Katalog Joanna Biernacka-Kozerewicz Historia, Różne Analiza diagnozy wstępnej w klasie I gimnzajum z zakresu orientacji w czasieAnaliza diagnozy wstępnej przeprowadzonej z historii w klasie i a z zakresu chronologiiW klasie I a przeprowadziłam diagnozę wstępną z zakresu opanowania umiejętności orientacji w czasie. Wcześniej, to znaczy na dwóch pierwszych lekcjach historii w gimnazjum uczniowie mięli możliwość utrwalenia nabytych w szkole podstawowej umiejętności z zakresu chronologii. Celem diagnozy było sprawdzenie umiejętności prawidłowego:- zaznaczania dat na taśmie chronologicznej z uwzględnieniem podziału na ery - określenia wieku wydarzeń oraz początku i końca wieku - obliczanie upływu lat w dwóch i jednej erze Diagnozą objęłam 29 uczniów, co stanowi 100% klasy. Gimnazjaliści mięli do wykonania 4 zadania główne, przy czym w każdym należało rozpatrzyć kilka przykładów. Maksymalna liczba punktów, którą mogli uzyskać uczniowie to 28. Punktacja i przyporządkowane im oceny przedstawiają się następująco: Liczba punktów od-do oceny 28-26 5 25-21 4 20-17 3 16-12 2 poniżej 12 1 Średni wynik, jaki uzyskała klasa to 23,62 punktów, co daje ocenę dobrą. Moim zdaniem jest to wynik wysoki, co świadczy o dobrym opanowaniu umiejętności chronologicznych przez uczniów. Poniższa tabela prezentuje liczbę poszczególnych ocen i wskaźnik procentowy klasy: ocena liczba uczniów, którzy uzyskali ocenę procent klasy 5 16 55,5% 4 6 20,8% 3 3 10,3% 2 3 10,3% 1 1 3,4% Większość uczniów, to jest około 70%, bezbłędnie zaznacza daty wydarzeń na taśmie chronologicznej i określa wiek wydarzeń, przy czym jedna osoba stosuje cyfry arabskie. Część uczniów (około 10%) ma kłopoty z określaniem początku i końca wieku oraz z obliczaniem upływu lat (około 15%). Cztery osoby z klasy mają duże braki w zakresie umiejętności chronologicznych (otrzymały ocenę niedostateczną i dopuszczające). Dla tych osób przygotowałam dodatkowe ćwiczenia, których celem będzie utrwalenie podstawowych umiejętności orientacji w czasie. Uczniowie ci w terminie dwóch tygodni od momentu omówienia przeze mnie wyników diagnozy, przystąpią do powtórnego pisania sprawdzianu. Generalnie oceniając wyniki pracy uczniów stwierdzam, że klasa I a dobrze opanowała umiejętności z zakresu chronologii i nie powinna mieć problemów w dalszej edukacji historycznej. SPRAWDZIAN DLA KLASY I GIMNAZJUM IMIĘ I NAZWISKO:.................................... RZĄD NUMER Z DZIENNIKA: 1. Ułóż daty w kolejności chronologicznej i zaznacz je na jednej wspólnej osi czasu: 1410 r., 476 r., 490 r.p.n.e., 1772 r., 776 r.p.n.e., 1998 r. 2. Określ wiek wydarzeń: a) 580 r.- b) 1648 r.- c) 76 r.- d) 900 r.- e) 1300 r.- 3. Podaj kiedy zaczął się a kiedy skończył wiek: a) XVIII- b) X- c) XIII- d) VI- e) XIX- 4. Do każdego z przykładów narysuj taśmę chronologiczną, zaznacz dwie daty oraz oblicz ile upłynęło między nimi lat: a) 490 r.p.n.e. i 1250 r. b) 825 r. i 2001 r. c) 2325 r. i 1125 r. Opracowanie: Joanna Biernacka-Kozerewicz Wyświetleń: 1755
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |