AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mirosława Swędra
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Nie zamykaj oczu na problem przemocy w szkole - scenariusz debaty

- n +

"Nie zamykaj oczu na problem przemocy w szkole" - scenariusz debaty szkolnej

1. Przedstawienie celu spotkania.
(uczeń prowadzący)
Dzisiejsze spotkanie przygotowane zostało z myślą o uczniach naszej szkoły. Dotyczy narastającego zjawiska przemocy i agresji w szkole. Wszyscy wiemy, że ona istnieje. Niewiele się jednak o niej mówi. My sami - uczniowie, musimy zrozumieć, że dalej być tak nie może. Nie można godzić się z tym, że ktoś jest poniżany, ośmieszany, bity, okradany, szykanowany. Musimy zacząć reagować, przerwać zmowę milczenia i zrobić wszystko by w naszej szkole skala tego zjawiska się zmniejszała. Nie pozwólmy aby na naszych oczach był ktoś bity, bo może zdarzyć się tak, że następny będziesz Ty i też nikt Ci nie pomoże - chociaż będziesz tego wtedy bardzo potrzebował. Dziś bywamy świadkami przemocy, jutro możemy być jej ofiarami.

2. Przedstawienie pt. "Przeciw agresji" (scenariusz)
(uczeń prowadzący)
Wysłuchajcie przygotowanego dla Was przedstawienia, wyciągnijcie odpowiednie wnioski. Starajcie się nie być tacy, jak Trąbała, Nerwus czy koledzy Jasia.

3. Ogłoszenie wyników konkursu na ulotkę reklamową prezentującą postawy przeciwko przemocy. (uczeń prowadzący)
Wręczenie nagród.

4. Prezentacja wiadomości na temat agresji.
(uczeń prowadzący)
Teraz usłyszycie kilka informacji na temat zjawiska przemocy oraz wyniki z przeprowadzonej w naszej szkole ankiety dotyczącej tego zjawiska pt. "Trudne rzeczy w naszej szkole".

3.a.Wyniki ankiety:
- Prawie 90% ankietowanych odpowiedziało, że w szkole istnieje przemoc
- Główną jej formą jest: przezywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, zamykanie w pomieszczeniach, popychanie, kopanie, przepychanie na korytarzach, schodach również bicie
- Najczęściej dochodzi do nich na korytarzu, w szatni, w łazience, przed szkołą, w parku
- Najczęściej agresorami są chłopcy z klas starszych
- Prawie 80% podało, że nie informuje o zjawiskach agresji nauczycieli, wychowawców a nawet rodziców
- 55% podało, że mówi koledze, koleżance, którzy często sami wymierzają karę
- najczęstszą formą reakcji jest taki sam odwet (bójka), część nie zwraca na to uwagi, część nic nie robi, czyli poddaje się, pozwala być napastowana

3.b. Informacje o agresji.

3.c.Porady - gdzie szukać pomocy gdy czujemy się zagrożeni.
- Rozmowa z pedagogiem szkolnym, który ma dyżury popołudniowe, więc można zachować dyskrecję
- Rozmowa z wychowawcą, który wysłucha, zachowa dyskrecje, poszuka rozwiązania, w sytuacjach trudnych uruchomi odpowiednie procedury (od rozmowy z uczniem, rodzicem, następnie dyrekcją, policją, sądem rodzinnym)
- Wrzucać do skrzynki wiszącej na korytarzu informacje o zjawiskach przemocy, mogą być anonimowe, problemy będą analizowane, będzie zachowana dyskrecja
- Korzystać z niebieskiej linii - dla ofiar przemocy (tel. Na gazetce szkolnej )
- Informować starszych, nie zamykać się w sobie, nie milczeć, nie chronić sprawców przemocy

4. Co możemy zrobić aby ograniczyć przemoc w szkole? Czy zaostrzyć system kar dla osób stosujących przemoc w szkole? Czy należy zmienić zasady oceniania zachowania w naszej szkole?
(zaczyna się dyskusja, którą prowadzą sami uczniowie, podają propozycje, które zostają zapisane)

5. WNIOSKI z debaty:

1. Młodzież gimnazjalna poznała różne formy przemocy oraz konkretne sposoby przeciwdziałania im. Poznała skalę tego zjawiska w naszym gimnazjum (dane z ankiety) oraz informacje, gdzie szukać pomocy w sytuacjach konfliktowych.

2. Uczestnicząc w debacie miała możliwość swobodnego wypowiadania się co pozwoliło nam pedagogom wyciągnąć odpowiednie wnioski m.in. odnośnie sposobów przeciwdziałania przemocy w naszej szkole, modyfikacji systemu oceniania zachowania, itp.

3. Zorganizowana debata i tego rodzaju spotkania sprzyjają rozwojowi intelektualnemu i społecznemu uczniów. Uczniowie chętnie w nich uczestniczą, niektórzy przyjmują rolę przewodnią pomagając w organizacji, podając pomysły, pisząc scenki przedstawień na tę okazję.

Opracowanie: Mirosława Renata Swędra

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4502


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.