AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lucyna Pawlik
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Wpływ telewizji na zachowanie dzieci

- n +

Wpływ telewizji na zachowanie dzieci.

Zafascynowane i bezbronne wobec świata i osób dorosłych, dzieci są naturalnie gotowe przyjmować to co się im oferuje czy to dobrego czy złego.

Po przeprowadzeniu ankiety wśród uczniów kl. V. szkoły podstawowej, w której odpowiedzieć mieli na 4 pytania dotyczące oglądalności telewizji, a mianowicie
1. Ile razy w tygodniu oglądasz telewizję? a) codziennie, b) 3 dni w tygodniu , c) sobota, niedziela d) rzadko

2. Jak długo średnio oglądasz telewizję w ciągu dnia? a) mniej niż jedną godzinę b) 1-2 godzin c) 2-3godzin d) więcej niż 3 godziny

3W jakich godzinach najczęsciej oglądasz telewizje? a) 15. 00 - 17. 00
b) 17. 00 - 20. 00
c) 20. 00 - 22. 00
d) inne. ...............

4. Jakie programy najczęściej oglądasz?
a) informacyjne
b) popularno - naukowe
c) telenowele
d) teleturnieje
e) filmy fabularne

Stwierdziłam, iż codziennie telewizję ogląda 75% dzieci, 1dziecko odpowiedziało , że ogląda telewizję rzadko. Na drugie pytanie dotyczące długości oglądania telewizji najwięcej dzieci, bo, aż 70% odpowiedziało, że ogląda telewizję od 2-3 godzin dziennie. Natomiast 20% ankietowanych ogląda programy telewizyjne od 1-2 godzin dziennie, po5% osób zadeklarowało się, że ogląda telewizję mniej niż 1godzinę lub więcej niż 3 godziny. Najczęściej dzieci zasiadają przed telewizorami w godzinach od 17. 00-20. 00,bo aż 80%. 10% uczniów ogląda telewizję w godzinach od 20. 00 -22. 00. Najmniej osób ogląda programy telewizyjne w czasie między 15. 00 -17. 00 co spowodowane jest tym, iż są jeszcze w szkole. Do najczęściej oglądanych programów należą teleturnieje ,filmy fabularne i telenowele. Najmniej dzieci oglądają programy informacyjne i popularno - naukowe.

Dziś już nikt nie podaje w wątpliwość tezy, że telewizja wywiera duży wpływ na życie ludzi. Z niej czerpiemy wiadomości o świecie, kształtujemy nasz światopogląd, ona jest źródłem rozrywki Pedagodzy i psycholodzy jednak wskazują na zagrożenie płynące ze scen przemocy w mass mediach. Prawie cały czas telewizja pokazuje brutalność - morderstwa, napady, bijatyki. Nierzadko, co jest szczególnie bolesne jest reagowanie dzieci i młodzieży śmiechem i brawami na zabójstwa i gwałt. Zuchwałe kradzieże, rozboje, lejąca się krew nie wywierają na młodych widzach wrażenia, a co gorsze wyrabiają w młodych umysłach przekonanie, że w życiu warto być ryzykantem, korzystać z życia, 'iść na całość". Bohaterowie filmów mimo, że uśmiercili wiele osób doznają wielu zaszczytów Wzrastająca w ostatnim czasie przęstępczość nieletnich to w dużej mierze skutek wpływu mass mediów. Sposoby popełnienia przęstępstw są jak z filmu wzięte ". Takie programy mogą prowadzić do agresywnych zachowań u dzieci ,szczególnie u tych, które mają problemy z osobowością, albo jeszcze nie są ukształtowane psychicznie. Dzieci widzą w agresji sposób na rozwiązanie każdego problemu, a nie szukają nieagresywnych sposobów rozwiązywania.

Telewizja wpływa także na fizyczny rozwój dzieci. Ogranicza ona jego inne zajęcia, przede wszystkim ruchowe, a także pobyt na świeżym powietrzu. Jako środek dostarczający wielu wrażeń słuchowych i wzrokowych obciąża system nerwowy człowieka, zmuszając go do nieustannej pracy, a tym samym do zmęczenia. Przejawia się to słabą koncentracją uwagi, niepokojem ruchowym, mniej sprawnym wykonywaniem różnych czynności, drażliwością, zwiększoną pobudliwością.

Kiedyś uważano, że telewizja cementuje rodziny przy wspólnym oglądaniu programów telewizyjnych. Obecnie uważa się wręcz odwrotnie. Coraz mniej jest rozmów w rodzinie, snu, spotkań towarzyskich, czytania książek, chodzenia do kina.

Telewizja została jednak stworzona do tego, aby ją wykorzystać w dobrym celu. Wiele zależy od rodziców i ich postawy Powinniście Państwo ustalić reguły oglądania TV. Powinniście ją czasami oglądać razem z dziećmi, rozmawiać o oglądanych programach. Należy zatem przygotować dzieci do racjonalnego korzystania z telewizji. Zarówno rodzicie i dzieci powinni przejść edukację filmową. Powinniśmy być przygotowani do pełnego odbioru filmu i wszystkich zawartych w nim treści oraz umieć ocenić wszystkie wartości artystyczno - poznawcze.

Widzimy, że telewizja może oddziaływać wielostronnie; patogennie,
wywołując w dzieciach i młodzieży przemoc i wychowawczo,
przekazując pożądane wzory zachowań. Telewizja jest ważnym czynnikiem kulturotwórczym i na niej nierzadko spoczywa odpowiedzialna rola wychowania estetycznego.

Uczymy się więc "języka telewizji" niezależnie od wieku.

Bibliografia:
A. Bajuk - Piotrowska: Telewizja - wróg czy przyjaciel? .
R. Geisler, A. Winnicka: Wpływ telewizji na agresywne zachowania uczniów.
W. Sikorski: Edukacja filmowa jako forma minimalizowania negatywnego wpływu ekranowej przemocy.

Opracowanie: Lucyna Pawlik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3149


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.