Swobodne wypowiedzi uczniów w związku z czekającą ich niespodzianką z okazji
MIKOŁAJA.
Konspekt do zajęć integralnych z zakresu edukacji polonistycznej,
matematycznej, plastycznej i muzycznej
Klasa I
Wyrażanie myśli w formie zdania.
Określanie układów przedmiotów i zjawisk w otoczeniu ucznia - rytm jako
powtarzalność i miarowość tych samych elementów.
Porównywanie i porządkowanie liczb w zakresie 10.
Cele dydaktyczne - poznawcze i kształcące:
- wdrażanie do wypowiadania się na podstawie przeżyć,
- kształtowanie umiejętności wyrażania myśli w formie zdania,
- indywidualne układanie wyrazów z sylab,
- rozumienie pojęcia liczby oraz jej miejsca w ciągu liczbowym,
- porównywanie liczb z innymi w różnych aspektach,
- rozpoznawanie prostych rytmów na płaszczyźnie i w przestrzeni,
- określanie rytmicznych układów przedmiotów,
- kształtowanie poczucia rytmu poprzez różnorodne realizowanie tematów
rytmicznych (klaskanie, ruch, gra na instrumentach),
- tworzenie akompaniamentu do piosenek z zastosowaniem naturalnych efektów
akustycznych oraz instrumentów perkusyjnych,
- rozwijanie procesów poznawczych: spostrzegawczości, logicznego myślenia,
pamięci
wychowawcze:
- kształtowanie więzi emocjonalnej poprzez wspólne rozmowy w kręgu,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole,
- wdrażanie do koleżeńskiego zachowania w czasie realizacji zadań,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej
Metody:
- czynnościowa
- poszukująca: problemowa, zabaw i gier dydaktycznych, sytuacyjna
Formy pracy:
zbiorowa jednolita
indywidualna zróżnicowana
grupowa
Środki dydaktyczne: nagranie piosenki, instrumenty perkusyjne, niespodzianka dla
każdego ucznia, baloniki, karty pracy indywidualnej, sylwety, oś liczbowa
Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela
(pytania, informacje, polecenia)
|
Czynności uczniów
(odpowiedzi, wykonywanie zadań
twórczych) |
- Powitanie w kręgu
- Stworzenie nastroju
- Wysłuchanie piosenki
"Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju Święty"
- Odszukanie prezentów (baloników)
- Odczytanie tajemniczego listu przez
nauczyciela
Drogie
Dzieci!
Przyjdę do Was 6 grudnia.
Dzisiaj przyniosłem Wam baloniki. Udekorujcie nimi klasę, aby było milej i
weselej.
Do zobaczenia
Święty Mikołaj
N:- Zastanówmy się jak to zrobić?
Mamy balony w różnych kolorach.
Pomóżcie mi ułożyć balony w
ustalonym porządku: np.2 zielone, 1
czerwony
N:- Zmieńcie ten porządek, ale w taki
sposób, aby podobne elementy
powtarzały się regularnie
N:- Co zauważyliście?
N:- Taki ustalony porządek nazywamy
rytmem
N:- Rozejrzyjcie się wokół siebie i
powiedzcie, co w naszym otoczeniu
tworzy rytmiczny układ?
N. prezentuje eksponaty.
- Rytm
spotykamy także we wzorach tapety, papierów do pakowania prezentów,
tkaninach dekoracyjnych
N. dzieli klasę na trzy grupy
Każda grupa ozdabia balonikami inną
część lasy w taki sposób, aby tworzyły
one rytmiczny układ
Słuchanie piosenki- ćwiczenia rytmiczne
N.- Często mówimy, że rytmiczna jest
melodia. Przedstawcie rytm melodii,
którą usłyszycie.
ZABAWA MATEMATYCZNA
N. poleca, aby każdy uczeń zabrał balonik z
dowolną liczbą
-
Przyjrzyjcie się, jakie macie numery.
Ustawcie
się w ustalonym porządku: od najmniejszej liczby do największej
N. poleca umieścić swoje baloniki w
odpowiednim miejscu na osi liczbowej
N. przypina na tablicy sylwety
(Mikołaje różnią się kolorem czapek)
-
Policzcie, ilu wyruszyło w świat.
-
Jakiego koloru czapeczkę ma Mikołaj piąty z kolei? itp.
N. Każdy Mikołaj przyniósł worek z
prezentami.
- Ile
jest worków?
- W
którym worku jest najmniej prezentów?
-
W
którym jest najwięcej?
-
Strzałka mówi: "masz o jeden prezent więcej". Wstaw odpowiednio strzałki.
-
Obok każdego worka umieść liczbę odpowiadającą ilości prezentów.
N. rozdaje karty pracy. Poleca, aby
uczniowie, którzy mają baloniki w tych samych kolorach dobrali się w grupy i
z wyrazów ułożyli zdania.
Proponowane zdania:
Mama kupi Ince baloniki.
Damy balon Adamowi.
Mamy kolorowe baloniki.
Podsumowanie
N. ocenia pracę uczniów na lekcji, wręcza
dzieciom baloniki z napisem
"Brawo, wspaniale pracowałeś " |
Swobodne wypowiedzi uczniów
Uczniowie układają balony zgodnie z
poleceniem, wyklaskują rytmiczny układ,
a następnie wiążą baloniki za pomocą tasiemek
ozdabiając część klasy
Dzieci zmieniają rytmiczny układ,
prezentują wspólnie ustalony rytm
U:- Klaśnięcia i tupnięcia pojawiają się
regularnie
U. odpowiadają
np. układ rysunków na gazetce,
ławki i krzesła
U. ozdabiają klasę według własnych pomysłów
Wyklaskują rytm
U. grają w rytm melodii na dzwonkach
U. przedstawiają się, np.
-
Jestem liczbą 5, moimi sąsiadkami są liczby 6 i 4, lub
-
Jestem mniejsza od 6, a większa
od
4
U. umieszczają balony na osi
U. liczą i odpowiadają na pytania
U. przypinają kartoniki z liczbami
U. w grupach układają zdania, odczytują
i zapisują w zeszytach |
Opracowanie: mgr Bożena Wandor