![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Szeląg Różne, Artykuły Rozwiązywanie sytuacji trudnychRozwiązywanie sytuacji trudnychW związku ze zwiększającą się potrzebą przeciwdziałania zjawiskom zagrażającym zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci i młodzieży, zwiększającą się liczbą czynników destrukcyjnych oraz w celu przeciwdziałania zjawiskom agresji i przemocy, nasza szkoła uznała za konieczne opracowanie wielopoziomowych działań profilaktycznych. Diagnoza środowiska lokalnego i szkoły potwierdziła, że nasza szkoła nie jest wolna od przemocy oraz innych trudnych sytuacji; konfliktów w relacjach uczeń - uczeń, uczeń - nauczyciel, nauczyciel - rodzic.W naszej szkole działa Zespół szybkiego reagowania na sytuacje patologiczne. Tworzą go: nauczyciel chemii i fizyki - będący wychowawcą klasy, nauczyciel wych. fizycznego, oraz wychowawca świetlicy szkolnej. Opiekuje się tym zespołem pedagog szkolny. Działanie zespołu polega na podejmowaniu szybkiej interwencji w przypadku ujawnienia wśród uczniów faktu przemocy lub powstaniu sytuacji trudnej wymagającej odpowiedniego rozwiązania. Zespół stara się wyjaśnić okoliczności zdarzenia oraz dociec przyczyn, które doprowadziły do jego powstania. Poprzez rozmowy z uczestnikami zdarzenia stara się rozwiązać powstały konflikt. Zespół współdziała z rodzicami dzieci, które są uwikłane w konflikt lub w jakikolwiek sposób brały udział w powstanie sytuacji trudnej, w celu podejmowania odpowiednich działań zmierzających do zmiany postępowania dziecka. W swojej działalności zespół współpracuje również z placówkami wspomagającymi pracę szkoły. Aby zapobiec powstawaniu konfliktów, różnym formom przemocy, wprowadziliśmy zasady reagowania na powstanie sytuacji trudnej: - uczniowie informują dorosłych o przejawach agresji - ingerują, gdy widzą przemoc - tłumaczą, że istnieje inne wyjście niż bójka - pomagają osobie pokrzywdzonej - tematyka agresji, przemocy oraz rozwiązywania innych sytuacji trudnych, w których może znaleźć się uczeń jest omawiana na godzinach wychowawczych - na temat bezpieczeństwa i skutków demoralizacji przeprowadzane są pogadanki przez przedstawiciela policji - wśród uczniów rozpowszechniane są materiały informacyjne dotyczące miejsc, gdzie można uzyskać pomoc w sytuacjach trudnych - przeprowadzane są indywidualne rozmowy z uczniami łamiącymi zasady i normy klasowe oraz łamiącymi regulamin szkoły - na posiedzeniach zespołu wychowawczego analizowane są indywidualne przypadki - nauczycielom udostępniane są materiały edukacyjne i scenariusze zajęć związanych z problematyką rozwiązywania trudnych sytuacji - organizowane są zajęcia dla dzieci agresorów poprzez uczestnictwo w kole informatycznym, plastycznym, szkolnym kole sportowym - w świetlicy szkolnej prowadzony jest trening zastępowania agresji, terapia śmiechem i krzykiem, gry i zabawy przeciwko agresji Do współpracy w przezwyciężaniu sytuacji trudnych włączyliśmy również rodziców. Spotkania z nimi wzbogacane są o prelekcje dotyczące edukacji prawnej, wiedzy psychologiczno - pedagogicznej i przeciwdziałania uzależnieniom. Rodzice bezzwłocznie są informowani o powstaniu nieodpowiedniej sytuacji i proszeni do szkoły w celu wspólnego rozwiązania problemu. Szkoła na bieżąco monitoruje przestrzeganie norm zachowania w szkole. Opracowany szkolny system oceniania zachowania uczniów, pozwala na wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji wobec uczniów, którzy tych norm nie przestrzegają.
Opracowanie: Wyświetleń: 655
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |