Katalog Małgorzata Kinowska-Jędrasik Przyroda, Scenariusze Płazy - zwierzęta wodne czy lądowePłazy - zwierzęta wodne czy lądowe?Konspekt lekcji przyrody dla klasy V szkoły podstawowej.Dział: WODA JAKO ŚRODOWISKO ŻYCIA Cele lekcji: 1. Określenie miejsca występowania płazów 2. Wyróżnienie części ciała płazów ogoniastych i bezogonowych 3. Omówienie cech budowy ułatwiających żabie życie w wodzie i na lądzie 4. Omówienie czynności życiowych płazów 5. Wyjaśnienie pojęcia "płazy-zwierzęta dwuśrodowiskowe" Forma organizacyjna: praca w zespołach, zbiorowa Metoda: słowna, oglądowa (dyskusja dydaktyczna techn. śniegowej kuli, obserwacja) Środki dydaktyczne: okazy naturalne, tablice graficzne, film "Nasze płazy" Tok lekcji: Faza wprowadzająca (zbiorowa) * Przypomnienie warunków środowiska wodnego i lądowego * Najważniejsze cechy przystosowujące do życia na lądzie na przykładzie gadów * Najważniejsze cechy przystosowujące do życia w wodzie na przykładzie ryb * Przedstawienie płazów jako gromady zwierząt kręgowych * Podanie tematu i celów lekcji: 1. Przedstawiciele płazów 2. Środowisko występowania płazów 3. Budowa zewnętrzna żaby 4. Czynności życiowe żaby: odżywianie, oddychanie, rozmnażanie 5. Cechy żaby przystosowujące ją do środowiska lądowego 6. Cechy żaby przystosowujące ją do środowiska wodnego Faza realizacyjna (zbiorowa i zespołowa) * Korzystając z tablic graficznych wymień przedstawicieli płazów (żaby, ropuchy, traszki) * Dokonaj podziału płazów na dwie grupy w oparciu o różnice w budowie zewnętrznej (ogoniaste, bezogonowe) * Wymień środowiska występowania płazów (staw, łąka) Podział klasy na zespoły 6-osobowe * Dokonaj obserwacji żywej żaby i zwróć uwagę na: - kształt ciała i jego barwę - części ciała - pokrycie ciała - narządy zmysłów * Omów budowę zewnętrzną żaby (kształt mniej opływowy niż u ryby, ubarwienie...., części ciała:...., kończyny tylne dłuższe od przednich, błony pławne między palcami, skóra pokryta śluzem, oczy z powiekami,...) N.: żaba oddycha za pomocą płuc i przez skórę. Jak odżywia się żaba? Jak rozmnaża się żaba? * Oglądając fragment filmu zwróć uwagę na w/w czynności życiowe żaby. * Omówienie odżywiania się żaby * Podkreślenie pożytecznej roli płazów * Omówienie rozmnażania się żaby (rozmnaża się w wodzie) Podział zespołów 6-osobowych na 3-osobowe W zespołach 3-osobowych na podstawie posiadanych wiadomości: wybierzcie 3 cechy żaby przystosowujące ją do środowiska lądowego wybierzcie 3 cechy żaby przystosowujące ją do środowiska wodnego "Śniegowa kula" Zespoły łączą się ze sobą aż do utworzenia jednego zespołu. Na każdym etapie łączenia trwają negocjacje i wybieranie najistotniejszych cech a odrzucanie mniej istotnych. Ustalenie wspólnego dla całej klasy zestawu cech. W.: błony miedzy palcami, nozdrza zamykane klapkami, skóra pokryta śluzem, składanie skrzeku,... L.: kończyny tylne dłuższe od przednich, oddychanie płucami i przez skórę, oczy z powiekami,.. * Wymienienie najistotniejszych cech przystosowujących żabę do środowiska wodnego i lądowego. Zapis w zeszycie:
Faza podsumowująca: uczniowie wymieniają cechy żaby przystosowujące do środowiska wodnego i lądowego. Odpowiadają na pytanie zawarte w temacie (życie żaby związane jest z dwoma środowiskami: wodnym i lądowym; nie może żyć tylko w wodzie jak ryba, ponieważ oddycha płucami; nie może żyć tylko na lądzie jak jaszczurka, ponieważ rozmnaża się w wodzie). Uczniowie wysnuwają wniosek: Płazy zwierzęta dwuśrodowiskowe, wodne i lądowe. Ocena uczniów. Zadanie pracy domowej: wymień 4 gatunki płazów objętych ochroną prawną w Polsce. Opracowanie: mgr Małgorzata Kinowska - Jędrasik Wyświetleń: 6057
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |