Katalog

Bożena Wandor
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt do zajęć integralnych z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, plastycznej i muzycznej dla klasy I

- n +

Swobodne wypowiedzi uczniów w związku z czekającą ich niespodzianką z okazji MIKOŁAJA.

Konspekt do zajęć integralnych z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, plastycznej i muzycznej

Klasa I

Wyrażanie myśli w formie zdania.

Określanie układów przedmiotów i zjawisk w otoczeniu ucznia - rytm jako powtarzalność i miarowość tych samych elementów.

Porównywanie i porządkowanie liczb w zakresie 10.


Cele dydaktyczne - poznawcze i kształcące:
- wdrażanie do wypowiadania się na podstawie przeżyć,
- kształtowanie umiejętności wyrażania myśli w formie zdania,
- indywidualne układanie wyrazów z sylab,
- rozumienie pojęcia liczby oraz jej miejsca w ciągu liczbowym,
- porównywanie liczb z innymi w różnych aspektach,
- rozpoznawanie prostych rytmów na płaszczyźnie i w przestrzeni,
- określanie rytmicznych układów przedmiotów,
- kształtowanie poczucia rytmu poprzez różnorodne realizowanie tematów rytmicznych (klaskanie, ruch, gra na instrumentach),
- tworzenie akompaniamentu do piosenek z zastosowaniem naturalnych efektów akustycznych oraz instrumentów perkusyjnych,
- rozwijanie procesów poznawczych: spostrzegawczości, logicznego myślenia, pamięci

wychowawcze:
- kształtowanie więzi emocjonalnej poprzez wspólne rozmowy w kręgu,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole,
- wdrażanie do koleżeńskiego zachowania w czasie realizacji zadań,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej

Metody:
- czynnościowa
- poszukująca: problemowa, zabaw i gier dydaktycznych, sytuacyjna

Formy pracy:
zbiorowa jednolita
indywidualna zróżnicowana
grupowa

Środki dydaktyczne: nagranie piosenki, instrumenty perkusyjne, niespodzianka dla każdego ucznia, baloniki, karty pracy indywidualnej, sylwety, oś liczbowa

Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela (pytania, informacje, polecenia)

Czynności uczniów (odpowiedzi, wykonywanie zadań twórczych)

- Powitanie w kręgu - Stworzenie nastroju - Wysłuchanie piosenki "Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju Święty" - Odszukanie prezentów (baloników) - Odczytanie tajemniczego listu przez nauczyciela Drogie Dzieci! Przyjdę do Was 6 grudnia. Dzisiaj przyniosłem Wam baloniki. Udekorujcie nimi klasę, aby było milej i weselej. Do zobaczenia Święty Mikołaj N:- Zastanówmy się jak to zrobić? Mamy balony w różnych kolorach. Pomóżcie mi ułożyć balony w ustalonym porządku: np.2 zielone, 1 czerwony N:- Zmieńcie ten porządek, ale w taki sposób, aby podobne elementy powtarzały się regularnie N:- Co zauważyliście? N:- Taki ustalony porządek nazywamy rytmem N:- Rozejrzyjcie się wokół siebie i powiedzcie, co w naszym otoczeniu tworzy rytmiczny układ? N. prezentuje eksponaty. - Rytm spotykamy także we wzorach tapety, papierów do pakowania prezentów, tkaninach dekoracyjnych N. dzieli klasę na trzy grupy Każda grupa ozdabia balonikami inną część lasy w taki sposób, aby tworzyły one rytmiczny układ Słuchanie piosenki- ćwiczenia rytmiczne N.- Często mówimy, że rytmiczna jest melodia. Przedstawcie rytm melodii, którą usłyszycie. ZABAWA MATEMATYCZNA N. poleca, aby każdy uczeń zabrał balonik z dowolną liczbą - Przyjrzyjcie się, jakie macie numery. Ustawcie się w ustalonym porządku: od najmniejszej liczby do największej N. poleca umieścić swoje baloniki w odpowiednim miejscu na osi liczbowej N. przypina na tablicy sylwety (Mikołaje różnią się kolorem czapek) - Policzcie, ilu wyruszyło w świat. - Jakiego koloru czapeczkę ma Mikołaj piąty z kolei? itp. N. Każdy Mikołaj przyniósł worek z prezentami. - Ile jest worków? - W którym worku jest najmniej prezentów? - W którym jest najwięcej? - Strzałka mówi: "masz o jeden prezent więcej". Wstaw odpowiednio strzałki. - Obok każdego worka umieść liczbę odpowiadającą ilości prezentów. N. rozdaje karty pracy. Poleca, aby uczniowie, którzy mają baloniki w tych samych kolorach dobrali się w grupy i z wyrazów ułożyli zdania. Proponowane zdania: Mama kupi Ince baloniki. Damy balon Adamowi. Mamy kolorowe baloniki. Podsumowanie N. ocenia pracę uczniów na lekcji, wręcza dzieciom baloniki z napisem "Brawo, wspaniale pracowałeś " Swobodne wypowiedzi uczniów Uczniowie układają balony zgodnie z poleceniem, wyklaskują rytmiczny układ, a następnie wiążą baloniki za pomocą tasiemek ozdabiając część klasy Dzieci zmieniają rytmiczny układ, prezentują wspólnie ustalony rytm U:- Klaśnięcia i tupnięcia pojawiają się regularnie U. odpowiadają np. układ rysunków na gazetce, ławki i krzesła U. ozdabiają klasę według własnych pomysłów Wyklaskują rytm U. grają w rytm melodii na dzwonkach U. przedstawiają się, np. - Jestem liczbą 5, moimi sąsiadkami są liczby 6 i 4, lub - Jestem mniejsza od 6, a większa od 4 U. umieszczają balony na osi U. liczą i odpowiadają na pytania U. przypinają kartoniki z liczbami U. w grupach układają zdania, odczytują i zapisują w zeszytach

Opracowanie: mgr Bożena Wandor

Wyświetleń: 5244


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.