AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Danieluk
Lekcja wychowawcza, Artykuły

Planowanie pracy wychowawczej

- n +

Planowanie pracy wychowawczej.

Praca wychowawcza ze względu na swój złożony charakter powinna być planowana.

Planowanie pracy wychowawczej nadaje działaniom wychowawczym strukturę zorganizowaną i jest niezbędnym czynnikiem warunkującym jej powodzenie.
Podczas planowania należy uwzględnić:
  • warunki materialne szkoły i rodziny
  • możliwości rozwojowe uczniów,w tym ich potrzeby i zaintere- sowania
  • zaniedbania wychowawcze i braki środowiska lokalnego.

    Ważnym czynnikiem jest wspólne planowanie, w którym bierze udział cały zespół uczniów danej klasy,przedstawiciele komitetu rodzicielskiego i wychowawca, którego rola ogranicza się do wytyczenia generalnie linii planu i utrzymania jego założeń w granicach realnych możliwości wykonania.

    Dobrze skonstruowany plan wychowawcy klasy powinien zawierać następujące elementy:
  • główny kierunek pracy z klasą w roku szkolnym
  • naczelne zadania planowane na ten okres
  • zadania operacyjne (konkretne zamierzenia i przebieg ich realizacji)
  • przewidywany czas na wykonanie lub termin ukończenia
  • uwagi o realizacji (wykonanie,trudności,wskazówki,zmiany).

    W roku szkolnym wychowawca winien przeprowadzić analizę planu wychowawczego. W planowaniu pracy wychowawczej nauczyciel ma zwrócić uwagę na tematykę godzin wychowawczych.

    W planie należy ująć takie tematy jak:
  • Zdrowie,proces uczenia się,funkcjonowanie w społeczeństwie
  • Rodzina,miłość,kultura
  • Ojczyzna,ekologia,zagrożenia współczesne
  • zainteresowania uczniów,przyszły zawód,kształtowanie postaw.

    Program-plan dotyczy pracy wychowawczej w szkole jako całości i ma wytyczać najważniejsze kierunki i drogi jej efektywnego prowadzenia i doskonalenia. Spójność wewnętrzna i logiczna planu to cechy nierozłączne. Plan jest tworzony,by służył działaniu zbiorowemu. Powinien być realny i funkcjonalny. Oznacza to, że musi brać pod uwagę rzeczywiste warunki i możliwości,liczyć się z potrzebami wszystkich ludzi w szkole, ma im służyć, a więc być funkcjonalny. Program wychowawczy musi być elastyczny i otwarty. Elastyczny,bo trzeba go będzie korygować. Zmieniać się będą preferencje dla celów,trzeba będzie rezygnować z założonych zadań, na ich miejsce wprowadzać nowe. Program jest przedmiotem ustawicznej pracy, bo towarzyszy żywej działalności ludzi z ludźmi. Plan ma być dobrym narzędziem pracy pedagogicznej prowadzonej przez liczny zespół ludzi w jednej instytucji.

    Zespół autorski planujący działalność wychowawczą placówki musi dysponować materiałem wyjściowym,stanowiącym tworzywo planu. Nie jest to tworzywo jednolite. Projektując pracę wychowawczą,musimy wykorzystać zróżnicowane informacje pochodzące z wielu źródeł. Dysponowanie tymi danymi jest warunkiem,aby powstał plan realny. Stosując podział ogólny wyróżniamy następujące grupy danych koniecznych do rozpoczęcia planowania.

    Pierwszą kategorią danych są podstawy prawne,na których oparta jest działalność placówki jako instytucji oraz działalność jej części składowych. Statut placówki,kodeks ucznia,regulaminy działalności rady pedagogicznej,komitetu rodzicielskiego,organizacji społecznych i młodzieżowych. Niektóre zamierzenia i cele zawarte w programie wychowawczym szkoły będą wymagały znajomości aktów prawnych jak np. Karty Nauczyciela,kodeksu rodzinnego czy kodeksu opiekuńczego. Nie chodzi tu o czysto formalną znajomość przepisów lecz o ich stosowanie w praktyce. Jest to ważny element pracy nad przygotowaniem programu mający w sobie ważką wartość edukacyjną,zważywszy,że poziom wiedzy prawnej w społeczeństwie,,w tym w środowisku nauczycielskim nie jest wysoki i prowadzi do licznych nieporozumień,konfliktów czy nieświadomych przekroczeń prawa.

    Jeśli placówka oświatowa ma być dla wychowanków szkołą życia w społeczeństwie i w państwie,powinna być szkołą praworządności stosowanej na co dzień.Wszystkie podstawowe akty prawne dotyczące oświaty można znaleźć w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Edukacji Narodowej.

    Druga kategoria wiadomości,którymi winni dysponować programiści to nowoczesne i innowacyjne rozwiązania i metody proponowane przez pedagogikę współczesną.

    Trzecią kategorię informacji niezbędnych do konstrukcji planu pracy stanowią wiadomości na temat charakteru i perspektyw rozwojowych danej placówki jako instytucji oświatowo-wychowawczej.

    Spełnienie tych wszystkich kryteriów jest pewnikiem zbudowania właściwego planu pracy wychowawczej.

    BIBLIOGRAFIA:
    1.J.Jerzak, Kształcenie psychologiczne nauczycieli, Warszawa 1988.
    2.J.Radziewicz,O planowaniu pracy wychowawczej, Warszawa 1989.
    3.Podstawy edukacji, praca zbiorowa, skrypt, Kraków 1994.

    Opracowanie:
    Kolegium Nauczycielskie
    w Przemyślu
    Magdalena Danieluk
    wykładowca pedagogiki i psychologii

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3239


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3



    Ilość głosów: 1

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.