Katalog

Ewa Myśler-Perlińska
Język niemiecki, Scenariusze

Scenariusz lekcji Weihnachtsgeschenke

- n +

Scenariusz lekcji

Klasa: III b LE
Data: 19.12.2001r.
Czas: 45 min.
Thema: "Weihnachtsgeschenke"
Media: oryginalna broszurka reklamowa sieci sklepów "KAISER'S", karty pracy, magnetofon, słownik, szary papier, kartki-losy.
Materiały: przygotowane przez uczniów ozdoby choinkowe, teksty kolęd, rekwizyty związane ze Świętami Bożego Narodzenia.
Formy socjalne: praca samodzielna, rozmowa klasowa, praca w grupach.
Cele: utrwalenie słownictwa związanego z okresem świątecznym, utrwalenie zasad stosowania Dativ i Akkusativ.

Przebieg jednostki lekcyjnej:
1.Sprawdzenie listy obecności
2.Sprawdzenie zadania domowego

3. Faza wstępna.
Wprowadzenie tematu-rozgrzewka językowa
Nawiązanie do tematu: Weihnachten poprzez pytania i asocjacje obrazkowe

pytania nauczyciela:

Wozu bereiten wir uns jetzt vor?
Was kommt bald?
Womit assoziierst du Weihnachten?
Wie feierst du Weihnachten?
odpowiedzi uczniów

- Wir bereiten uns zu Weihnachten.
- Weihnachten.
- Weihnachtsbaum, Weihnachtsmann, Geschenke
- Zu Hause, in der Familienkreis, wie anderen

4. Faza prezentacji.

Kiedy pada słowo "Geschenk"- prezent nauczyciel pyta: Wie können die Geschenke sein?
i wspólnie z uczniami tworzy na planszy bank przymiotników określających prezenty np.: praktisch, modern, modisch, bunt, teuer, billig, interessant, wertvoll, nützlich itp.

Następnie pyta: wem gibst du Geschenke? Wie bereiten die Leute gewöhnlich Geschenke? Uczniowie odpowiadają: der Mutter, dem Bruder, den Grosseltern, dem Freund oder der Freundin; die Leute kaufen Geschenke gewöhnlich im Laden, im Supermarkt.

Uczniowie otrzymują kolorowe broszurki przedstawiającą ofertę świąteczną sieci sklepów KAISER'S. Zapoznają się z ich treścią, przeglądają zdjęcia, pytają o nowe słowa i wyrażenia. Nauczyciel wyjaśnia wszystkie wątpliwości, odpowiada na pytania. Następnie dzieli uczniów na trzyosobowe grupy. Każda grupa losuje 2 kartki z osobami, którym kupuje prezent. Losy przygotowuje wcześniej nauczyciel. Zadaniem każdej z grup jest wybrać z broszurki prezenty dla wylosowanych członków rodziny. Każda grupa wybiera swojego reprezentanta, który krótko przedstawia pozostałym kolegom z klasy dany prezent i uzasadnia, dlaczego wybór padł właśnie na ten, a nie inny przedmiot. Uczniowie korzystają z banku przymiotników, ćwiczą zastosowanie przypadków: Dativ, Akkusativ.

Np.: Für die Mutter wählen wir Kaffee-Set Porzellan für 6 Personen. Die blaue Farbe gefällt uns. Es ist schon, modern und nützlich, besonders zum Frühstück oder Nachtisch. Es besteht aus 6 Tassen, 6 Unterteller und 6 Dessertteller. Unserer Mutter wird es bestimmt auch gefallen. Es ist etwa teuer, kostet 39,99 DM.

Jeśli grupa uczniów jest liczna można zrezygnować z prezentacji wszystkich prezentów. Na tę część zadania uczniowie mają ok.10 min. Następnie uczniowie otrzymują od nauczyciela karty pracy Über Weihnachtsgeschenke sprechen, na których znajduje się tabela z prezentami i osobami, które je otrzymują. Zadaniem uczniów jest tworzenia dialogu wg wzoru:

A: Weisst du, was Manfred seinen Eltern schenkt?
B: Ich glaube, er schenkt ihnen ein Buch.
Uczniowie ćwiczą formy zaimków w Dativ i Akkusativ. Ćwiczenie trwa 5 min. Chętni mogą zaprezentować swoje dialogi całej klasie.

5.Faza końcowa.
Na koniec zadanie domowe: uzupełnić kartę pracy o brakujące prezenty.

Lekcja kończy się wspólnym śpiewaniem kolędy wybranej przez uczniów.

Opracowanie:
Ewa Myśler-Perlińska
nauczycielka języka niemieckiego
w Zespole Szkół Technicznych w Turku
woj. wielkopolskie.

Wyświetleń: 2504


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.