![]() | ||||||
![]() |
||||||
Katalog Alicja Jakimiec Przyroda, Scenariusze "Najstarsze miasta Polski" - scenariusz lekcji przyrody w kl. V.Najstarsze miasta PolskiSCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE VCele ogólne: - poznanie najstarszych miast Polski - uświadomienie konieczności ochrony zabytków - ukazanie możliwości korzystania z różnorodnych źródeł informacji - rozwijanie zainteresowań problemami miast Cele szczegółowe: - umiejętność określenia położenia miast Polski względem miejsca zamieszkania - wyjaśnienie znaczeń słów: miasto, zabytek - łączenie wiadomości historycznych z wiadomościami o przemianach krajobrazowych Metody: - aktywizujące: integracyjna, kula śniegowa, tarcza strzelecka, mapa pojęciowa - praca z podręcznikiem, atlasem, mapą Środki dydaktyczne: - słowniki, atlasy, mapa, pocztówki, książki, albumy, tarcza strzelecka, mapa pojęciowa, karty pracy, mapki konturowe Formy: - praca indywidualna - praca grupowa - praca zbiorowa PLAN METODYCZNY 1. Część organizacyjna. Uczniowie losują kartki w 3 kolorach - podział na grupy 2. Wprowadzenie. - Integracja grupy - TECHNIKA PIŁKA Nauczyciel prosi, aby jedna osoba w myśli mówiła alfabet, a druga po chwili jej przerywała. Literka na której przerwano alfabet jest literką, na którą uczniowie odgadują miasta rzucając do siebie piłką. Kto złapie - ten odgaduje. - Podanie tematu lekcji. Celem lekcji jest poznanie najstarszych miast Polski. 3. Część główna. - Rozdanie grupom dużych arkuszy papieru i METODĄ KULI ŚNIEGOWEJ każdy członek grupy w rogu wpisuje swoje definicje. Po dyskusji w grupach wpisują wspólnie w środek tę definicję, która jest najbardziej trafna. Następnie grupy referują swoje stanowiska. ![]() - Grupy otrzymują karty pracy. Wykorzystanie METODY PRACY WE WSPÓŁPRACY [zadanie 1]
Sprawozdawca grupy pokazuje najstarsze miasta Polski na mapie ściennej. Udziela odpowiedzi na zadane polecenia. - Praca indywidualna. Nauczyciel rozdaje mapki konturowe Polski, na których uczniowie zaznaczają i podpisują poznane miasta. - Każda grupa uzupełnia MAPĘ POJĘCIOWĄ. ![]() - Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali w puste pola elementy miasta, tzn. czym miasto się wyróżnia. - Uczniowie prezentują plakaty na tablicy i omawiają je. - Wspólnie cała klasa wybiera istotne elementy miasta. - Na ławkach leżą przygotowane słowniki języka polskiego. Zadaniem uczniów jest znalezienie znaczenia słowa "zabytek". [zadanie 2]
- W "Kąciku ciekawych informacji" wyłożone są pocztówki, zdjęcia, książki, przewodniki turystyczne. Nauczyciel poleca liderom grup wybranie potrzebnych materiałów i przygotowanie odpowiedzi. 4. Ewaluacja - TARCZA STRZELECKA ![]() Każdy uczeń otrzymuje 4 strzały (karteczki samoprzylepne). Na arkuszu papieru przykleja punkty dotyczące oceny siebie, kolegów, nauczyciela, lekcji. Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków. Opracowanie: Alicja Jakimiec Wyświetleń: 7615
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |