Katalog

Justyna Berezowska
Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej

- n +

Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej

Szanowni Państwo!

Mamy niezwykłą przyjemność powitać państwa na dzisiejszym spotkaniu z okazji święta nauczycieli, pedagogów, pracowników szkoły. szczególnie ciepło witamy nauczycieli emerytowanych, mamy nadzieję, że wspólnie spędzone chwile będą stanowić dla państwa miły upominek.

O szkole powiedziano już tak wiele, my jednak pragniemy wybrać się w podróż i przemierzając epoki literackie, historię, odwołując się do myśli filozoficznej przyjrzeć się jak wielcy twórcy podejmowali tematy, motywy edukacji, dydaktyki, szkolnictwa.

Już w czasach renesansu Andrzej Frycz - Modrzewski w dziele "O poprawie Rzeczypospolitej" odwołał się do tematu szkolnictwa. W księdze "o szkole" pisał:

"Widzimy codziennie bardzo wielkie wydatki na rozmaite sprzęty, wspaniałe domy, wyszukane biesiady i inne niekonieczne rzeczy. czemu nie można znaleźć sposobu na pokrywanie słusznych wydatków, których nie można na nic lepiej obrócić niż na odnowienie i utrzymanie szkół?"

Ten wielki reformator, pisarz i polityk dostrzegał nie tylko aktualny do dziś problem finansowania szkół, potrafił również wyrazić szacunek dla pedagogów:

"Nigdy bez gniewu nie patrzę na przewrotność tych ludzi, którzy nauczycieli szkolnych mają niemal za nic, choć ich tak samo powinni szanować jak lekarzy, prawników i innych dobrze zasłużonych wobec Rzeczypospolitej. praca nauczyciela nie mniejsza niż tamtych, użyteczność zaś równa albo i większa......"

W dobie oświecenia John Locke -filozof angielski, prekursor nowożytnej pedagogiki głosił koncepcje pedagogiczne zmierzające do ukształtowania człowieka mądrego, wykształconego, użytecznego dla siebie i innych:

"Najodpowiedniejszym przygotowaniem dzieci do roztropności jest przyzwyczajać je do tego, by urabiały sobie prawdziwe pojęcie o rzeczach i by nie zadowoliły się dotąd, dopóki ich nie zdobędą. Wszystko, co można zrobić w tym kierunku w czasie tego niedojrzałego wieku, to przyzwyczajać je do prawdy i szczerości, do poddawania się rozumowi...."

Wtórował mu w tym Stanisław Staszic głosząc w swoich dziełach hasło: "Zawsze takie Rzeczypospolite będą jakie ich młodzieży chowanie"

W czasach oświecenia proces nauczania przybrał formę centralnej, państwowej władzy oświatowej, ustanowionej uchwałą sejmową 14 x 1773 r w związku ze zniesieniem zakonu jezuitów, który skupiał w swym ręku większość szkół w Polsce. Król na jednym z obiadów czwartkowych przedstawił projekt przekazania majątku po skasowanym przez papieża zakonie na rzecz planowanej komisji edukacji narodowej....sejm delegacyjny zatwierdzający w roku 1773 traktat rozbiorowy powołał jednocześnie KEN, powierzając jej całokształt prac związanych z organizacją szkolnictwa....

W rzeczywistości KEN dokonała reformy szkolnictwa, opartej na ideach i osiągnięciach ówczesnej pedagogiki europejskiej-zajęła się kształceniem nauczycieli, wydawaniem podręczników, programów, ograniczyła rolę łaciny na rzecz języka polskiego.

Dziś szkoła jest nowoczesna, interdyscyplinarna, boryka się z wieloma problemami, ulega przekształceniom, ale ma też swoje osiągnięcia, radości...
Większość z nas współcześnie pojmuje edukację jako wykształcenie, naukę,
Zdobywanie zasobu wiedzy, rozwijanie jej i doskonalenie;
edukacja to także nauczanie, przekazywanie wiadomości, doskonalenie czyichś umiejętności.

Szkoła jest ogromną częścią naszego życia, naszą codziennością. bywa kochana lub znienawidzona. wysłuchajmy jakie poglądy, oceny i opinie dotyczące szkoły i nauczycieli wygłasza współczesna młodzież:

"Szkoła jest grą zespołową. nie może istnieć wybitny dyrektor bez nauczycieli i uczniów, nie istnieją wybitni uczniowie bez nauczycieli i sprawnej dyrekcji. sukces podobnie jak porażka jest udziałem wielu ludzi."

"Moim zdaniem dobry nauczyciel to taki, który bez reszty poświęca się swojej pracy. szkoła i uczniowie muszą odgrywać pierwszorzędną rolę w ich życiu."

"To była bardzo już starsza pani. Pani z zasadami, ogromną kulturą osobistą i wielką klasą. Nigdy nie podniosła na nas głosu, nigdy nie musiała tego robić. Klasa milkła pod jej spojrzeniem. swą ogromną wiedzę matematyczną przekazywała nam rzetelnie i klarownie."

"Bardzo denerwuje mnie u nauczycieli brak cierpliwości do nas. ciągle mówią, że jeżeli ktoś czegoś nie rozumie, to ma się zgłaszać, a jak tylko już ktoś się odważy i zapyta o coś od razu wrzeszczą."

Mimo wszystko warto pracować w tym zawodzie. patrzenie na młodzież, na jej dorastanie, wszystkie wewnętrzne przemiany, przekazywanie młodszym cząstki siebie, musi dawać i daje satysfakcję. Człowiek czuje się bogatszy i dowartościowany.

Naszym drogim nauczycielom, dyrekcji szkoły, pracownikom oświaty w imieniu klasy v i całej braci uczniowskiej składamy najserdeczniejsze życzenia pomyślności, spokoju, cierpliwości, uśmiechu i obiecujemy, że:

"Jutro popłyniemy daleko
Jeszcze dalej niż te obłoki
Pokłonimy się nowym brzegom
Odkryjemy nowe zatoki

Nowe ryby znajdziemy w jeziorach
Nowe gwiazdy znajdziemy w niebie
Popłyniemy daleko, daleko
Jak najdalej, jak najdalej przed siebie

Starym borom nowe damy imię
Nowe ptaki znajdziemy i wody
Posłuchamy jak bije olbrzymie serce przyrody

Nasz płomień nie zgaśnie
Drogę do gwiazd odszuka
I nad gwiazdami błyśnie
Pierwsza pieśń o przyjaźni
Druga o obowiązku.

Proszę o zabranie głosu dyrektora szkoły-mgr Barbarę Węgrzyn.

Opracowanie: mgr Justyna Berezowska

Wyświetleń: 8835


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.