Katalog Justyna Berezowska Uroczystości, Scenariusze Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Edukacji NarodowejScenariusz uroczystości z okazji Dnia Edukacji NarodowejSzanowni Państwo!Mamy niezwykłą przyjemność powitać państwa na dzisiejszym spotkaniu z okazji święta nauczycieli, pedagogów, pracowników szkoły. szczególnie ciepło witamy nauczycieli emerytowanych, mamy nadzieję, że wspólnie spędzone chwile będą stanowić dla państwa miły upominek. O szkole powiedziano już tak wiele, my jednak pragniemy wybrać się w podróż i przemierzając epoki literackie, historię, odwołując się do myśli filozoficznej przyjrzeć się jak wielcy twórcy podejmowali tematy, motywy edukacji, dydaktyki, szkolnictwa. Już w czasach renesansu Andrzej Frycz - Modrzewski w dziele "O poprawie Rzeczypospolitej" odwołał się do tematu szkolnictwa. W księdze "o szkole" pisał: "Widzimy codziennie bardzo wielkie wydatki na rozmaite sprzęty, wspaniałe domy, wyszukane biesiady i inne niekonieczne rzeczy. czemu nie można znaleźć sposobu na pokrywanie słusznych wydatków, których nie można na nic lepiej obrócić niż na odnowienie i utrzymanie szkół?" Ten wielki reformator, pisarz i polityk dostrzegał nie tylko aktualny do dziś problem finansowania szkół, potrafił również wyrazić szacunek dla pedagogów: "Nigdy bez gniewu nie patrzę na przewrotność tych ludzi, którzy nauczycieli szkolnych mają niemal za nic, choć ich tak samo powinni szanować jak lekarzy, prawników i innych dobrze zasłużonych wobec Rzeczypospolitej. praca nauczyciela nie mniejsza niż tamtych, użyteczność zaś równa albo i większa......" W dobie oświecenia John Locke -filozof angielski, prekursor nowożytnej pedagogiki głosił koncepcje pedagogiczne zmierzające do ukształtowania człowieka mądrego, wykształconego, użytecznego dla siebie i innych: "Najodpowiedniejszym przygotowaniem dzieci do roztropności jest przyzwyczajać je do tego, by urabiały sobie prawdziwe pojęcie o rzeczach i by nie zadowoliły się dotąd, dopóki ich nie zdobędą. Wszystko, co można zrobić w tym kierunku w czasie tego niedojrzałego wieku, to przyzwyczajać je do prawdy i szczerości, do poddawania się rozumowi...." Wtórował mu w tym Stanisław Staszic głosząc w swoich dziełach hasło: "Zawsze takie Rzeczypospolite będą jakie ich młodzieży chowanie" W czasach oświecenia proces nauczania przybrał formę centralnej, państwowej władzy oświatowej, ustanowionej uchwałą sejmową 14 x 1773 r w związku ze zniesieniem zakonu jezuitów, który skupiał w swym ręku większość szkół w Polsce. Król na jednym z obiadów czwartkowych przedstawił projekt przekazania majątku po skasowanym przez papieża zakonie na rzecz planowanej komisji edukacji narodowej....sejm delegacyjny zatwierdzający w roku 1773 traktat rozbiorowy powołał jednocześnie KEN, powierzając jej całokształt prac związanych z organizacją szkolnictwa.... W rzeczywistości KEN dokonała reformy szkolnictwa, opartej na ideach i osiągnięciach ówczesnej pedagogiki europejskiej-zajęła się kształceniem nauczycieli, wydawaniem podręczników, programów, ograniczyła rolę łaciny na rzecz języka polskiego. Dziś szkoła jest nowoczesna, interdyscyplinarna, boryka się z wieloma problemami, ulega przekształceniom, ale ma też swoje osiągnięcia, radości... Większość z nas współcześnie pojmuje edukację jako wykształcenie, naukę, Zdobywanie zasobu wiedzy, rozwijanie jej i doskonalenie; edukacja to także nauczanie, przekazywanie wiadomości, doskonalenie czyichś umiejętności. Szkoła jest ogromną częścią naszego życia, naszą codziennością. bywa kochana lub znienawidzona. wysłuchajmy jakie poglądy, oceny i opinie dotyczące szkoły i nauczycieli wygłasza współczesna młodzież: "Szkoła jest grą zespołową. nie może istnieć wybitny dyrektor bez nauczycieli i uczniów, nie istnieją wybitni uczniowie bez nauczycieli i sprawnej dyrekcji. sukces podobnie jak porażka jest udziałem wielu ludzi." "Moim zdaniem dobry nauczyciel to taki, który bez reszty poświęca się swojej pracy. szkoła i uczniowie muszą odgrywać pierwszorzędną rolę w ich życiu." "To była bardzo już starsza pani. Pani z zasadami, ogromną kulturą osobistą i wielką klasą. Nigdy nie podniosła na nas głosu, nigdy nie musiała tego robić. Klasa milkła pod jej spojrzeniem. swą ogromną wiedzę matematyczną przekazywała nam rzetelnie i klarownie." "Bardzo denerwuje mnie u nauczycieli brak cierpliwości do nas. ciągle mówią, że jeżeli ktoś czegoś nie rozumie, to ma się zgłaszać, a jak tylko już ktoś się odważy i zapyta o coś od razu wrzeszczą." Mimo wszystko warto pracować w tym zawodzie. patrzenie na młodzież, na jej dorastanie, wszystkie wewnętrzne przemiany, przekazywanie młodszym cząstki siebie, musi dawać i daje satysfakcję. Człowiek czuje się bogatszy i dowartościowany. Naszym drogim nauczycielom, dyrekcji szkoły, pracownikom oświaty w imieniu klasy v i całej braci uczniowskiej składamy najserdeczniejsze życzenia pomyślności, spokoju, cierpliwości, uśmiechu i obiecujemy, że: "Jutro popłyniemy daleko Jeszcze dalej niż te obłoki Pokłonimy się nowym brzegom Odkryjemy nowe zatoki Nowe ryby znajdziemy w jeziorach Nowe gwiazdy znajdziemy w niebie Popłyniemy daleko, daleko Jak najdalej, jak najdalej przed siebie Starym borom nowe damy imię Nowe ptaki znajdziemy i wody Posłuchamy jak bije olbrzymie serce przyrody Nasz płomień nie zgaśnie Drogę do gwiazd odszuka I nad gwiazdami błyśnie Pierwsza pieśń o przyjaźni Druga o obowiązku. Proszę o zabranie głosu dyrektora szkoły-mgr Barbarę Węgrzyn. Opracowanie: mgr Justyna Berezowska Wyświetleń: 8835
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |