Katalog

Barbara Skomra
Różne, Artykuły

Przeżywanie przez dzieci uczuć i emocji

- n +

Przeżywanie przez dzieci uczuć i emocji

Jestem nauczycielką nauczania zintegrowanego i jednocześnie pełnię funkcję Dyrektora Szkoły.

W 2000 roku brałam udział w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez psychologów i terapeutów zdobywając kwalifikacje do prowadzenia zajęć wychowawczo - profilaktycznych dla klas I - III programem "Spójrz inaczej".

Celem programu jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach.

Dzieci często są uczone tłumienia swoich uczuć, szczególnie tych, których wyrażanie jest kłopotliwe dla otoczenia, np. lęk czy agresja.

Zródłem tego jest zazwyczaj brak kontaktów dorosłych z własnymi emocjami. Stąd lęk i bezradność, gdy dziecko w naszej obecności boi się, złości lub płacze. Często pada reakcja ze strony dorosłych: "nie denerwuj mnie", "uspokój się", "nie myśl o tym" - co naprawdę oznacza: "nie przeżywaj, nie odczuwaj emocji".

W wielu rodzinach jest "zabronione" okazywanie pewnych określonych uczuć np. smutku, bo panuje przekonanie, iż świadczy on o słabości.

"Dozwolona" natomiast, zwłaszcza u chłopców, jest złość. W ten sposób już w dzieciństwie uczą się oni reagować agresją, gdy w rzeczywistości są smutni lub przerażeni. U dziewczynek często wyrażanie złości nie jest akceptowane, w zamian za co "uczy się" je płaczu, pokazując, że bywa on bardziej skuteczny.

Co dzieje się, gdy prawdziwe emocje zostaną stłumione?
Uczucia, z którymi samemu trudno się uporać, a nie zostaną wyrażone powodują, że ludzie żyją w dużym napięciu.

Prezentując powyższy scenariusz zajęć w ramach tego bloku chcę utwierdzić dorosłych w przekonaniu, że uczy on przede wszystkim rozpoznawania uczuć oraz umiejętności ich otwartego wyrażania.

Literatura:
1. Żebrowska M.. red., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa PWN 1975.
2. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
3. Kołodziejczyk A.. red, "Spójrz inaczej" Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla klas 1-3 szkół podstawowych, Wydawnictwo ATE s.c. Skarżysko - Kamienna 1997.

Opracowanie: Barbara Skomra
Szkoła Podstawowa
w Chomentowie

Wyświetleń: 505


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.