![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Aneta Gądek Język polski, Konspekty "Koniec wieku XIX ? manifestem dekadentyzmu" - konspekt lekcji w kl. III liceum.Koniec wieku XIX manifestem dekadentów.konspekt lekcji w klasie III liceumCel nieoperacyjny - dostrzeżenie cech dekadentyzmu w wierszu Tetmajera Cele operacyjne: uczeń potrafi - - określić cechy charakterystyczne dla dekadenta końca XIX wieku, - zinterpretować tytuł wiersza, - omówić konstrukcję utworu i jej znaczenie (pytania), - opisać sytuację liryczną w końcowych wersach, - dostrzec echa schopenhaueryzmu w wierszu Tetmajera Metody: pogadanka, heureza, praca z tekstem. Środki: fragment powieści Sienkiewicza Bez dogmatu, Koniec wieku XIX Kazimierza Przerwy-Tetmajera Etapy lekcji: I. Zaangażowanie - przypomnienie z lekcji poprzedniej istoty dekadentyzmu i założeń filozofii Schopenhauera. II. Przekształcanie: - "Rysowanie portretu dekadenta" na podstawie fragmenty powieści Sienkiewicza Bez dogmatu (fragment opisuje bohatera powieści, jego sposób myślenia, zachowanie; są to typowe cechy osobowości dekadenta - znudzenie, apatia, poczucie wewnętrznej pustki, bezsilność, niemoc itp. ZAŁĄCZNIK nr 1). - Krótka pogadanka na temat życie i twórczości Tetmajera, jego życie w Zakopanem, Krakowie i wreszcie w Warszawie (tu życie w nędzy, chorobie, tragiczna śmierć). - Analiza utworu. Elementy analizy: a) znaczenie tytułu, b) nastrój utworu, c) konstrukcja - seria pytań dotyczących światopoglądu, życia u schyłku XIX wieku, kondycji człowieka, wartości przez niego kultywowanych, d) sytuacja liryczna - jak można odczytać zadane w ostatniej strofie pytanie? Czym jest gest opuszczonej głowy? e) Podsumowanie interpretacji, III. Echa schopenhaueryzmu w wierszu: dekadentyzm, brak woli walki, buntu, udręka życia, poczucie bezsensu wszystkiego, brak jakichkolwiek wartości. IV. Praca domowa Wyjaśnij w formie notatki: Dlaczego utwór Tetmajera Koniec wieku XIX można nazywa się manifestem polskiego dekadentyzmu? ZAŁĄCZNIK NR 1 Bez dogmatu H. Sienkiewicza (fragmenty): A teraz łatwo mi będzie określić stan mego umysłu. Oto: nie wiem, nie wiem, nie wiem! W tym, w tej rozeznanej impotencji rozumu ludzkiego, leży tragedia. Bo pomijając, że natura nasza duchowa będzie zawsze gwałtu krzyczała o odpowiedź na podobne pytania, toż to przecie są pytania największej wagi realnej, najbardziej człowieka obchodzące [...] Czy winić filozofię, że zamiast budować systematy, które się co dzień rozlatywały jak domki z kart, uznała własną niemoc i zajęła się badaniem i uporządkowywaniem zjawisk, leżących w przystępnych dla rozumu granicach? Nie! Sądzę tylko, że ja i każdy inny miałby prawo przyjść do niej i powiedzieć jej: Podziwiam twoją trzeźwość, uwielbiam ścisłość analizy, ale z tym wszystkim uczyniłaś mnie nieszczęśliwym. Opracowanie: mgr Aneta Gądek Zgłoś błąd Wyświetleń: 10600
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |