Katalog

Ryszarda Jankowska
Matematyka, Artykuły

Czytanie ze zrozumieniem tekstów matematycznych

- n +

Czytanie ze zrozumieniem tekstów matematycznych

(Materiały szkoleniowe Zespołu Samokształceniowego Przedmiotów Ścisłych)

Wielu uczniów nie rozumie, dlaczego właściwie mają tyle czytać. Dzisiaj czytać trzeba zarówno w ramach pracy na wielu stanowiskach, jak i w życiu codziennym, poza pracą. Wiele osób nie rozumie sensu czytanych tekstów. Wszyscy się zgodzą, że szkoła powinna uczyć czytania ze zrozumieniem. Sprawa dotyczy nie tylko polonistów.

Wiele błędów w rozwiązywaniu zadań nie ma charakteru matematycznego, ale wynika właśnie z braku umiejętności czytania ze zrozumieniem. Matematyk powinien nie tylko uczyć rozumienia zadań i tekstów matematycznych. Od niego zależy, czy uczniowie będą umieli odczytywać informacje ilościowe z tekstów na całkiem różne tematy, jak choćby oferty banków i biur podróży, instrukcje do lekarstw i do zeznań podatkowych itp. Na razie efekty są dość marne. Widać to po egzaminach umiejętności i wiadomości przeprowadzanych w szkołach.

Co należy więc robić? W dotychczas spotykanych zadaniach wszystkie potrzebne dane można znaleźć w treści. Nie ma w niej żadnych zbędnych informacji. Zdarza się, że takie zadanie można rozwiązać bez rozumienia treści. Jeśli na lekcji o mnożeniu pisemnym spotykamy jakiekolwiek zadanie, w którym występują dwie dane liczby, to najprawdopodobniej należy je pomnożyć. Inaczej jest w wypadku zadania, do którego dane należy znaleźć w jakimś źródle. Źródłem może być tabelka albo rysunek obok treści - takie zadania spotykamy już w niektórych nowych podręcznikach, a także w standardzie wymagań.

To, że lepiej przygotowują one ucznia do życia, nie ulega wątpliwości. Często zdarza się, że znalezienie informacji jest trudniejsze od samego wykonania rachunków.

Starajmy się więc wybierać z naszych podręczników i zbiorów jak najwięcej tego typu zadań. Szkoła musi w większym stopniu kształcić umiejętności i pokazywać, jak zdobywać informacje, niż przekazywać wiadomości do zapamiętywania. Nie bójmy się "obniżenia poziomu", z dużej ilości informacji wtłaczanej do głów i tak niewiele zostanie na dłużej, a jeśli nauczymy dzieci czytać ze zrozumieniem, będą się uczyć przez całe życie.

Opracowanie: Ryszarda Jankowska

Wyświetleń: 3812


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.