Plan metodyczny lekcji wychowania fizycznego - tenis ziemny.
KLASA - IV
CZAS - 45 min
LICZBA UCZNIÓW:25
DZIAŁ PROGRAMU: Wprowadzenie do tenisa ziemnego.
SZCZEGÓŁOWY CEL EDUKACYJNY: Umiejętność podbijania, kozłowania piłki rakietą.
ZADANIE GŁÓWNE: Oswojenie z rakietą i piłką tenisową.
ZADANIE DODATKOWE:
- Poruszanie się po boisku w postawie tenisowej.
- Doskonalenie koordynacji rąk i nóg.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego ustawienia stóp.
MOTYWACJE: Przekonanie uczniów do zabawy w tenisa ziemnego dostosowaną do
indywidualnych możliwości.
CELE OPERACYJNE:
UMIEJĘTNOŚCI:
- Uczeń porusza się płynnie w przód, tył, lewo i prawo.
- Uczeń przyjmuje postawę tenisową na sygnał.
- Uczeń czuwa nad równoległym ustawieniem stóp.
- Uczeń czuwa nad prawidłowym ułożeniem rąk na rakiecie.
PSYCHOMOTORYKA:
- Uczeń wyczuwa przestrzeń.
- Uczeń dokładnie odtwarza ruchy.
- Uczeń zdąża do piłki.
WIADOMOŚCI:
- Uczeń zna zasady prawidłowego odbicia piłki.
WYCHOWAWCZE:
- Uczeń słucha informacji, stosuje zasady bezpieczeństwa, posiada odpowiedni
strój.
- Uczeń współpracuje z kolegami, wspiera w pokonywaniu trudności.
- Uczeń świadomie uczestniczy w podnoszeniu swojej sprawności.
SPRZĘT I PRZYBORY: piłki tenisowe, puszki, stojaki, obręcz.
Tok lekcji |
CZYNNOŚCI UCZNIÓW |
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
Ocena skuteczności |
DOCELOWE |
ZADANIA |
Część wstępna organizacyjna. |
Uczeń zna zadania lekcji oraz ich rolę |
Uczeń wita się z nauczycielem. Informuje o gotowości do
ćwiczeń. Słucha informacji dotyczących lekcji. |
Nauczyciel informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość
uczniów do lekcji. Proponuje i prowadzi zabawę ożywiającą. |
|
Część główna: zadania kierowane na pobudzenie ogólnorozwojowe. |
Uczeń przygotowuje się do podejmowania zadań ruchowych. |
Uczeń wybiera piłeczkę tenisową. Uczeń żongluje piłeczką. Uczeń podrzuca
i chwyta. Uczeń krąży wokół tułowia. Uczeń w skłonie nogi ugięte, toczy
piłkę między stopami. Uczeń przekłada piłkę pod kolanami. Uczeń w siadzie
ugiętym przekłada piłkę za plecami i pod kolanami. Uczeń w leżeniu tyłem
dotyka kolanami piłkę. Uczeń w leżeniu przodem z brodą przyciągnięta do
mostka przekłada piłkę przed sobą i za plecami. Uczeń przetacza piłkę w
siadzie klęcznym za plecami. |
Nauczyciel przypomina ćwiczenia, pokazuje nowe, podchodzi do ucznia i
poprawia błędy. |
Wszyscy samodzielnie wykonują ćwiczenia. |
Zadania kierowane z piłką i rakieta na poznanie umiejętności odbić i
przyjęcia piłki. |
Uczeń porusza się płynnie po polu. Uczeń przyjmuje postawę tenisową na
sygnał. Uczeń zapoznaje się z ciężarem i wyważeniem rakiety. Uczeń
prawidłowo układa ręce na rakiecie. |
U. swobodnie porusza się z rakietą ustawioną pionowo na środku dłoni. U.
próbuje ustawić rakietę na stopce uchwytu główką do góry. U. ćwiczą w
parach. Ustawiają rakietę pionowo główką do ziemi na sygnał przebiegają 2-
3m tak aby rakiety nie upadły. U. porusza się dowolnie po sali trzymając
rakietę poziomo z piłką tak aby ona nie spadła. U. unosi piłkę na rakiecie,
na różne wysokości od kolan do poziomu głowy. U. wykonuje podrzucanie piłki
rakietą w górę (na różne wysokości) i łapanie na główkę rakiety z próbą
amortyzowania przez uginanie kolan. U. wykonuje podbijanie piłki stroną
forhendu na różne wysokości i to samo bekhendu. U. wykonuje podbijanie piłki
forhendem i bekhendem na ograniczonej przestrzeni. U. wykonuje ćwiczenie jak
wyżej krokiem dostawnym. U. wykonuje kozłowanie piłki forhendem i bekhendem. |
Nauczyciel przypomina o pracy rąk i nóg, koryguje ustawienie stóp i
tułowia, obserwuje dokładność, wskazuje na ułożenie rąk na rakiecie i na
stabilne ustawienie stóp. Nauczyciel podchodzi i poprawia błędy. |
Ułożenie dłoni na rakiecie wymaga doskonalenia |
Część końcowa. |
Uczeń rozluźni i rozciągnie mięśnie, uspokoi organizm. |
Uczeń swobodnie maszeruje dookoła sali wdychając powietrze nosem
wydychając ustami. Uczeń leżąc na plecach ugina kolana przenosi ręce zza
głowy do pozycji wzdłuż tułowia. Uczeń analizuje ile już potrafi a nad czym
musi popracować. |
Nauczyciel poprawia ułożenie ciała, pobudza do rozmowy. |
Dostrzegają swoje mocne i słabe strony. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Opracowanie: mgr Aleksandra Gołasz