieczeństwa.. 6. Wyliczenie wartości netto firmy. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Tworzenia planów finansowych - Obliczania wskaźników finansowych Uczeń powinien - Poznać zasady opracowywania planów finansowych - Umieć interpretować wskaźniki ekonomiczne - Umieć podejmować decyzje na podstawie wskaźników ekonomicznych Dział III Źródła finansowania firmy - 14 godz 1. Pozyskiwanie kapitałów na działalność. 2. Leasing i dzierżawa. 3. Kredyt bankowy i pozabankowy.. 4. Kredyt handlowy i jego znaczenie. 5. Kontrola finansów(konto bankowe, prowadzenie dokumentacji, zarządzanie przepływem gotówki) Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Załatwiania formalności związanych z uzyskaniem kredytu - Biegłego wypełniania dokumentów - Prowadzenia dokumentacji Uczeń powinien - Poznać zasady kredytowania działalności - Znać zasady leasingu środków trwałych - Racjonalnie gospodarować środkami finansowymi - Znać źródła finansowania firmy Klasa V 3 godziny tygodniowo Moduł III Zarządzanie małą firmą 14 tygodni x 3 godz = 42 godziny Dział I Istota zarządzania - 11 godzin 1. Etapy procesu decyzyjnego(Planowanie toku zadań. Organizacja. Zatrudnianie Przewodzenie i motywacja. Sprawowanie kontroli) 2. Wykorzystanie komputera w firmie. 3. Plan gospodarczy jako narzędzie zarządzania firmą. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Współdziałania z otoczeniem - Organizowania pracy własnej - Wykorzystania komputera w firmie Uczeń powinien - Poznać zasady zarządzania firmą - Umieć zaplanować zadania (produkcyjne, handlowe, usługowe) - Znać formy sprawowania kontroli - Umieć stosować bodźce ekonomiczne w procesie zarządzania Dział II Organizacja małej firmy - 16 godz 1. Zasady dobrej organizacji. 2. Scentralizowane i zdecentralizowane podejmowanie decyzji. 3. Organizacja formalna i nieformalna. 4. Odpowiedzialność a zakres władzy. 5. Zatrudnienie w firmie. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Właściwej organizacji pracy - Ponoszenia odpowiedzialności za podjęte decyzje - Prowadzenia negocjacji - Prowadzenia korespondencji w sprawach osobowych Uczeń powinien - Poznać zasady organizacji i je stosować - Znać zasady zatrudniania i sposoby poszukiwania pracowników - Umieć ocenić strukturę zatrudnienia - Wskazać konsekwencje wynikające z nadmiernej płynności kadr - Wiedzieć jakie bodźce należy stosować przy motywacji pracowników Dział III Doradztwa w zakresie działalności firmy - 15 godz 1. Istota doradztwa gospodarczego 2. Pomoc prawna w prowadzeniu działalności. 3. Doradztwo podatkowe i rachunkowe. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Korzystania z doradztwa w prowadzeniu firmy - Ponoszenia odpowiedzialności za podjęte decyzje Uczeń powinien - Poznać systemy organizacyjne doradztwa - Poznać rolę doradztwa w biznesie - Umieć dokonać wyboru agencji doradczej Moduł IV Marketing małej firmy 14 tygodni x 3 godz = 42 godziny Dział I Opracowanie planu marketingowego firmy -16 godz 1. Układ planu marketingowego. 2. Plan marketingowy firmy handlowej, usługowej, produkcyjnej. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Opracowywania planu marketingowego Uczeń powinien - Poznać zasady budowy planu marketingowego - Opracować plan marketingowy małej firmy Dział II Promocja produktu i firmy - 12 godz 1. Narzędzia i formy promocji. 2. Zakres promocji w małych firmach. 3. Ocena skuteczności promocji. 4. Rachunek ekonomiczny podstawą podejmowania decyzji w zakresie promocji. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Stosowania różnych form promocji - Oceny stosowanych narzędzi promocyjnych - Współpracy z instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie reklamy Uczeń powinien - Poznać zasady stosowania instrumentów marketingowych - Opracować prostą kampanie reklamową - Oszacować koszty promocji i określić skuteczność działań promocyjnych Dział III Sprzedaż produktów - 14 godz 1. Etapy sprzedaży. 2. Narzędzia zwiększania sprzedaży. 3. Ewidencja sprzedaży w małej firmie. Cel Osiągnięcie przez ucznia umiejętności w zakresie - Opisywania czynności związanych ze zwiększeniem wartości i ilości sprzedaży - Prowadzenia ewidencji sprzedaży - Ustalania zapotrzebowania na towary - Rozliczania inwentaryzacji Uczeń powinien - Poznać zasady zwiększania przychodów ze sprzedaży - Umieć przeprowadzić rozmowę sprzedażową - Znać zasady ustalania zapotrzebowania na towary - Umieć sporządzać sprawozdania związane z obrotem towarowym Opracowanie: Barbara Bielecka Wyświetleń: 4863
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |