Katalog Ryszarda Jankowska Matematyka, Artykuły Czytanie ze zrozumieniem tekstów matematycznychCzytanie ze zrozumieniem tekstów matematycznych(Materiały szkoleniowe Zespołu Samokształceniowego Przedmiotów Ścisłych)Wielu uczniów nie rozumie, dlaczego właściwie mają tyle czytać. Dzisiaj czytać trzeba zarówno w ramach pracy na wielu stanowiskach, jak i w życiu codziennym, poza pracą. Wiele osób nie rozumie sensu czytanych tekstów. Wszyscy się zgodzą, że szkoła powinna uczyć czytania ze zrozumieniem. Sprawa dotyczy nie tylko polonistów. Wiele błędów w rozwiązywaniu zadań nie ma charakteru matematycznego, ale wynika właśnie z braku umiejętności czytania ze zrozumieniem. Matematyk powinien nie tylko uczyć rozumienia zadań i tekstów matematycznych. Od niego zależy, czy uczniowie będą umieli odczytywać informacje ilościowe z tekstów na całkiem różne tematy, jak choćby oferty banków i biur podróży, instrukcje do lekarstw i do zeznań podatkowych itp. Na razie efekty są dość marne. Widać to po egzaminach umiejętności i wiadomości przeprowadzanych w szkołach. Co należy więc robić? W dotychczas spotykanych zadaniach wszystkie potrzebne dane można znaleźć w treści. Nie ma w niej żadnych zbędnych informacji. Zdarza się, że takie zadanie można rozwiązać bez rozumienia treści. Jeśli na lekcji o mnożeniu pisemnym spotykamy jakiekolwiek zadanie, w którym występują dwie dane liczby, to najprawdopodobniej należy je pomnożyć. Inaczej jest w wypadku zadania, do którego dane należy znaleźć w jakimś źródle. Źródłem może być tabelka albo rysunek obok treści - takie zadania spotykamy już w niektórych nowych podręcznikach, a także w standardzie wymagań. To, że lepiej przygotowują one ucznia do życia, nie ulega wątpliwości. Często zdarza się, że znalezienie informacji jest trudniejsze od samego wykonania rachunków. Starajmy się więc wybierać z naszych podręczników i zbiorów jak najwięcej tego typu zadań. Szkoła musi w większym stopniu kształcić umiejętności i pokazywać, jak zdobywać informacje, niż przekazywać wiadomości do zapamiętywania. Nie bójmy się "obniżenia poziomu", z dużej ilości informacji wtłaczanej do głów i tak niewiele zostanie na dłużej, a jeśli nauczymy dzieci czytać ze zrozumieniem, będą się uczyć przez całe życie. Opracowanie: Ryszarda Jankowska Wyświetleń: 3812
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |