Katalog

Alicja Jakimiec
Przyroda, Scenariusze

"Najstarsze miasta Polski" - scenariusz lekcji przyrody w kl. V.

- n +

Najstarsze miasta Polski

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE V

Cele ogólne:
- poznanie najstarszych miast Polski
- uświadomienie konieczności ochrony zabytków
- ukazanie możliwości korzystania z różnorodnych źródeł informacji
- rozwijanie zainteresowań problemami miast

Cele szczegółowe:
- umiejętność określenia położenia miast Polski względem miejsca zamieszkania
- wyjaśnienie znaczeń słów: miasto, zabytek
- łączenie wiadomości historycznych z wiadomościami o przemianach krajobrazowych

Metody:
- aktywizujące: integracyjna, kula śniegowa, tarcza strzelecka, mapa pojęciowa
- praca z podręcznikiem, atlasem, mapą

Środki dydaktyczne:
- słowniki, atlasy, mapa, pocztówki, książki, albumy, tarcza strzelecka, mapa pojęciowa, karty pracy, mapki konturowe

Formy:
- praca indywidualna
- praca grupowa
- praca zbiorowa


PLAN METODYCZNY

1. Część organizacyjna.


Uczniowie losują kartki w 3 kolorach - podział na grupy

2. Wprowadzenie.

- Integracja grupy - TECHNIKA PIŁKA

Nauczyciel prosi, aby jedna osoba w myśli mówiła alfabet, a druga po chwili jej przerywała. Literka na której przerwano alfabet jest literką, na którą uczniowie odgadują miasta rzucając do siebie piłką. Kto złapie - ten odgaduje.
- Podanie tematu lekcji.

Celem lekcji jest poznanie najstarszych miast Polski.

3. Część główna.

- Rozdanie grupom dużych arkuszy papieru i METODĄ KULI ŚNIEGOWEJ każdy członek grupy w rogu wpisuje swoje definicje. Po dyskusji w grupach wpisują wspólnie w środek tę definicję, która jest najbardziej trafna. Następnie grupy referują swoje stanowiska.



- Grupy otrzymują karty pracy. Wykorzystanie METODY PRACY WE WSPÓŁPRACY

[zadanie 1]
 
gr. I

1. Znajdź na mapie Polski miasta
Częstochowę i Gdańsk
2. Określ położenie tych miast względem naszej miejscowości.
3. W jakiej krainie leży to miasto i nad jaką rzeką.
  gr. II

1. Znajdź na mapie Polski miasta
Gniezno i Kalisz
2. Określ położenie tych miast względem naszej miejscowości.
3. W jakiej krainie leży to miasto i nad jaką rzeką.
  gr. III

1. Znajdź na mapie Polski miasta
Kraków, Poznań i Wrocław
2. Określ położenie tych miast względem naszej miejscowości.
3. W jakiej krainie leży to miasto i nad jaką rzeką.


Sprawozdawca grupy pokazuje najstarsze miasta Polski na mapie ściennej. Udziela odpowiedzi na zadane polecenia.

- Praca indywidualna. Nauczyciel rozdaje mapki konturowe Polski, na których uczniowie zaznaczają i podpisują poznane miasta.

- Każda grupa uzupełnia MAPĘ POJĘCIOWĄ.



- Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali w puste pola elementy miasta, tzn. czym miasto się wyróżnia.
- Uczniowie prezentują plakaty na tablicy i omawiają je.
- Wspólnie cała klasa wybiera istotne elementy miasta.


- Na ławkach leżą przygotowane słowniki języka polskiego. Zadaniem uczniów jest znalezienie znaczenia słowa "zabytek".

[zadanie 2]
 
1.Kiedy i jak powstały miasta?
2.Wymień zabytki tych miast.

- W "Kąciku ciekawych informacji" wyłożone są pocztówki, zdjęcia, książki, przewodniki turystyczne. Nauczyciel poleca liderom grup wybranie potrzebnych materiałów i przygotowanie odpowiedzi.




4. Ewaluacja - TARCZA STRZELECKA


Każdy uczeń otrzymuje 4 strzały (karteczki samoprzylepne). Na arkuszu papieru przykleja punkty dotyczące oceny siebie, kolegów, nauczyciela, lekcji.
Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków.

Opracowanie: Alicja Jakimiec

Wyświetleń: 7615


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.