AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Wtorek
Geografia, Scenariusze

Przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa na świecie

- n +

"Przyrodnicze i poza przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa na świecie"

Przedmiot: Geografia

Scenariusz lekcji dla klasy IV lub klasy II "nowego liceum"

Cele operacyjne:

A) WIADOMOŚCI:
- określenie czynników przyrodniczych i poza przyrodniczych decydujących o rozwoju rolnictwa

B) UMIEJĘTNOŚCI:
- odróżnianie czynników przyrodniczych od poza przyrodniczych
- wskazywanie na przykładach wpływu poszczególnych czynników na rozwój rolnictwa
w różnych regionach świata

C) POSTAWY:
- współpraca uczniów w grupie
- rozbudzanie aktywności poznawczej
- prezentacja własnego zdania

Metody pracy:
- metoda aktywizująca: " burza mózgów"
- metoda operatywna: praca z tekstem w słownikach, praca z mapami tematycznymi

Formy pracy:
- praca indywidualna i praca w grupie
- praca z mapą
- prezentacja

Środki dydaktyczne:
- Atlas świata
- Mapa fizyczna świata
- duże arkusze papieru
- mazaki
- " Słownik encyklopedyczny - geografia", Wyd. "Europa", Wrocław 1998
- Flis. J., " Szkolny słownik geograficzny", WSiP, Warszawa 1982
- Podręczniki Wyd. Szkol. PWN

Przebieg lekcji:
Fazy lekcji Czynności uczniów Czynności nauczyciela Środki dydaktyczne
WSTĘPNA




- uczniowie w czasie przeznaczonym przez nauczyciela / ok. 5 min./ przygotowują się i ustalają jedną wersję odp. dla całej grupy








- uczeń wyznaczony przez własną grupę prezentuje całej klasie zadane definicje
- w ramach wprowadzenia nauczyciel przedstawia cele lekcji i podaje zagadnienia będące treścią lekcji
-nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy, którym przydziela zadania:
grupa 1.
Korzystając z dostępnych źródeł przypomnij pojęcie rolnictwa i określ czym się zajmuje?
grupa 2.
Korzystając z dostępnych źródeł przypomnij pojęcie czynników rozwoju rolnictwa i podaj ich ogólną klasyfikację?


- nauczyciel nadzoruje poprawność def. i zapisów w zeszytach oraz ocenia sposób prezentacji





Podręczniki, "Słownik encyklopedyczny - geografia", Wyd. Europa, Wrocław 1998.
Flis J., "Szkolny słownik geograficzny", WSiP, Warszawa 1982



GŁÓWNA






- uczniowie pracują indywidualnie: kolorowymi mazakami wpisują swoje propozycje / każdy uczeń stosownie dla grupy do której został przydzielony /
- uczniowie nie oceniają propozycji swoich kolegów i koleżanek

















- po wyczerpaniu propozycji / ok. 15 min./ uczniowie próbują spośród podanych czynników wskazać najważniejsze i marginalne






- uczniowie przygotowując się do udzielenia odpowiedzi / ok. 15 min./ pracują w podgrupach korzystając ze zdobytych w czasie lekcji wiadomości oraz map hipsograficznych i tematycznych / np. klimatyczne, glebowe, gospodarcze /

- po upływie określonego czasu wyznaczeni uczniowie prezentują wyniki pracy
I. - nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady pracy w tej części lekcji - metodą aktywizującą "burzą mózgów" - określa cel metody i sposób działania
- wcześniej wyznaczone grupy otrzymują nowe zadania:
na rozwieszonych w klasie dużych arkuszach papieru - osobne dla czynników przyrodniczych i osobne dla poza przyrodniczych- uczniowie wpisują swoje propozycje
- nauczyciel nie ocenia treści wpisywanych propozycji ale nadzoruje pracę uczniów, by propozycje się nie powtarzały.
grupa 1.
Ma za zadanie wpisać jak największą ilość czynników przyrodniczych wpływających na rozwój rolnictwa
grupa 2.
Wpisuje jak największa ilość czynników poza przyrodniczych

- w podsumowaniu nauczyciel ocenia zaangażowanie poszczególnych uczniów przy "burzy mózgów" i pracy operatywnej
II. - nauczyciel proponuje odnieść przedstawione przez uczniów propozycje do konkretnych krajów i regionów świata:
Grupa 1. dla Polski i wybranego kraju UE
Grupa 2. na kontynencie Ameryki N. i w Afryce
- nauczyciel sugeruje by do opracowania zagadnienia grupy podzieliły się na 2 części






- duże arkusze papieru
- kolorowe mazaki



























- atlasy świata
- mapa hipsograficzna świata
- dotychczasowe notatki z lekcji


KOŃCOWA

- uczeń-ochotnik podsumowuje wyniki pracy na lekcji
- uczniowie proponują tekst notatki do zeszytu
- nauczyciel prosi o podsumowanie w formie odpowiedzi na pytanie
"Jakie znaczenie w rozwoju rolnictwa w poszczególnych krajach i regionach świata mają czynniki poza przyrodnicze w stosunku do czynników przyrodniczych? ".
- nauczyciel podsumowuje i ocenia zaangażowanie uczniów w czasie lekcji
Zadanie domowe:
- Oceń znaczenie przyrodniczych i poza przyrodniczych warunków rozwoju rolnictwa w wybranym kraju bądź regionie Azji.

OCENA LEKCJI:

PLUSY:

- aktywność uczniów
- możliwość prezentowania własnego zdania
- dochodzenie do wiedzy poprzez własną pracę
- możliwość tworzenia wielu pomysłów
- uczenie tolerancji dla odmiennego zdania kolegi/koleżanki

MINUSY:

- metoda trudna do zrealizowania w klasie o dużej liczbie uczniów / pow. 30 /
- w małej sali może być utrudnione poruszanie się uczniów co jest niezbędne przy zapisywaniu pomysłów na dużych arkuszach papieru
- nauczycielowi trudno kontrolować pracę na lekcji, szczególnie gdy klasa po raz pierwszy pracuje tą metodą
- duży hałas, uczniowie przy ustalaniu jednej wersji mogą przestać się słyszeć i szybko się męczą lekcją

Opracowanie: mgr Aleksandra Wtorek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6732


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.