AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Majchrzak
Wychowanie do życia w rodzinie, Artykuły

Rola rozgrzewki w lekcji wychowania fizycznego i w treningu

- n +

Rola rozgrzewki w lekcji wychowania fizycznego i w treningu.

O tym, że każda jednostka lekcyjna, czy też treningowa, powinna rozpoczynać się pobudzeniem organizmu, wie każdy student AWF, nauczyciel i trener. Obok zwiększenia tempa pracy serca, podniesienia temperatury ciała, rozgrzewka ma za zadanie profilaktykę i zapobieganie wszelkiego rodzaju urazom i nieszczęśliwym wypadkom. Nie mniej ważnym zadaniem rozgrzewki jest pozytywne umotywowanie uczestników zajęć tak, aby późniejsza współpraca była przyjemna i efektywna.

Dotykamy tutaj bardzo drażliwej kwestii: w którym momencie rozgrzewka staje się nudna, pozbawiona cech jej przynależnych?. Co zrobić, żeby nie wpadając w rutynę prowadzić atrakcyjne rozgrzewki, oddziałujące nie tylko na ciało, ale również na wyobraźnię ucznia?. Kiedy uczeń traktuje rozgrzewkę jako wspaniałą zabawę, wprowadzającą w tajniki poszczególnych dyscyplin sportowych, a nie przykry obowiązek związany z lekcją wychowania fizycznego i treningiem.

Rozwiązanie w/w problemów i udzielenie odpowiedzi na postawione wyżej pytania nigdy nie będzie jednoznaczne. Wynika to z indywidualnych cech nauczyciela, jego podejścia do młodzieży, zrozumienia przez uczniów poleceń prowadzącego zajęcia, itp. Czynniki wpływające na właściwy przebieg wstępnej części zajęć można mnożyć, ale najważniejszą przesłanką przy jej prowadzeniu jest atrakcyjność i bezpieczna organizacja.

Rozgrzewka, jako część toku lekcyjnego, posiada teoretycznie nieograniczone możliwości metodyczno-organizacyjne. Wielorakość metod, form, środków i sposobów prowadzenia ćwiczeń pobudzających organizm znacznie ułatwia nauczycielowi pracę z młodzieżą, dając mu możliwość stworzenia interesujących i przyjemnych zajęć. Wraz ze zwiększającym się doświadczeniem i umiejętnościami pedagogicznymi przychodzi rutyna, pociągająca za sobą stereotypowość postępowania dydaktyczno-wychowawczego, objawiająca się stosowaniem tych samych lub podobnych ćwiczeń, wykorzystaniem stale jednych przyborów i przyrządów. Kolejną przyczyną negatywnie oddziałującą na efektywność rozgrzewki, uzależnioną od indywidualnego podejścia nauczyciela do omawianego zagadnienia jest aktywność prowadzącego oraz jego reakcje na zachowanie i postępowanie uczniów. Nauczyciel nie zwracający uwagi na błędy uczniów podczas wstępnej części lekcji (jak i każdej następnej) jest postrzegany przez nich jako osoba nie zainteresowana swoimi podopiecznymi, co powoduje spadek prestiżu i autorytetu wśród uczniów. Inaczej jest gdy spotka się nauczyciela-trenera żywo reagującego na każdy gest, ruch, czynność wykonywaną przez podopiecznych. Takie podejście wytwarza pozytywne nastawienie do lekcji wśród uczniów, zdecydowanie wpływające na efektywność zajęć. Pozostałymi czynnikami, mającymi niebagatelny wpływ na pozytywny obraz rozgrzewki, jak i całość lekcji jest odpowiednie (ilościowe i metodyczne) wykorzystanie przyborów i przyrządów. Nie ma nic nudniejszego, jak wykonywanie ciągle tych samych ćwiczeń wykorzystując te same przybory i przyrządy.

Szerokie możliwości powodujące pozytywny rozwój psychomotoryczny ucznia daje prowadzącemu metoda bezpośredniej celowości ruchu, charakteryzująca się dużym wpływem na korekcję postawy ze względu na ustalanie pozycji wyjściowych przez nauczyciela. W trakcie zdobywania doświadczeń ruchowych podczas uczestnictwa ucznia w zajęciach sportowych, zwiększają się również jego potrzeby na tym polu, co pociąga za sobą zainteresowanie nowymi ćwiczeniami oraz dyscyplinami.

Ważnym zadaniem jest aktywizowanie ucznia podczas zajęć, które powinno rozpocząć się już od rozgrzewki, co pociąga za sobą stosowania metod kreatywnych (twórczych).Prowadzący ma do dyspozycji dwie drogi: metodę ruchowej ekspresji twórczej oraz problemową. W praktyce można je realizować również w dwojaki sposób: poprzez wybranie w trakcie trwania całego roku szkolnego dwóch, trzech uczniów do prowadzenia rozgrzewek na wyznaczonych lekcjach wychowania fizycznego albo poprzez wyrywkową ocenę jakości wykonywanych ćwiczeń poprzez poszczególnych wychowanków. Zaletą pierwszego sposobu jest możliwość przygotowania się uczniów do przeprowadzenia rozgrzewki (konsultacje z kolegami, nauczycielem, wymiana doświadczeń itp.) co w praktyce podnosi znacznie efektywność ćwiczeń pobudzająco-profilaktycznych. Zastosowanie zaś drugiego rodzaju wstępnej części lekcji zmusza każdego ćwiczącego do wykazania maksimum zaangażowania, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Kształtuje również wyobraźnię o różnorodnych formach ruchu, podnosi wiedzę o sposobach zapobiegania urazom sportowym i wypadkom, co znajduje swoje uzasadnienie w programie zajęć wf i sportu.

Przedstawione powyżej rozważania i dywagacje nad sposobem prowadzenia rozgrzewek, jako integralnej części wszelkiego rodzaju zajęć o charakterze sportowym są wyłącznie indywidualnymi spostrzeżeniami. Wszelkie szufladkowanie wiedzy i odgórne przypisywanie poszczególnych form i metod stosowanych w lekcjach wychowania fizycznego jest z gruntu złe, ale dostosowanie sposobów prowadzenia rozgrzewek i zajęć do wieku ćwiczących, ich umiejętności i potrzeb, jest jak najbardziej celowe i trafne. Niemniej jednak każdy sposób przeprowadzenia rozgrzewki, powodujący przygotowanie organizmu do wzmożonego wysiłku fizycznego, przy zapewnieniu bezpieczeństwa ćwiczących jest dobry, a zastosowanie szerokiego wachlarza ćwiczeń może ją tylko uatrakcyjnić. Stąd też wynika główna przesłanka dotycząca ćwiczeń profilaktyczno-przygotowawczych, iż mają one kluczowy wpływ na całokształt prac szkoleniowo-treningowych zarówno w szkołach, jak i klubach sportowych, powodując podniesienie poziomu umiejętności ruchowych młodzieży.

Opracowanie:
mgr Aleksandra Majchrzak
nauczyciel WF
ZS nr 1 w Kościanie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2894


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.